איליי ועמית מציגים את העבודה על הפרויקט
(קרדיט: באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון)

איליי חסון ועמית אריאל (בני 29), סטודנטים בשנתם הרביעית לעיצוב תעשייתי בפקולטה לעיצוב של "HIT - מכון טכנולוגי חולון", הפכו רעיון פשוט לפתרון שמשנה חיים: השניים, פיתחו את פרויקט "הכיסא של עוז" - משטח שמתחבר לכיסא רגיל, המעניק יציבות חיונית לילדים המתמודדים עם מוגבלות מוטורית.
הפרויקט, שנעשה בשיתוף עם בית "איזי שפירא" ברעננה, זיכה אותם במקום השני בתחרות העיצוב הבינלאומית של מרכז הלן המלין (Helen Hamlyn), הנערכת על ידי הקולג' המלכותי לאמנות (Royal College of Arts) בלונדון - גוף המוביל את בעולם בתחום העיצוב המכליל (Inclusive design) - המיועד להקל על חייהם של אנשים עם מוגבלויות, אבל ניתן לשימוש על ידי האוכלוסייה כולה - ופועל באופן תדיר לקידום הנושא מול סטודנטים ואנשי מקצוע.
2 צפייה בגלריה
איליי חסון, עמית הראל ועוז שלום רפפורט
איליי חסון, עמית הראל ועוז שלום רפפורט
מימין לשמאל: איליי חסון, עוז שלום רפפורט ועמית אריאל. "ידענו שאנחנו חייבים לייצר פתרון שישפר את איכות חייו"
(צילום: באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון)
אבל מה שהופך את הסיפור הזה למיוחד ומרגש באמת, הוא עוז שלום רפפורט - ילד בן 7 המתמודד עם שיתוק מוחין והידרוצפלוס (הפרעה נוירולוגית שעלולה לגרום לנכות - י"י), שהעניק לפרויקט את שמו. עוז מתקשה לשבת באופן יציב, ופעולה שעבור רוב האנשים היא טבעית ונעשית באופן אוטומטי - הפכה עבורו למאתגרת ומסוכנת.
בתחילת עבודתם על הפרויקט, איליי ועמית נפגשו עם עוז והבחינו כיצד כל תנועה חדה שהוא מבצע עלולה להוביל לאיבוד שיווי משקל ולנפילה. "הגענו למרכז 'איזי שפירא' כדי לפגוש את עוז, שהמחלות שעמן הוא מתמודד האטו את התפתחות המוטוריקה הגסה שלו, והפכו כל ישיבה על כיסא למשימה מסוכנת", מספר איליי.
"עוז מאוד תקשורתי, ידידותי ושמח, אבל ניכר עליו שהעובדה שהוא לא יכול לשבת על כיסא בנוחות ולזוז בזמן ישיבה, שכן התנועות שלו גדולות ואגרסיביות, פוגעת מאוד בתפקוד היומיומי שלו. היה ברור לנו שאנחנו חייבים לייצר פתרון שישפר את איכות חייו", הוא מוסיף.
בסיועה של הפיזיותרפיסטית של עוז, ענבל אזוגי, צמד הסטודנטים עיצבו משטח ייחודי שמתחבר לכיסא ומספק את היציבות הנדרשת. "הכיסא החדש מאפשר לעוז לעשות דברים שפשוט לא היו אפשריים לפני כן", מוסיף איליי בהתרגשות. "עד עכשיו, כדי למנוע ממנו ליפול בזמן ישיבה חובר משטח עץ גדול לכיסא שלו. אולם על מנת שיוכל גם לזוז בכיסאו, לא כל שכן לקום ממנו - הוא נזקק לעזרה של מבוגר, והמטרה שלנו הייתה לאפשר לו לבצע את הפעולות האלו ללא תלות באדם אחר.
"התחלנו לעבוד בסדנה ולחשוב על פתרון יצירתי", מספר איליי, "בהתחלה הגדרנו את המאפיינים המרכזיים של המוצר החדש, בהתאמה מושלמת לכיסא של עוז. במקביל, היה לנו חשוב שהמוצר לא יפריע לסביבה".
2 צפייה בגלריה
"הכסא של עוז" שעוצב ויוצר על ידי צמד הסטודנטים איליי חסון ועמית הראל
"הכסא של עוז" שעוצב ויוצר על ידי צמד הסטודנטים איליי חסון ועמית הראל
"הכיסא של עוז". "הנוחות שלו הייתה בראש סדר העדיפויות"
(צילום: באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון)
"כשחזרנו לבחון את דגמי הכיסא עם עוז והמטפל שלו, זו הייתה הפעם הראשונה שהוא זז בכיסא באופן עצמאי וזה היה רגע מאוד מרגש לכולנו", מספר עמית ומוסיף כי לאורך הפרויקט השניים פיתחו דגמים רבים שנבדקו על ידי עוז, ותגובותיו הובילו אותם למסקנות בנוגע לאופן שבו צריכה להיות התוצאה הסופית.
"הנוחות של עוז עמדה בראש סדר העדיפויות שלנו והייתה זו שהנחתה אותנו לאורך כל הפרויקט", מסביר איליי, "אחרי שבחנו יחד איתו לא מעט דגמים, שכל אחד מהם פועל בשיטה שונה, שיכללנו את הפונקציות ואת נקודות החיבור ובנינו את המוצר הסופי. התוספת עצמה עשויה משני חלקים התלויים זה בזה, כדי לייצר חיבור חזק לכיסא ולהגן מנפילה".
"כשאני רואה את עוז יושב בכיסא הזה, כשהוא יציב ובטוח - הלב שלי מתמלא באושר", אומרת שושנה רפפורט, אמו של עוז. "כל הורה רוצה שהילד שלו ייהנה מתחושת חופש ומעצמאות".

