בשיתוף בנק לאומי
בימים אלו, הלב של אזרחי ישראל נמצא עם תושבי העוטף והצפון שפונו מבתיהם - ובהם גם עובדי בנק לאומי, שמתנדבים ביתר שאת לאורך כל השנה. עכשיו, העובדים עושים מאמץ להעניק מכל הלב ולהזכיר לתושבים שהם לא לבד. "בשגרה שלפני המלחמה אנחנו מתנדבים עם מגוון אוכלוסיות - מילדים ונוער ועד בני הגיל השלישי. אנחנו מסייעים בכל דרך התנדבותית שניתן לאורך כל השנה", מספרת דנה בן חמו, מנהלת מערך התנדבות העובדים בלאומי. "אני גאה להשתייך לארגון שההתנדבות היא בסדר עדיפות גבוה אצלו".
יותר ממחצית עובדי הבנק, אלפי עובדים, התנדבו בשנה האחרונה ויחד תרמו לקהילה ב-2023- כ-41 אלף שעות התנדבות.
2 צפייה בגלריה
מתנדבי בנק לאומי עם ילדי העוטף
מתנדבי בנק לאומי עם ילדי העוטף
מתנדבי בנק לאומי עם ילדי העוטף
(צילום: דוברות לאומי)
רגע של הסחת דעת בימי המלחמה
"בתקופת המלחמה, כמו כל עם ישראל, התגייסו עובדי הבנק ביתר שאת לכל דבר שרק היה בו צורך - לארגן סדנאות לילדי המפונים בכל הארץ, לבשל לחיילים, לארוז ולשנע, להפיג בדידות לבני הגיל השלישי ועוד". במציאות המורכבת שאליה נקלעו ילדי העוטף והצפון שפונו מביתם, צריך לגשת לפעילות בזהירות וברגישות המתבקשת. לכן, החיבור של מתנדבי בנק לאומי נעשה לעיתים רבות דרך עמותות מתמחות: "הרבה מהפעילויות עוסקות בהרגעה, כמו פעילות ספורטיבית", מספרת דנה, "כאלו המאפשרות לילדים לפרוק אנרגיה. יזמנו גם לא מעט פעילויות חווייתיות ששמות דגש על ההיבט הטיפולי - למשל, פעילות עם כלבים".
היא מסבירה כי "המפונים חוו אירועים קשים, ונכון לעכשיו חלפו כבר יותר מחודשיים כשהם ללא בית. המשמעות היא שילדים קטנים ישנים בחדר עם הוריהם, ללא פינה משלהם או אפילו מטבח להכין את האוכל האהוב עליהם. חשוב לנו להתכונן למפגשים, ללמוד על הקהילה אליה אנחנו מגיעים ולהבין מה הם חוו".
מחוברים לילדים
עיקר ההתנדבות עם ילדי המפונים מתמקדות בתעסוקה מחוץ למסגרות החינוך שהם מקבלים כיום, כדי להעניק להם מפגש חווייתי מתמשך. בין שלל היוזמות בהן מעורב בנק לאומי, מתקיימת קבוצת "מחוברות" - בה חברים עשרות עובדי הבנק, והוקמה לפני שנה וחצי לטובת פעילות קהילתית.
במסגרת הפעילות הקהילתית השוטפת של הקבוצה בצפון, חילקו העובדים במהלך השנה מתנות לילדים מאושפזים בבית החולים רמב"ם בחיפה, בבית חולים פוריה בטבריה ובבית חולים העמק בעפולה, "אבל אז הגיע אוקטובר השחור והחוויה שחווינו הייתה קשה", מספרת מיכל מראד, מנהלת בסניף לאומי בקרית טבעון. יחד עם בנקאית שעובדת עמה, ערין שאער, שגם היא חברה בקבוצת "מחוברות", ניסו השתיים להתאים את אופי הפעילות הקהילתית למציאות החדשה. "החלה אצלנו המחשבה לעשות משהו לטובת ילדי המפונים מסאסא, שלומי ועוד יישובים בגבול הצפון, שפונו לטבריה", מספרת מיכל.
