בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
(בימוי: יעל לינזן. צילום: חגי דקל)
שלחתם קורות חיים, צלחתם את שלב המיונים הראשונים וזימנו אתכם לריאיון עבודה. זה שלב משמח אך גם מלחיץ, בעיקר עבור אנשים עם מוגבלויות שתוהים כיצד לשלב את ציון המגבלה שלהם בריאיון העבודה מבלי לפגוע בענייניות המקצועית של הריאיון. פרויקט "שווים בתעסוקה" המשותף ל-ynet, "ידיעות אחרונות", עמותת "שווים" ומפעל הפיס מנסה לעשות סדר
כל מחפשי העבודה מכירים את הרגע המרגש בו מודיעים לה או לו שהתקבלו לריאיון ראשוני עבור המשרה המוצעת. רובם יתכננו מה ילבשו, כיצד יציגו את עצמם כך שההתרשמות הראשונית שישאירו אצל המראיינים תהיה אופטימלית. עבור אנשים עם מוגבלויות הדבר מסובך יותר: כיצד יותירו רושם ראשוני מקצועי מצוין מבלי שהמוגבלות תהיה עיקר השיחה ואולי אף תהפוך לבעייתית בעת השיקול שיפעילו המראיינים בבואם להחליט על התקדמות.
2 צפייה בגלריה
אנשים עם מוגבלות בעבודה
אנשים עם מוגבלות בעבודה
כיצד ליצור רושם בלי לתת למוגבלות להוביל את השיחה
(צילום: shutterstock)
במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה" - המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet, מפעל הפיס ואתר "שווים" - המבקש להגדיל את שיעור המועסקים בקרב אנשים עם מוגבלויות ולתת להם הזדמנות שווה, ביקשנו לוודא מה נכון לעשות כדי לעבור את ריאיון העבודה, בדרך למשרה המיועדת.
הפרויקט, שהחל לפני שנה, מציע קורסי הכשרה בחינם בתחומים שונים, דוגמת עיתונות ויח"צ, היי-טק, מלונאות ועוד, לאנשים עם מוגבלות על מנת לחשוף אותם להצעות עבודה נוספות ולקדם אותם אל שוק התעסוקה כמו גם לתת להם הזדמנות שווה לעבודה.

"כל אחת ואחד מחליטים מתי ואיך לחשוף את מוגבלותם"

"אם יש מגבלה שמחייבת התאמה של המקום או נגישות למקום קיום הריאיון חייבים ליידע בכך את המראיינים", אומרת ליאת בן תורה שושן, מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב-AllJobs. "אם אין למגבלה משמעות לריאיון, כל אחד ואחת ינהגו כראות עיניהם בחשיפת המוגבלות ויחליטו מתי ואיך לחשוף אותה".
ליאת בן תורה שושןליאת בן תורה שושן, מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב-AllJobsצילום: אלבום פרטי
ליאת מבקשת להזכיר למתראיינים דבר אחד חשוב במיוחד: "זכרו, המגבלה אינה מגדירה אתכם. דברו על הערך המקצועי שתביאו לעבודה, על ההישגים שלכם, ובכלל, אם לתפקיד שלכם אין קשר למוגבלות, הייתי מתייחסת רק למה שיש לכם להביא לתפקיד מבחינה מקצועית".
בלי קשר למוגבלות או לא, ליאת מציעה להגיע לריאיון העבודה מוכנים וללמוד במה עוסקת החברה בה מתראיינים, מה תפקידו של המראיין, איפה הניסיון של המרואיינים פוגש את הצורך של התפקיד. "ככל שתגיעו מוכנים ותתכוננו לשאלות המאתגרות, תוכלו להרגיש נוח יותר ולהרשים את הצד השני", היא אומרת.
איך מתמודדים עם שאלות מכשילות?
"בכל ריאיון יש שאלות מכשילות ומאתגרות", אומרת ליאת. "הכינו את עצמכם מראש לשאלות אלה וגם את התשובות. להציג תמונה ללא חולשות זה לא הגיוני או אמיתי, לאף אחד – עם או בלי מוגבלות. היו אותנטיים. זה ישפיע גם על המעסיק המראיין. זכרו, לכולנו יש מכשלות, גם למראיין".
ואיך נתמודד עם השאלה הקבועה של מה החולשה שלכם? "תבחרו חולשה שלכם ותראו למראיין איך אתם מתמודדים איתה ויודעים לעבוד לצידה. גם המעסיק יחוש באותנטיות של התשובה", היא אומרת.
2 צפייה בגלריה
היו אותנטיים. זה ישפיע גם על המעסיק המראיין
היו אותנטיים. זה ישפיע גם על המעסיק המראיין
היו אותנטיים. זה ישפיע גם על המעסיק המראיין
(צילום: shutterstock)
איך מתקשרים את המוגבלות בריאיון עבודה?
ליאת אומרת שתלוי מה השפעת המוגבלות על התפקיד. "אם למגבלה אין השפעה על התפקיד המיועד, הייתי שמה אותה על השולחן ולא הייתי מתייחסת לכך, מעבר לציון הדבר והייתי מדגישה בעיקר את ההישגים בעבודה והניסיון שיש לי", היא אומרת.
שונה הדבר אם יש צורך בהתאמה על ידי הנגשה. "אם זו צריכה להיות עבודה בישיבה נניח, צריך לדבר על הצורך ולהדגיש אותו, ככל שהמגבלה מתבטאת בעבודה המיועדת וזהו. זכרו, לא להתנצל כי זה לא מגדיר אתכם. אם אתם עובדים טובים – עם ובלי מוגבלות, אתם תהיו נכס לארגון".

