רק לפני כחודשיים פתח נועם בן ה-19, (השם המלא שמור במערכת) את תיק האימוץ שלו, לאחר שמלאה שנה לשירותו בצה"ל. בעזרת חוקרת פרטית נודע לו שאמו מתגוררת בעיר בה נולד בצפון אוקראינה, והוא גם קיבל את מספר הטלפון שלה, בהסכמתה המלאה.
נוצר ביניהם קשר, בו בעיקר היא ביקשה סליחה וחזרה על כך שוב ושוב. סליחה על שמסרה אותו לבית היתומים היהודי באודסה. סליחה על שלא יכלה לגדל אותו. אביו נעלם כנודע להם כשהיא בהריון והיא נותרה לבדה, מתגוררת בכוך קטן. היא הגיעה לבקרו בבית היתומים פעמים אחדות, ולדבריה בפעם האחרונה שביקרה נאמר לה שהוא נמסר לאימוץ. נועם לא בדק את הפרטים, הוא ידע שהאימוץ שלו נעשה כחוק ועל סמך מסמכי הסכמה של האם הביולוגית, כפי שמתחייבות המדינות שחתומות על האמנות הבינלאומיות לאימוץ ילדים.
3 צפייה בגלריה
עשן בעקבות לחימה בקייב אוקראינה
עשן בעקבות לחימה בקייב אוקראינה
עשן בעקבות לחימה בקייב אוקראינה
(צילום: רויטרס)
כשהמצב התחיל להתחמם בין רוסיה לאוקראינה, היא כמו רבים אחרים במדינה, חשבו שהכול יהיה בסדר. אבל נועם לא הרפה. הוא ביקש ממנה לרכוש מוצרי מזון יבשים כמו אורז וסוכר, וקפה. היא לא הבינה מדוע. "אין בעיה לקנות, היא סיפרה לו. החנויות פתוחות, קניתי חלב רק אתמול, גם לחם. הכל היה טרי". "לא, אין לנו אזעקות, אני לא יודעת מה זה", היא כתבה, וכך הם המשיכו להתכתב בווטצאפ בעזרת גוגל טרנסלייט.
שלשום כשהחלו ההפצצות, הסביר לה נועם, שהיא חייבת להיכנס לחדר פנימי בבית, חדר שאין לו קיר חיצוני ולהישאר שם עד שיירגע. למזלה היא הצטיידה בזכותו בכמויות גדולות של אוכל. "היה לך מזל שאימצו אותך", היא כתבה לנועם. "קיבלת חיים הרבה יותר טובים מאלו שאני הייתי יכולה לתת לך".
3 צפייה בגלריה
בית היתומים באודיסה
בית היתומים באודיסה
בבית היתומים היהודי באודיסה
בישראל חיים עשרות רבות של ילדים שאומצו באוקראינה, חלקם יצרו קשר עם משפחתם הביולוגית אבל גם מי שלא כנראה חש הזדהות מיוחדת, אחרת, עם הוריהם הביולוגים הנמצאים כעת תחת אש ללא חדרי ביטחון בדירות, או מקלטים מסודרים בבניין או בסמוך לו.
במבצע חילוץ מסובך שארגן רב העיר אודסה ובתו, יצאו עשרה אוטובוסים עם 150 יתומים יהודים לכיוון הגבול עם רומניה, אך לאחר 27 שעות הם נאלצו לחנות בעיירה בהרי הקרפטים. המטרה הסופית: להעביר את הילדים לישראל. הרב בקטש ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: "כל השבת נסענו, לא הייתה אפשרות לצאת מהמדינה. אי אפשר לדעת מה נעשה". לכתבה המלאה של איתמר אייכנר לחצו כאן.
120 ילדים יתומים יהודים נוספים נמצאים בבית יתומים אחר בעיר אודסה, הם מגייסים כעת תרומות עבור אוכל, שתייה, גנרטורים ושמירה סביב המקום.
3 צפייה בגלריה
בית היתומים באודיסה
בית היתומים באודיסה
בבית היתומים היהודי באודיסה
  • לתרומות עבור ילדי בית היתומים היהודי באודסה לחצו כאן.
  • הכותבת, ד"ר תמר אשכנזי, היא מחברת הספר "לטובת הילדה" בהוצאת ידיעות אחרונות, המספר את מסע האימוץ של ילדה מבית היתומים ברוסיה לישראל.