צפו בריאיון באולפן ynet עם תמי חי שגיב, סמנכל"ית חינוך במרכז פרס לשלום ולחדשנות ועם האומנית אופיר חרל"פ ריבלין:
המיצג הישראלי שישוגר לחלל עם איתן סטיבה
(צילום: נויל האריס)
יצירת וידאו-ארט הכוללת אלפי חלומות מרחבי העולם שתטוס לחלל יחד עם הישראלי השני בחלל איתן סטיבה, במסגרת משימת "רקיע", היא עיקרו של פרויקט "החלום הגדול" של מרכז פרס לשלום ולחדשנות, בשיתוף עם קרן רמון וארגון Dreame.
על היצירה חתומות אופיר חרל"פ ריבלין ושרונה קרני כהן, שהיו אחראיות על איסוף וסינון העבודות שנאספו מכל העולם לתוצר הסופי שיטוס לחלל. היום (ג') בשעה 18:15 תתקיים חשיפה של היצירה בהקרנת ענק ברחבה של מרכז פרס לשלום ולחדשנות, ובמקביל בניו-יורק, לונדון, טוקיו, פולין ומקומות נוספים בעולם.
בריאיון באולפן ynet מספרת חרל"פ ריבלין: "אנחנו מאוד מתרגשות כי היום ה-22.2.22, שזה היום שבו הולכת להיות מוצגת היצירה הראשונה של 'החלום הגדול', שזו בעצם יצירת אמנות קולקטיבית שנוצרה על ידי 50 אמנים ובהשראת 50 אלף חלומות, על העתיד של העולם עד שנת 2030. זה הולך להיות מוצג ב-11 מדינות וב-30.3 זה יטוס יחד עם איתן סטיבה לחלל במשימת רקיע".
מה בעצם כולל המיצג? חרל"פ ריבלין: "בשנת 2017 החולמת והיוזמת שרונה קרני כהן באה ואמרה 'בואו ניצור את החלום של ישראל בעתיד המזרח התיכון', ולמעשה התחלנו לאסוף חלומות על העתיד ולרכז יצירה ענקית במרכז רבין, שהודפסה על גבי 1,500 מזרוני יוגה כחלק משיעור יוגה בינלאומי במרכז כיכר רבין. ראינו את ההצלחה של זה ורצינו ליצור יצירה לעתיד של העולם, לשנת 2030. יצאנו לאיזשהו מסע מאוד משמעותי בשנים האחרונות לאסוף יחד עם שגרירויות מקומיות, ארגונים ואנשים, המון חלומות שנכנסו לרשימה של החלומות האלה".
מה המשמעות של הטסת החלומות האלה לחלל? תמי חי שגיב, סמנכל"ית חינוך במרכז פרס לשלום ולחדשנות: "בסוף, כשמסתכלים על הרבה מהתכנים שמופיעים בחלומות, זה מתחבר לשלום. זה לא בהכרח מגיע בעולם מאזורים של קונפליקט. לא משנה הגיל או הרקע התרבותי. אנשים רוצים שקט, שלווה, לחיות יחד. וזה שזה פורץ את גבולות כדור הארץ, יש בזה משהו כל כך עוצמתי, בזכות משימת 'רקיע'".
4 צפייה בגלריה
החלום הגדול
החלום הגדול
החלום הגדול של לילי בן עמי
(מרכז פרס לשלום ולחדשנות)
זה קצת אירוני שאנחנו מדברים על שלום, רגיעה ושקט ביום כזה. תמי: "הקולות האלה חייבים להישמע ולא להיפסק, גם כשהתותחים רועמים. בסוף, שמעון פרס הוא זה שתמיד הוגדר כ'חולם הנצחי'. הוא עשה הכל כדי להגשים את החלומות שלו, ואם הם לא הוגשמו הוא המציא וחשב על חלומות נוספים. אחד הציטוטים שלו היו שהטעות הכי גדולה שלו היא שהוא שלא העז לחלום גדול מספיק. זה מה שהצוות הזה עושה, גורם לאנשים לחלום".
אני מניחה שגם איתן סטיבה לקח חלק פעיל. אופיר: "לגמרי, לפני שנה השתתפנו בהאקתון שהתקיים פה בארץ, שבו היו גם יוזמות מדעיות וגם כל מיני יוזמות של תרבות ואמנות וחשבנו על דרך יצירתית להטיס את זה איתו לחלל. יצרנו וידאו ארט מאוד מיוחד שהולך להיחשף היום על ידי אמן מסקוטנלד שקוראים לו בלואה, וגם דגל שבעצם הולך להישלח לחלל, ומפה אינטראקטיבית שבזמן אמת אפשר יהיה לראות את החלומות, כך שברגע שאיתן יהיה מעל הודו, החלומות של הודו יהיו מוארים. אנחנו מזמינים אנשים להיכנס לאתר, להוסיף חלומות ולהשתתף איתנו בדבר המדהים הזה".
