כשזה מגיע לחינוך, זה נוגע בכולנו. מערכת חינוך משגשגת מצמיחה מתוכה יזמים, מנהיגים, אנשי תרבות ורוח ובעיקר נערים ונערות ערכיים יותר ומשכילים יותר. אולם כשמערכת החינוך נפגעת, זה יוצר תגובת שרשרת מדאיגה שקשה מאוד לתקן.
מערכת החינוך הישראלית מתמודדת כיום עם שורה של אתגרים: מחסור מתמיד בצוותי הוראה, תקציבים מוגבלים שמקשים על שיפור התשתיות ואיכות הלמידה, פערים בין מרכז לפריפריה ועוד. לצד אלו, קיימים גם לא מעט הישגים לימודיים ופורצי דרך שמאחוריהם עומדים שורה של מורים ומורות, מנהלים ומנהלות מסורים למקצוע שרואים במקצוע החינוך שליחות של ממש.
כל אלו ועוד, יעמדו בליבה של ועידת החינוך השנתית של קבוצת "ידיעות אחרונות". הוועידה תעלה לדיון את הנושאים הבוערים שעל סדר היום מתוך ניסיון להבין כיצד מובילים שינוי במערכת החינוך הישראלית. בוועידה, שתיערך ב-30 באוגוסט, ייקחו חלק שר החינוך, מנכ"ל משרד החינוך, בכירים מתחום החינוך, מומחים, אנשי מקצוע, וכמובן מנהלים ומנהלות, מורים ומורות ותלמידים ותלמידות.
בוועידה ייקחו חלק שר החינוך יואב קיש; מ"מ מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני; סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, אינה זלצמן; מנכ''ל החברה למתנ"סים, טל בסכס; יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס; יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון; מנהלת אגף מו"פ, בתי"ס ניסויים ויוזמות במשרד החינוך, מירב זרביב; מנהלת אגף בכיר שירות פסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, עינב לוק; ראש מינהל החינוך בעיריית ראשון לציון, אטי אדר; אלחנן פלהיימר, יו”ר התאחדות הסטונדטים והסטודנטיות הארצית; מנהלת אגף א' לחינוך הגיל הרך אורנה פז; ויסאל גנאים, חברה מייסדת בעמותת אלרואד; איריס וולף, מנהלת אגף בכיר, הכשרה וכניסה להוראה; שירלי רימון ברכה, ראש מינהל החינוך בעיריית תל־אביב; ראש מרכז מנור מבית יוזמות המאה, ד"ר מיכל טביביאן מזרחי; צח סימון, יוצר וכותב הבלוג "אמאל'ה אני אבא", ועוד שורה של מרתקת של אנשי ונשות מקצוע.
אלו חלק מהפאנלים בהם תוכלו לצפות בוועידה:
• חינוך במבחן: רפורמות חינוכיות שמתחדשות חדשות לבקרים, ניסיונות לכפות תכנים על בתי ספר, מחסור בצוות לימודי איכותי ומיומן, שכר נמוך ותקציבים דלים – כל אלו משפיעים על דור המחר של מדינת ישראל. אז איך יוצאים מפלונטר ומה הפתרונות לטווח ארוך וקצר שעשויים לשפר את מערכת החינוך הישראלית?
• לוח, מחשב ובינה מלאכותית: מרבית בתי הספר לא השתנו הן במבנה ההוראה והן במבנה הפיזי שלהם במשך עשרות שנים. כל זאת, כשהעולם, והצעירים בפרט, עוברים תמורות טכנולוגיות אדירות. מהטיקטוק ועד ה-AI : איך יוצרים מערכת חינוך רלוונטית בשנת 2023-4?
• שיעור בחיבור: אחד הנושאים הכואבים בקרב תלמידים הוא דחייה חברתית. למרבה הצער, אנו שומעים על עוד ועוד מקרים שבהם ילדים חווים חרמות, דבר שמתעצם בעידן הרשתות החברתיות. גם האלימות כלפי צוותי הוראה כבר הפכה למכת מדינה והם נמצאים ללא הגנה בחזית. אז איך עוקרים את התופעה מהשורש ואילו תוכניות קיימות כדי לסייע לילדים הפגועים?
• גן שלנו: טיפוח הגיל הרך, כזה שמציב את טובת הילדים בראש ובראשונה, הוא מטרת העל. מהן שיטות החינוך השונות הקיימות כיום בישראל? כיצד יוצרים סביבה מיטבית לגיל הרך? ואיך אפשר להתמודד עם בעיית האלימות המחרידה בגנים?
• מקצועות העתיד: איך האקדמיה מכינה את הסטודנטים של היום למקצועות של המחר. מה מקומה של ההשכלה הגבוהה בצבירת ידע ובהשתלבות אמיתית של צעירים בשוק התעסוקה?
• המורים של המדינה: הסיפורים המרתקים של אנשי החינוך שעושים ימים כלילות כדי להבטיח את עתידם הטוב של ילדינו.
הוועידה תתקיים ב-30 באוגוסט, תועבר בשידור ישיר ב-ynet, ותסוקר בכל המדיות של קבוצת "ידיעות אחרונות".