בשיתוף ארגון פתחון-לב
ראיון לאולפן: אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב
(צילום: ליאור שרון )

לא מעט מהתורמים לארגון פתחון-לב הפכו השנה לנתרמים, עקב שינוי במצבם הכלכלי כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל – כך עולה מדבריו של מנכ"ל הארגון, אלי כהן. בשיחה באולפן ynet הסביר כהן שהעלייה במספרי הנזקקים מאז תחילת המלחמה לא דומה לשום דבר שראה בכל שנותיו.
"העלייה במספרים חסרת פרופורציה לשום דבר שאנחנו מכירים", אמר. "אבל השנה הזו מתאפיינת בזה שאלו הרכבי אוכלוסייה חדשים לגמרי, כאלה שלא פגשנו בעבר. לא מעט מהם אנשים שהיו עוזרים לנו כדי לסייע לאחרים באירועים האלה. והדבר הזה פשוט הולך ומתגלגל הלאה והלאה".
ארגון פתחון-לב מסייע משנת 1998 לאלפי משפחות נזקקות, שסובלות ממציאות כלכלית עגומה וקשה. בפתחון-לב מרכיבים עבורם סל מזון לראש השנה ונעזרים בתרומות הציבור, כדי שמשפחות יוכלו לחגוג את החג בכבוד.
לפי נתוני הארגון, ציין כהן, מחג הפסח האחרון, שהיה מהעמוסים שרשם הארגון הוותיק, נרשמה עלייה נוספת של 15% בכמות הסלים, רבים מהם משפחות צעירות. "אלה אנשים שאין שום סיבה שיהיו בפתחון-לב", הוא מדגיש. "הם לא צריכים להיות בשום קשר אלינו, מלבד כתורמים. התקופה מתארכת. אנחנו עוד רגע בשנה למלחמה, ואנחנו גם במלחמה הכלכלית שמתלווה לזה. משפחות שלא מצליחות תוך תקופה קצרה לצאת מהמעגל הזה, הרבה פעמים מסתבכות בעוד הלוואה. ואז זה כבר הרבה יותר קשה".
3 צפייה בגלריה
מתנדבי פתחון-לב
מתנדבי פתחון-לב
מתנדבי פתחון-לב
(צילום: פוני מסיקה)
"אנחנו לקראת קיצוץ נוסף"
עם האוכלוסיות החדשות שהצטרפו למעגל העוני נמנים המפונים בצפון ובדרום, כמו גם אזרחים שבחרו שלא להתפנות, או שאין להם לאן ללכת. הם נשארים בערים מפונות ריקות, בהן כל מי שיכל לעזוב - עזב.
"זה באמת הופך להיות אבסורד עוד יותר, כשאנחנו מסתכלים מי האנשים שנשארים בערי הרפאים בצפון", אמר כהן. "מי האוכלוסיות שלא עזבו את הדרום? האוכלוסיות היותר חלשות מלכתחילה. הם צריכים עוד יותר עזרה בעת הזו".
לכהן חשוב להדגיש שהפעילות של פתחון-לב היא עצמאית, ללא שיתוף פעולה מהמדינה. "הרבה פעמים אנשים טועים לחשוב שהעבודה של פתחון-לב מקבילה לפעילות של המדינה. חשוב לומר שזה לא כך. אין למדינה תוכנית לסיוע במזון או הוצאת משפחות מעוני. למרות זאת, ולמרות שהבטיחו שלא יהיה קיצוץ בתמיכה בשנה שעברה, היה קיצוץ. אנחנו לקראת קיצוץ נוסף. התמיכה של המדינה בסל מזון של פתחון-לב היא ארבעה וחצי שקלים. רק לשם השוואה, הקרטון שבו אנחנו שמים את המזון עולה שישה וחצי שקלים".
על פי כהן, המצב רק מחמיר עקב פעילות הממשלה: "כדי להגדיל ולעשות, ואפילו סוג של ציניות כמעט אכזרית, יש פרס שמקבל ארגון חברתי על עשייה חברתית - מס מעסיקים. זה מס על כל עובד, שאף חברה בישראל לא משלמת. עד היום המס היה 8%. החל מהשנה, כמתנה על כל העבודה הטובה שאנחנו עושים, עובר להיות 9%".
3 צפייה בגלריה
מתנדבי פתחון-לב
מתנדבי פתחון-לב
חלוקת סלי מזון של פתחון-לב
(צילום: פוני מסיקה)
משפט שלמה
לפי כהן, המצב בשטח חמור יותר מנתוני העוני הרשמיים. "אני לא יודע על איזה נתונים כלכליים נהדרים מדברים. אני רואה את נתוני העוני שמפרסמת המדינה. הם רלוונטיים ללפני שנה וחצי- שנתיים. כמעט שני מיליון ישראלים שחיים מתחת לקו העוני, והמצב בשטח הרבה יותר גרוע".
אם יעבור הקיצוץ, בפתחון-לב לא יוכלו להמשיך ולסייע לכל הנזקקים, כפי שעשו כל השנים. "אנחנו כבר היום לא יכולים", מבהיר כהן. "ממש לפני שנכנסתי לפה, קיבלתי שיחת טלפון, ממישהו שמבקש עזרה לכמות של משפחות שהוא מנסה להגיע אליהן, וזה כמו סוג של משפט שלמה. הייתי חייב לומר לו שכרגע אין לי את היכולת להגיע גם אליו. אנחנו הולכים לטפל בחג הזה בלמעלה מ-18 אלף משפחות ואנחנו לא מצליחים להגיע לכל מי שצריך. זאת האמת. חשוב לשים את זה על השולחן. אנחנו כמובן נעזרים בציבור הנהדר שלנו, שממשיך לתמוך ולתרום, גם מחו"ל, אבל המדינה חייבת להתערב לא בעתיד. היא צריכה להתערב אתמול ושלשום".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "תקציב משרד הרווחה גדל בכ-700 מיליון שקל בתקציב המעודכן לשנת 2024, בין היתר לאור השלכות המלחמה, ובסך הכל גדל בכ-1.6 מיליארד שקלים בשנת 2024, ביחס לשנת 2023.
בחודש ינואר 2024 התקבלה החלטת ממשלה בנושא התאמות בתקציב הממשלתי לתמיכות. במסגרת ההחלטה, כל התמיכות הממשלתיות קוצצו בהיקף של 5%, וביניהן גם תקציב התמיכות של משרד הרווחה".

3 צפייה בגלריה
אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, באולפן ynet
אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, באולפן ynet
אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, באולפן ynet
(צילום: ליאור שרון)
בשיתוף ארגון פתחון-לב
פורסם לראשונה: 16:44, 18.09.24