פריצת דרך חברתית, טכנולוגית ורגשית

העבודה על הפרויקט נעשתה במסגרת קורס מיוחד שנקרא "פיקספרטס" (Fixpartner), בו הסטודנטים עובדים באופן צמוד עם אדם המתמודד עם מוגבלות כדי להרכיב מוצר המותאם לצרכיו. מעבר לכך, כל המוצרים מהקורס ניתנים לשכפול באמצעות מודל קוד פתוח, המאפשר לאנשים ברחבי העולם להדפיס או לבנות את המוצר בעצמם - מה שללא ספק נחשב לפריצת דרך חברתית, טכנולוגית ורגשית.
פרופ' גד צ'רני, מרצה בכיר ב-HIT: "'הכיסא של עוז', הוא לא רק עיצוב פונקציונלי שנוצר בהתאמה אישית - אלא גם סמל לשינוי אמיתי עבור ילדים עם מוגבלויות שמקשות על חיי היומיום שלהם, וכעת יוכלו ליהנות מאיכות חיים טובה יותר"
את הקורס יזם המרצה הבכיר פרופ' גד צ'רני (בליווי המעצבת דנה יחיא-שווקמן) מ-HIT מכון טכנולוגי חולון, במטרה להעניק לסטודנטים לעיצוב תעשייתי הזדמנות ייחודית לשלב את היכולות המקצועיות שלהם עם שיפור חייהם של אנשים עם מוגבלויות.
"מדובר בעשייה משמעותית, אמיתית ומעשית, המאפשרת לא רק פתרון בעיות בזמן אמת אלא גם חוויה אישית מתגמלת עבור כל המשתתפים", אומר פרופ’ צ'רני. "'הכיסא של עוז', לצורך העניין, הוא לא רק עיצוב פונקציונלי שנוצר בהתאמה אישית - אלא גם סמל לשינוי אמיתי עבור ילדים שמתמודדים עם מוגבלויות המקשות על חיי היומיום שלהם, וכעת יוכלו ליהנות מאיכות חיים טובה יותר בזכות הפרויקט של איליי ועמית".