בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים
"החלום שלי זה לעבוד בכל חברה יציבה שתבחר לתת לי הזדמנות להראות מי אני ומה הכישורים שלי. אני בטוחה שמי שיעסיק אותי ירוויח. לצבור ניסיון זה מאוד חשוב בעולם הטכנולוגי, כי זה מה שמביא אותך קדימה וגורם לך להתמקצע ולהתפתח".
מעיין גרניט (42) מקריית ביאליק, שנולדה עם שיתוק מוחין, היא מי שעומדת מאחורי המילים החשובות האלה - והיא אחת מחמישה אנשים עם מוגבלות שהתקבלו לקורסים הטכנולוגיים שמתקיימים בחברת סיסקו ישראל במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה".
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
סיסקו ישראל היא שותפה מרכזית בפרויקט, המתקיים בהצלחה זו השנה השנייה במטרה להביא לשינוי בעולם התעסוקה ולעזור לאנשים עם מוגבלות להשתלב בתפקידים משמעותיים. בחברה נרתמו לפתוח את שעריהם לשני תחומים בוערים בעולם הדיגיטלי: קורס בסיסי בניהול רשתות ואבטחת מידע (CCNA) וקורס מתקדם באבטחת סייבר.
את ההחלטה להירשם לקורס קיבלה מעיין אחרי שקראה אודות המיזם. "הגשתי מועמדות דרך הפרסום על הקורסים שמציעים במסגרת 'שווים בתעסוקה'. אני מסתדרת עם מחשבים מצוין וחושבת שאני יכולה להשתלב בתחום בצורה טובה", היא מספרת. "העובדה שהקורס מתקיים באופן מקוון מצוינת עבורי, כי המגבלה שלי מתבטאת בעיקר בקושי בהליכה וכך אני לא צריכה להתמודד עם הנסיעות".
גרניט מספרת שלאור מגבלתה היא עדיין לא הצליחה להשתלב בשוק העבודה. "עשיתי תואר בספרות אנגלית ובמדעי החברה באוניברסיטת חיפה אך בכל פעם כשהייתי מציגה את המגבלה שלי בראיונות עבודה התהליך היה נעצר", היא אומרת ומוסיפה: "זו אחת הסיבות שחשבתי שהקורס יכול להתאים. אני מאמינה שצריך לשאוף קדימה, להתפתח וללמוד וכל קורס בסגנון מקדם אותך".
למרות שהיא נמצאת רק בתחילתה של ההכשרה, מעיין בטוחה שזה המסלול הנכון עבורה. "תמיד הייתה לי מחשבה שאני יכולה להשתלב בתחום המחשבים ולהתקדם. זה משהו שבא לי יותר בקלות. אני אוהבת ללמוד, אני יצירתית ואני אוהבת לראות את התהליכים שמעבר", היא מעידה. "אני פה בשביל ללמוד, לעבוד ולהתקדם. אני בחורה הכי רצינית שיש. 'חננה' במלוא מובן המילה. אני מאמינה בעצמי וחושבת שאני רבת כישורים ורק שיתנו לי את הדלת או אפילו את החלון ואני שם בכל הכוח", היא משתפת בגאווה.
בנוסף לחומר התיאורטי, מעין מספרת שבקורס הם עוברים גם סדנאות העשרה, סדנה לכתיבת קורות חיים ונט־וורקינג "שיעזור לנו להשתלב בשוק התעסוקה", כדבריה. "מנהלי הקורס והמדריכים מראים המון נכונות ומוטיבציה וזמינים לכל מה שאנחנו צריכים".
4 צפייה בגלריה
מעיין גרניט
מעיין גרניט
מעיין גרניט
"במשך שנים עניין אותי נושא הסייבר אבל לא היו לי את הכלים לגעת בזה", אומר רונן הרטמן (50) מחיפה, נכה קטוע יד בעקבות תאונת דרכים שעבר, המשתתף בקורס המתקדם לאבטחת סייבר.