"שיתוף המגבלה למראיין – רק אם יש לה משמעות לעבודה עצמה"

אחת העמותות העמלה עשרות שנים על השמת עובדים עם מוגבלויות והתאמתם לשוק התעסוקה היא עמותת אלווין ישראל.
מרגלית פילר, מנכ"לית העמותה, מסבירה שבשנים האחרונות התרחש שינוי בשוק התעסוקה. "פעם היינו מציינים בפני מעסיקים פוטנציאלים את מוגבלויות מחפש העבודה. היום אנחנו נותנים לה או לו להחליט מה הם חושפים למעסיק וזה אחרי שלמדנו שלא תמיד הם מרגישים עם זה נוח.
"השיתוף של המגבלה יבוא מראש רק אם יש לה השפעה ישירה על העבודה או שהמגבלה פיזית ומחייבת הנגשה. לא כל בתי העסק לצערנו מונגשים היום ואנחנו מסייעים למעסיקים גם בכך ומנחים אותם כיצד להיעזר בעזרה של המדינה ושל ביטוח לאומי כדי להיערך עבור העובד המונגש".
מרגלית פילר, מנכ"לית עמותת אלווין ישראל  מרגלית פילר, מנכ"לית עמותת אלווין ישראל צילום: באדיבות אלווין ישראל
פילר מציינת שהשוק היום בשל לקלוט עובדים מכל מיני סוגים. התקופה שאחרי משבר הקורונה הביאה למחסור בעובדים במשק והיא רואה בכך הזדמנות לשוק להתאים את עצמו.
"יש היום עובדים צעירים יותר או פחות, עם מוגבלויות, שסיימו הכשרות מקצועיות וסיימו את השרות הצבאי ויכולים להשתלב בענפים שונים", היא אומרת ומוסיפה: "המעסיקים צריכים להשתחרר מסטיגמות ולהיפתח לעולם הזה. אנחנו כאן כדי ליצור בינם ובין העובדים גשר – בהייטק, בתעשייה, במקצועות השרות ובאומנויות.
"כדי ליצור שינוי בשוק העבודה ובחברה בכלל, צריכה להיות מודעות, שקהל העובדים היום מגוון והרבה מקומות עבודה משוועים לעובדים ואנחנו צריכים שגם המעסיקים יפתחו את הראש ויבינו שיש מי שיכול לתת להם עובדים מצוינים".
בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"