השתיים יזמו פנייה לראשי הקהילה בטבריה ובדקו למה זקוקים המפונים. הן גייסו את העובדים והגיעו לבית ספר בעיר עם ציוד וחוברות צביעה עבור הילדים. "ערין ואני הגענו לבית הספר רעות בטבריה עם כל המתנות ועשינו פעילות לילדים מקסימים בכיתות א' עד ה'. הם היו מאד נסערים בהתחלה, אבל לאט לאט, הם נרגעו והחלו להיפתח ולשתף; על חיות המחמד שהשאירו מאחור, על הבית שלהם, על כך שלא קל להם אבל הם מרגישים עטופים".
הודות לקשר החם שנרקם בהדרגה בין המתנדבים לילדים, עם הזמן נחשפו עובדי בנק לאומי לעשרות סיפורי גבורה של ילדים אשר חוו אירועים שלא ניתן היה לדמיין.
2 צפייה בגלריה
מתנדבי בנק לאומי עם ילדי העוטף
מתנדבי בנק לאומי עם ילדי העוטף
מתנדבי בנק לאומי עם ילדי העוטף
(צילום: דוברות לאומי)
"לאומי טק" למען המפונים בהרצליה
משרדי "לאומי טק", זרוע בנקאות ההייטק של בנק לאומי, שוכנים בהרצליה. גם כאן הפעילות נותבה באופן טבעי לילדי המפונים ששוהים באזור. "עם פרוץ המלחמה פתחה עיריית הרצליה את בתי המלון בעיר לטובת מאות משפחות מפונים מהעוטף, רובם מהמושבים זימרת, שובה ומכפר מימון", מספרת נועה קריב, מצוות שיווק ופיתוח עסקי ומרכזת ההתנדבות בלאומיטק. "כשהבנו שהמפונים נמצאים ממש קרוב למשרדים שלנו, חשבנו איך לתת להם תחושת בית. אלו היו הימים הראשונים של המלחמה, ורובם הגיעו בלי כלום - אז קנינו לכל הילדים במלון פיג'מות מאוירות".
"הילדים עשו מסיבת פיג'מות וזה היה מאוד מרגש. יצאנו מזה ממש מחוזקים", מוסיף אורי גבזה, ראש אגף תהליכים עסקיים בלאומי טק. הוא מספר שמהר מאוד הוחלפו מספרי טלפונים עם ראשי הקהילה המפונה וכעת הם מנסים להיענות לצרכים שעולים, בעיקר אצל הילדים. בינתיים כבר נעשו פעילויות לילדים בחנוכה שכללו הדלקת נרות, חלוקת סופגניות וסדנאות שוקולד. "עכשיו אנחנו חושבים יחד איתם, במה נוכל לסייע בעתיד", אומרת נועה.
לאומי עם בארי
במקביל לכל פעילויות ההתנדבות בבנק, לאומי היה לארגון העסקי הראשון בישראל שהחליט ללוות יישוב בעוטף - את קיבוץ בארי - עד לשיקומו המלא. בתוך כך הבנק תרם לתושבי הקיבוץ ציוד הכרחי וארגן פעילויות לילדים, לנוער וגם למבוגרים של הקיבוץ, שפונו למלונות בים המלח. "אנחנו יוצאים משם יותר מחוזקים ממה שהגענו", אומרת דנה בן חמו, מנהלת ההתנדבות בלאומי, שנוסעת שוב ושוב לים המלח. "למרות שהם חוו משבר עצום, הם מעניקים לנו, המתנדבים, חוזק ואופטימיות. מדובר באנשים מדהימים וחזקים. אני מאמינה בקהילה הזאת ובכוחה להשתקם. תפקידנו רק לסייע להם, ככל שיזדקקו לכך".
בשיתוף בנק לאומי
פורסם לראשונה: 09:36, 09.01.24