מחודש פברואר האחרון עיני כל העולם נשואות אל עבר גבול רוסיה אוקראינה בתקווה ובתפילה שהמלחמה הזו תיגמר בהקדם האפשרי. רבים נשארו לעמוד מהצד, אבל רבים אחרים החליטו להירתם ולסייע. שמי יוליה שוגן ואני עובדת ב -ALLSTARSIT, חברה ישראלית לפיתוח תוכנה ומיקור חוץ, שהחליטה להירתם למשימה ולרתום צוות מתנדבים שיסייע לשפץ כפרים אוקראינים שניזוקו בתקיפות הרוסיות.
החברה היא הנציגה הישראלית הגדולה והמובילה בשוק התוכנה האוקראיני, ואחת מ-30 חברות ה-IT הגדולות במדינה, רבים מעובדי החברה במזרח אירופה הם אזרחי אוקראינה. שלמה (סולומון) עמר, מייסד ומנכ"ל החברה אמר לנו: "מחובתנו לספק תמיכה ועידוד במלחמה הקשה אליה נחשפה אוקראינה בעל כורחה. אחד מערכי החברה שלנו הוא עזרה לקהילה לכן המשימה הנוכחית הייתה ברורה מבחינתנו ונרתמנו למשימה ללא היסוס".
צפו בסרטון המציג את פעילות המתנדבים באוקראינה:
מכיוון שבצוות שלנו יש גם עובדים אוקראינים תכננו לחגוג יחדיו את יום העצמאות ה-31 של המדינה. אך המלחמה אילצה אותנו לשנות את סדרי העדיפויות שלנו ולהתאים את התוכניות. החברה החליטה למקד את הפעילות הארגונית שלה ליוזמות התנדבותיות ובמקום לארגן חגיגות יום עצמאות לאוקראינה (שמצויין ב-24.8) אורגן טיול התנדבותי לכפר גורנקה שבאזור קייב - מסע שמטרתו היתה לפנות את ההריסות מבתים שניזוקו או נהרסו בתקיפות של הכוח הרוסי.
כאישה ממוצא אוקראיני ולאחר שיצא לי לטייל במדינה היפה הזו וגם לעבוד בה ולהכיר אנשים נפלאים - לראות את ההרס כאב לי באופן אישי. מהרגע ששמעתי על היוזמה ידעתי שאקח בה חלק ואתרום מהיכולת שלי לתקן את הנזק במדינה ולו רק במעט.

לתקן את ההריסות

4 צפייה בגלריה
מתנדבים למען אוקראינה
מתנדבים למען אוקראינה
פעילות המתנדבים באוקראינה
(צילום: ALLSTARSIT )
האזורים הצפוניים לקייב ספגו נזקים כבדים, ובתים רבים נהרסו כמעט לגמרי. התחושה במקום הייתה שאנחנו נמצאים בעיצומם של צילומים לסרט, ולא ייתכן שזו המציאות שלנו בשנת 2022. אבל זו אכן המציאות. ידעתי מראש שייתכן ויהיה לי קשה לראות את ההריסות ולא אהיה מסוגלת לתקן את כל הבתים באזור אליו הגענו, אבל לא ידעתי עד כמה אתרגש.
החוויה הקשה והמרגשת ביותר שלי במהלך המסע היתה כשהגענו אל אחד מהבתים האלה, ששייך למר סריי וגברת ולנטינה שעמלו ועבדו כל חייהם כדי לרהט את ביתם החמים והנעים וחלמו לגדל שם יותר מדור אחד. לאחר ההפגזות רק הקירות נותרו עומדים על תילם וגם אותם היה צריך להרוס כליל כדי שיהיה ניתן לשחזר את הבית. המראה הנוראי, הפנים העגומות שלהם, ההרס מסביב, כל אלה הותירו בי רושם שלא יעלם לעולם ותמיד יישאר חקוק בי.
בהתחשב בעובדה שהצוות שלנו ממוקם בחלקים שונים של אוקראינה והעולם, לא ציפינו למספר רב של נרשמים להשתתפות בפרויקט, אך הצוות הארגוני הופתע לטובה כשהתקבלו יותר מעשרים בקשות להשתתפות, אפילו הילדים והחברים של העובדים שלנו הביעו רצון להשתתף.
4 צפייה בגלריה
מתנדבים למען אוקראינה
מתנדבים למען אוקראינה
פעילות המתנדבים באוקראינה
(צילום: ALLSTARSIT )
החברה תמכה במאמץ ככל האפשר, סיפקה הסעות, ארוחות צהריים וערב, כלים, ציוד כבד לאיסוף אשפה וסילוק פסולת בניין. הצוות שלנו השקיע שעות בפינוי הבית ואסף וסילק יחד יותר מ-17 טונות פסולת.
לצערנו יש עוד עשרות אלפי בתים כאלה ברחבי אוקראינה, אך לא יסולא בפז לראות את עיניהם אסירות התודה של מר סריי וגברת ולנטינה על העזרה שקיבלו מזרים גמורים. הסיפור שלהם נתן מוטיבציה נוספת לכל משתתף ביוזמת ההתנדבות הזו לעזור זה לזה ולהעריך כל דקה בחיים.
4 צפייה בגלריה
מתנדבים למען אוקראינה
מתנדבים למען אוקראינה
פעילות המתנדבים באוקראינה
(צילום: ALLSTARSIT )
לאחר יום עבודה פעיל, כולם נהנו מארוחת ערב טעימה, משחיה באגם ומשיחות חבריות, כאנשים הרגילים לימי עבודה שלמים של ישיבה מול המחשב, הפעילות הגופנית הזו הייתה מתגמלת במיוחד. קיבלנו פידבק חיובי מכל המשתתפים. כולם היו עייפים, פיזית ונפשית, אבל לא יכול היה להיות דבר טוב יותר מתחושת השליחות שאיתה הגענו ושאיתה יצאנו.
היום, שישה חודשים לאחר תחילתו של הסכסוך הגדול וחסר הרחמים ביותר שמתרחש באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, אוקראינה נלחמת לא רק למען שימור שלמותה הטריטוריאלית, אלא למען הישרדות העם האוקראיני וקיומה של אוקראינה כמדינה ריבונית.
מעתה ואילך, התאריך של יום העצמאות של אוקראינה יקבל לדעתי משמעות קדושה וסמלית עוד יותר, לא רק עבור האזרחים האוקראינים, אלא גם עבור כל אזרח בעולם שמעריך חופש ודמוקרטיה.
4 צפייה בגלריה
מתנדבים למען אוקראינה
מתנדבים למען אוקראינה
פעילות המתנדבים באוקראינה
(צילום: ALLSTARSIT )
  • הכותבת, יוליה שוגן, היא מנהלת מיתוג עובד בחברת ALLSTARSIT שלקחה חלק במסע התנדבות באוקראינה.