4 צפייה בגלריה
"אנחנו מזמינים אנשים להיכנס לאתר, להוסיף חלומות ולהשתתף איתנו בתוך הדבר המדהים הזה".
"אנחנו מזמינים אנשים להיכנס לאתר, להוסיף חלומות ולהשתתף איתנו בתוך הדבר המדהים הזה".
"אנחנו מזמינים אנשים להיכנס לאתר, להוסיף חלומות ולהשתתף איתנו בתוך הדבר המדהים הזה".
(צילום: shutterstock)

"יש לי חלום..."

בין החלומות שיטוסו עם סטיבה לחלל, ויוארו בזמן שיטוס מעל ישראל, גם חלומה של לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה שמשתפת: "יש לי חלום. בחלומי אני צופה בגלי ים סוערים ואיתי אישה, זו האחיינית שלי שהתבגרה. אני מלטפת את תלתליה ואומרת לה שהייתה פעם תופעה של רצח ואלימות כלפי נשים בביתן. אמה, אחותי המנוחה מיכל סלה היא חלל. היא נאבקה על חייה עד שאורה כבה באכזריות. נשארנו והמשכנו את המלחמה שלה ואת האור שלה, פיתחנו חיסון וניצחנו. היום יש אפס רציחות בשנה. תופעת רצח נשים בביתן ואלימות במשפחה - נכחדה".
אחיה קליין, שייט פרא-אולימפי בתחום החתירה שנפצע אנושות ממטען חבלה ואיבד את מאור עיניו בפעילות צבאית, מספר: "החלום שלי הוא שכל האנשים יהיו חופשיים ועצמאיים. אני איבדתי את עצמאותי, ושמעתי פעם בפודקאסט שלהיות ההורה הכי טוב זה לעזור לילדים שלך להיות עצמאיים בכל מה שאתה עושה. עצמאות מביאה ביטחון, ביטחון והצלחה".
4 צפייה בגלריה
החלום הגדול
החלום הגדול
החלום הגדול של אחיה קליין
(מרכז פרס לשלום ולחדשנות)
החלום של הדיר גוטי, מקימת הגנים הדו לשוניים ובית הספר כולנא ביפו הוא: "שכל ילדי יפו הערבים יזכו לחינוך חדשני, מאתגר, מפתח ומכבד בכל מסגרת שיבחרו. שלבנות תהיה תמונת עתיד מעבר לנישואים ולהורות. שהנוער הערבי לא יברח לרחוב כי זו הברירה היחידה הפתוחה בפניהם, ושהחינוך יהווה מגרש משחקים חינוכי וחברתי מהנה לכל בני הנוער הערבים ביפו, תוך שימת דגש על עושר השפה והתרבות הערבית ושילוב מיטבי בחברה הישראלית".
אמאל חלילי (16.5) תושבת יפו ותלמידה מבית ספר טרה סנטה, מודה: "החלום שלי הוא לגרום לנוער ביפו להרגיש בטוח יותר, ושביפו יהיה נעים ובטוח יותר. כדי להגשים את השאיפות האלה אני רוצה ללמוד הוראה, להיות מורה ולחנך את הדור הבא להיות סובלניים אחד כפי השני".
ויטל זינגר, ספורטאית פרא-אולימפית בנבחרת ישראל בענף ריקוד בכיסא גלגלים בסגנון לטיני, ועוסקת ביזמות חברתית לקידום שיוויון זכויות ונגישות מבקשת לשים על סדר היום את המודעות לסוגיות חברתיות ולאנשים עם מוגבלות. החלום ששלחה לפרויקט הוא החלום לעולם נגיש, שיוויוני ומקבל יותר.
4 צפייה בגלריה
החלום הגדול
החלום הגדול
החלום הגדול של הדיר גוטי
(מרכז פרס לשלום ולחדשנות)
לירז צ'רכי, שחקנית וזמרת ישראלית, חולמת לבקר ולהופיע באיראן, המקום שבו הוריה נולדו. "מבחינתי ביקור באיראן הוא חלום שחייב להתממש, רוב ילדותי שמעתי מהוריה את הסיפורים המקסימים על איראן שלפני המהפכה, ולא אפסיק לחלום על הופעה וטיול שורשים עם ההורים".
לסיום, מולקן פנטה (18) חייל יפואי בשירות סדיר, משתף שהוא חולם להקים מדד חדש, סולם מדידה שיוכל לבדוק עד כמה בני האדם עשו טוב בחייהם, עד כמה ההתנהגות שלהם השפיעה לטובה, לא לפי כמות הכסף שלהם בבנק אלא לפי טיב המעשים שלהם.
  • לפרטים הצטרפות לפרויקט החלום הגדול לחצו כאן.