טקס קבלת אות הוקרה לגיבורי 7 באוקטובר
(צילום: אהרון זנד)

השבוע, נערך בבסיס נחשונים טקס השבעה מרגש לעשרה צעירים עם צרכים מיוחדים, המתנדבים בחטיבת האש 214 של חיל התותחנים. ההתנדבות הייחודית מתקיימת במסגרת תוכנית "גדולים במדים", שמפעילה עמותת "יד לילד המיוחד".
"מאז 7 באוקטובר אנחנו מקפידים לשלב בכל טקס חיבור לגבורת הלוחמים בשדה הקרב", אמר הרב מנדי בליניצקי, מנכ"ל עמותת "יד לילד המיוחד", בנאומו. "הפעם הזמנו את אהרון מאור וישי שלו, לוחמים בפלוגת "וולקן" מגדוד 77 של חטיבה 7, שבאותה שבת היו במוצב בגזרת עזה ובמשך 12 שעות לחמו לבדם מול מאות מחבלים".
3 צפייה בגלריה
"גדולים במדים", טקס הענקת אות לגיבורי המלחמה
"גדולים במדים", טקס הענקת אות לגיבורי המלחמה
אהרון מאור מעניק דרגות לצעיר שהתגייס במסגרת תוכנית "גדולים במדים"
(צילום: יוני וולף)
"כשהכול התחיל ישי תפס אותי ואמר לי: 'אהרון, טנק ד' בחוץ. נרוץ החוצה, ניכנס אליו, נפעיל אותו ונחלץ חייל פצוע", סיפר מאור. "'דפקנו' ספרינט של החיים לעבר הטנק, בזמן שלוחמי גולני חיפו עלינו.
"כשהגענו לטנק מיד אמרתי לישי שייטען פגז", הוא ממשיך לשחזר. "באותו זמן כלי הנשק שהיו בידינו הם התותח, הנשק האישי שלנו וזחלים. זה לא הרבה בהתחשב בכמות המחבלים שהיו שם, אבל קיבלנו החלטה להפסיק להסתתר. לא הסכמנו להמשיך להיות נרדפים ונטבחים, ובחרנו להתמקד בחיסול המחבלים ובנטרולם.
"לקחנו סיכון כדי להציל חיי אדם, ומבחינתנו זה הדבר שצריך לעשות תמיד, לא רק כשנמצאים במצבים קשים".
3 צפייה בגלריה
"גדולים במדים", טקס הענקת אות לגיבורי המלחמה
"גדולים במדים", טקס הענקת אות לגיבורי המלחמה
ישי שלו מעניק דרגות לאחד מהצעירים שהתגייסו במסגרת "גדולים במדים"
(צילום: יוני וולף)
במהלך הטקס, בליניצקי הזמין את שני הלוחמים לבמה על מנת להעניק להם את אות הגבורה. "אין לנו מילים איך להודות לכם על הצלת חיים שאין כדוגמתה. על עשרות אם לא מאות מחבלים שחיסלתם במו ידיכם, בזמן שתפעלתם את הטנק לבדכם", אמר הרב רגע לפני שהעניק להם את האות. "קשה להאמין איזו גבורה הפגינו השניים האלו שנראים אולי אנשים פשוטים, אבל הם כנראה נשמות גבוהות מאוד".

המטרה: להכין את הצעירים לחיים עצמאיים

במהלך טקס ההשבעה, מאור וישי העניקו דרגות לצעירים שהתגייסו במסגרת התוכנית הייחודית, וכעת ישתלבו במסלול צבאי סדיר.
אלי כהן, מנכ"ל "הבנק הבינלאומי" המאמץ את היחידה, אמר בנאום שנשא בטקס: "ה'בינלאומי' התברך בשותפות עם 'גדולים במדים', עמותה שעושה פעילות חשובה מאין כמותה של שילוב צעירים בצה"ל., ובכך תורמת הן לצבא, הן לצעירים עצמם והן לחברה הישראלית כולה".
"בזכות 'גדולים במדים', הצעירים הללו חשים משמעותיים ותורמים, ולא פחות חשוב מכך - אזרחים שווים", הוסיף גם יו"ר עמותת "יד לילד המיוחד", אלוף (במיל') גבי אופיר. "אין לתאר איזה אפקט אדיר יש לזה עבורם ועבור משפחותיהם".
3 צפייה בגלריה
"גדולים במדים", טקס הענקת אות לגיבורי המלחמה
"גדולים במדים", טקס הענקת אות לגיבורי המלחמה
מימין לשמאל: אלוף (במיל') גבי אופיר, אלי כהן, אהרון מאור, ישי שלו והרב בליניצקי
(צילום: יוני וולף)
תכנית "גדולים במדים" נוסדה במטרה לשלב בצה"ל צעירים המתמודדים עם מוגבלויות, ובכך לעזור להם להשתלב טוב יותר בחברה הישראלית.
במסגרת התכנית, הנערים מקבלים הזדמנות שוויונית להתנסות בעבודה כחלק מהשירות הצבאי, במטרה להכין אותם לחיים עצמאיים ככול האפשר. החוויה הצבאית משפיעה על תחושת המסוגלות שלהם, ומעניקה להם הזדמנות ייחודית לקחת חלק במסלול לצד החיילים הסדירים.