מאז פרוץ המלחמה התגייסו יותר מ-15 אלף ירושלמים למילואים, כולל אופק יהושוע (24), הייטקיסט ומפקד ביחידת עוקץ, שסבו יהודה בן חיון היה אחד הלוחמים שפרצו את חומות העיר העתיקה במלחמת ששת הימים. השניים מספרים על הקשר המיוחד ביניהם ועל כך שיש דברים שרק לוחמים יוכלו להבין זה על זה.
"אנחנו ירושלמים מאז ומתמיד. סבא גדל בעין כרם וגם אמא גדלה כאן. היום אני גר במרחק של שני רחובות ממנו, בשכונת פסגת זאב", מספר אופק. "כילד סיפרו לנו הרבה סיפורים על סבא, וגם הוא היה מושיב אותנו ומספר; סבא שלי היה בנח"ל המוצנח, והוא מאוד התרגש שגם אני הייתי ביחידה שחלק מהיכולות שלה זה צניחה. הוא מאוד התעניין ותמך בהכשרה שלי".
2 צפייה בגלריה
יהודה בן חיון עם נכדו, אופק יהושע
יהודה בן חיון עם נכדו, אופק יהושע
יהודה בן חיון עם נכדו, אופק יהושע. חוויות דומות
(צילום: עמית שאבי)
אופק היה בעבודה בחו"ל כשפרצה המלחמה, וחזר ארצה בשביל המילואים. "מבחינתי, זה משהו מובן מאליו, כמו שסבא שלי התייצב למילואים ולחם את המלחמות.
"סבא שלי סיפר שהוא היה חשמלאי והיה לו עסק מתפקד, וכשהוא נכנס למלחמה במשך כמה חודשים הוא לא ניהל את העסק שלו", הוא מוסיף. "זה מאוד מתחבר לי לתחושה שהמון בעלי עסקים מרגישים עכשיו, אבל הוא סיפר את זה בנימה אופטימית ואמר שאפשר לצאת מכל דבר אם רוצים. הוא דיבר איתי על תרגילים ופעילויות שהיו לו, ומסתבר שהרבה לא השתנה והחוויות דומות. כשלוחם מדבר עם לוחם אפשר להזדהות איתו, ולדבר על פרטים מדויקים".
יהודה (83) עלה ממרוקו ב-1948 כשהיה בן שבע. "גרנו באוהלים ובצריפים בתנאים קשים, אבל בהמשך הגענו לעין כרם, שהיה כפר נטוש".
כשמלאו לו 18 התגייס לנח"ל, וכשהיה בן 26 פרצה מלחמת ששת הימים. "נכנסנו לעיר העתיקה דרך משכנות שאננים, עברנו דרך מנהרה, עלינו להר ציון ונכנסנו איפה שקבר דוד", נזכר יהודה. "הפגיזו אותנו וירו תוך כדי. היה פחד. לא הבנו בשלב הזה שאנחנו חלק מההיסטוריה. הגענו לכותל יחד עם הצנחנים, ועד היום מתווכחים מי הגיע ראשון".
2 צפייה בגלריה
"לא הבנו בשלב הזה שאנחנו חלק מההיסטוריה". חיילי צה"ל אחרי הניצחון במלחמת ששת הימים
"לא הבנו בשלב הזה שאנחנו חלק מההיסטוריה". חיילי צה"ל אחרי הניצחון במלחמת ששת הימים
"לא הבנו בשלב הזה שאנחנו חלק מההיסטוריה". חיילי צה"ל אחרי הניצחון במלחמת ששת הימים
(צילום: AP)
אתה חושב שהשפעת על אופק להיות מי שהוא היום? "כן, השפעתי גם על שאר הנכדים, חלקם קצינים. זה חלק מהמדינה שלנו וההווי של המזרחים - צריכים להמשיך להתגייס ולשמור על המדינה".
ראש העירייה ירושלים, משה ליאון, הוסיף כי, "ב-7 באוקטובר ירושלמים רבים עזבו את בתיהם ללא היסוס ויצאו למשימת ההגנה על הבית, שנמשכת כבר חודשים רבים. ירושלים בירת ישראל היא ביתם של משרתי ומשרתות מילואים רבים. אנו הירושלמים מוקירים ומודים לכם ולבני משפחותיכם על מסירותכם. מגיניה של ירושלים הם היהלום שבכתרה של העיר, ואנו גאים בכם ומצדיעים לכם".