"ראיתי את הכתבה ב־ynet על 'שווים בתעסוקה' והחלטתי להירשם לקורס המתקדם", מספר רונן שלימד את עצמו במשך שנים את התחום הטכנולוגי והגיע לקורס עם ידע קודם. "אני מאוד מרוצה. הקורס מעשיר את הידע שלי ומאוד מעניין אותי".
רונן, שבימים אלה לא עובד ומתקיים מקצבת נכות, שואף להשתלב אחרי הקורס בעבודה בתחום. "אני רוצה להתעסק בתחום של אבטחת מידע וסייבר. מלבד הלמידה שמקנה הקורס, סיסקו גם מסייעים לנו מבחינת השמה בתעשייה", הוא מספר, "עבורי זה התאים כמו כפפה ליד, זה נושא שמעניין אותי כבר שנים".
4 צפייה בגלריה
רונן הרטמן
רונן הרטמן
רונן הרטמן
זוהר דונטי (29) מכפר יונה, שמתמודד עם סוכרת נעורים, מספר שהצטרף לקורס כי חשוב לו לרכוש מקצוע ויציבות. "המקצוע הזה נחשב טוב", מסביר דונטי, "זה מקצוע שאני יכול לשלב אותו בהמון תחומים, גם בתחומי הביטחון שמעניינים אותי. בקורס לומדים את כל מושגי היסוד: מה זאת רשת, אנחנו לומדים לתקשר בשפה מקצועית", מסביר דונטי ומוסיף: "ואני שואף להמשיך לקורס נוסף, מתקדם יותר, של אבטחת סייבר כי יש לזה יותר ביקוש.
"הלכתי לראיונות עבודה וסירבו לקבל אותי בטענה שהבריאות שלי לא תקינה. מעסיקים רוצים רק אנשים בריאים", משתף זוהר על תהליך חיפוש העבודה שעבר מאז שחרורו מהצה"ל, בו שירת כמתנדב. אמנם הסירובים הביאו איתם אכזבה, כדבריו, אבל הוא החליט לנסות ולהתקדם וכיום הוא עובד ומרוויח משכורת. "העצה שלי היא לנסות לצבור ניסיון ואני שמח שיש אלטרנטיבות כמו הקורס הזה שמאפשרים לרכוש ידע בלי ללכת כמה שנים לאוניברסיטה".
4 צפייה בגלריה
שי פירוןזוהר דונטי
שי פירוןזוהר דונטי
זוהר דונטי
"בשביל להצליח היום בתעשייה אתה צריך להיות מחובר, שיהיו לך קשרים", מסבירה זיקה אב צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי בחברת סיסקו ישראל. "חשוב לנו שכל אחד ואחת יוכלו להשתלב ולכן אנחנו מקדמים יוזמות ומפתחים טכנולוגיות, כדוגמת פלטפורמת cob - מערכת סגורה של קהילות עסקים המהווה תשתית אקטיבית ליצירת אקוסיסטם, שיאפשרו לאנשים להצליח ולהתקדם".
למרות הטלטלות שעוברות על שוק ההייטק הישראלי והפיטורים הרבים, אב צוק מרגיעה: "יש תמיד גלים בתעשייה. יש חברות שמפטרות אבל גם חברות שמגייסות. הטכנולוגיה נמצאת בכל המקומות - בבריאות, בחקלאות, במזון - ובכל אחד מהתחומים צריכים אנשים ששולטים בידע טכנולוגי. הדרך לפעמים קצת קשה, יש עליות וירידות, אבל בסוף מגיעים לזה. צריך להתעקש ולא לוותר".
4 צפייה בגלריה
זיקה אב צוק, סמנכלית פיתוח עסקי בסיסקו ישראל
זיקה אב צוק, סמנכלית פיתוח עסקי בסיסקו ישראל
זיקה אב צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי בסיסקו ישראל
(צילום: ניר סלקמן)
לשיטתה, ככל שכוח האדם מגוון יותר, הדבר מביא יותר חדשנות לחברה. "אחד היתרונות בשילוב ובגיוון תעסוקתי הוא בהעשרת כוח האדם. זה מה שיכול להפוך את החברה לשוויונית ובריאה יותר".
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים