זו הייתה יכולה להיות תחילתה של בדיחה טובה: חילוני, דתי לאומי וחרדי, נפגשים ומשקיעים יחד סכומי כסף גדולים, כדי להקים מיזם חברתי אקטביסטי ראשון מסוגו שישנה את השיח הציבורי בישראל ויגשר על הפערים והקיטובים שמשסעים את העם בימים אלו ממש.
אבל זו מציאות. מדובר בדוד סולומון (26) מגבעת שמואל, דתי לאומי שפיקד על טירונים בחטיבת כפיר בגדוד נחשון, סטודנט לעבודה סוציאלית, מנהל בתוכנית "כרם" המשלבת חרדים צעירים בחברה הישראלית, שותף ב"דמרי השקעות", במאיר איידלס (24) מבני ברק, סטודנט למדעי המחשב, אברך ללימודי הסמכה לרבנות, יזם ומייסד סטארט-אפ "דרופ אנד גו", שותף בבית הספר "יותר נדל"ן משכל" ולא פחות חשוב, בנו של הרב חיים איידלס, שלו אלפי מעריצים, תוכנית רדיו שבועית ואימפריית חסד ארצית, ובתום (השם המלא שמור במערכת) תל אביבי בן 32, חילוני, מפקד בשלדג וביומיום מנהל קרן השקעות בחברת הייטק. שלושתם נחושים להדביק בבשורה שהם מביאים איתם כמה שיותר חלקים בעם הזה.
3 צפייה בגלריה
דוד מאיר ותום, מייסדי "נפגשים"
דוד מאיר ותום, מייסדי "נפגשים"
דוד מאיר ותום, מייסדי "נפגשים"
(צילום: יעקב שניאל)
"נפגשים – מתחברים, יוצרים, מתאחדים" – הוא המיזם המשותף שלהם והוא פרוס בכל הארץ, חוצה מגזרים וגילים. "מתקיים בשגרה ובחירום במטרה ליצור אמון וחיבורים חדשים בין חילונים, חרדים, דתיים ומסורתיים, לצד חיזוק הרוח והזהות הישראלית המשותפת, במטרה לרצון ולהבנה אמיתית שרק קירוב לבבות ינמיך את גובה הלהבות", כך נכתב בעלון הפרסומי שלהם.
במפגש שארגנו והתקיים לאחרונה בהאנגר 11 בנמל בתל אביב נכחו כאלף איש וביניהם שולי רנד, הרב שמואל מורנו, אורי שכטר, השף אביב משה, שרון דוידוביץ, זאב אייזק, אורן ברוקס, יאיר ספיר, דורון וטליה שפר, דוד הלפרין ועוד.
צפו בסרטון שמציג את מיזם "נפגשים":
נפגשים
"לפני שלוש שנים חלמתי לבד - היום אנחנו מאות חולמים", אומר בחיוך כובש סולומון, מנכ"ל "נפגשים" וממקימי פורום "לב ישראל" שבו הוא חבר. "מדובר בסטארט-אפ שהחל לפני כשנתיים ומאז עבר כמה פיילוטים שבמסגרתם יצרנו רשת של מנהיגים ומנהיגות שאליהם חברו שותפים רבים לדרך", הוא מסביר. "המשבר המפלג הזה שיש לנו בתקופה האחרונה, הוא הזדמנות היסטורית להפוך משבר – לבשורה: אנחנו רק צריכים לבחור להיפגש, להתחבר, לבנות יחד חברה שלא מוחקת זהויות וערכים שונים, אלא יוצרת יחד שלם המביא לידי ביטוי את הייחודיות של כל הגוונים בחברה הישראלית. וזה הרבה יותר קל ממה שזה נשמע וממה שחשבנו".
המיזם שפעל בשנתיים האחרונות בשקט בשקט מתחת לרדאר, נפתח לקהל במפגש ההמוני, בו נטלו חלק גם טייסים, בכירים במשק, משפטנים, הייטקיסטים, רבנים, בכירי נדל"ן ועוד, במסגרתו ביקשו המארגנים המובילים לייצר "שיח עמוק ומכבד - יוצאים לחירות ומשנים את השיח הציבורי בישראל", לדבריהם.
מה בפועל אתם מתכוונים לעשות? "נכון לעכשיו, אנחנו נפגשים בעשרות קבוצות קטנות בכל הארץ המורכבות ממשתתפים ממגזרים שונים, ובתוכנית המתפרשת על פני חמישה מפגשים חד-חודשיים חווייתיים שמאפשרים באופן ישיר ובלתי אמצעי היכרות עם העולם של השני. זה אומר שחרדים מגיעים להר הרצל והחילונים לבני-ברק וכך מכירים מכירים מקרוב האחד את עולמו של השני, תוך יצירה משותפת, פיתוח מנהיגות וזהות ישראלית-יהודית, ותכנים נוספים שמטרתם שינוי השיח הציבורי ויצירת שיח מכבד ומפרה בין אחים", מסביר סלומון. "זה בא עם אוכל טוב, מוסיקה טובה, ואנשים טובים ממגוון תחומים בישראל. בנוסף, יש את הפורום שהוא זרוע ביצועית ומחשבתית שיש ל 'נפגשים' שמטרתו לאגד אנשי מפתח בעלי השפעה המייצרים שיתוף פעולה בין מוקדי כוח רבים בציבורי, עסקי וחברתי כדי לקדם את הרעיון של 'נפגשים'".
3 צפייה בגלריה
שולי רנד במפגש נפגשים
שולי רנד במפגש נפגשים
שולי רנד במפגש של "נפגשים"
האם יש כבר תוכניות לעתיד? "מעבר ל'נפגשים', יש לנו ביום העצמאות פרויקט לאומי הנקרא – 'סיפור ישראלי' או 'סלון ישראלי', שהוא הזמנה לציבור הישראלי לפתוח את הבית ולארח מפגש שבו הם ישתפו בסיפור הישראלי שלהם וגם יקשיבו לסיפורים ישראליים של האחרים. ושוב, גם פה יהיה את הערבוב של דתיים, חילונים, חרדים, שמאל, ימין ומרכז".
"פרויקט נוסף, פיתוח אפליקציה המאפשרת להתנדב בתחום המקצוע, במקום ובזמן שנוח למציע השירות ויוצרת חיבור בין הנצרך לנותן. כך יכולים לייעל את איכות ההתנדבות של כל אחד במה שהוא הכי טוב ולאפשר לחברי קהילת 'נפגשים' שרוצים להתנדב פלטפורמה נגישה ונוחה. בשעת חירום לאומית ניתן להפעיל את האנשים כל אחד ואחת בתחומם. כך בזמן רעידת אדמה למשל או מלחמה, לא צריך שכל אחד מהמתנדבים יחפור בהריסות. יש בעלי מקצוע מגוונים שניתן להיעזר בהם לטובת החברה, כמו למשל רופא, עובד סוציאלי, עורך דין ועוד בעלי מקצוע שבפריסה ארצית ניתן להפעילם באופן ממוקד ויעיל במגוון תחומים רחב".

כולנו קשורים, אך כמעט ולא מתקשרים

סולומון משתף בנקודת ההתחלה שהביאה אותו להתחיל לחלום על המיזם. "תקופת הקורונה היוותה דוגמה טובה לכולנו, בה כולנו חווינו על בשרנו, תזכורת לכך שכולנו קשורים, אך כמעט ולא מתקשרים. ראינו גם את הסולידריות האדירה, ואת הפער בין המצב הנוראי המשודר מכל כיוון, לבין הפוטנציאל לאחדות הקיים. זה עלה באסון החטיפה של שלושת הנערים, באסון מירון שחיבר בין עם שלם ולא משנה מאיזה מגזר הוא, וכך בעוד עשרות מקרים חווינו תחושה מדהימה של אחדות באוויר. כי בסופו של דבר, כולנו רקמה אנושית אחת גדולה. ואז התחלתי לשאול את עצמי 'למה רק בשעת מלחמה אנחנו מתאחדים? אנחנו באמת צריכים אויב מבחוץ כדי לאחד אותנו מבפנים?'"
יש שיגידו שאתם נאיבים מידי. מה תאמרו להם? "תראי, החלום האישי שלי כאזרח המדינה, שאכפת לו ממנה, מתחבר עם החלום הלאומי", מתאר סולומון. "חזרנו לארץ מכל קצוות תבל אחרי 2,000 שנות גלות, אל מסירות של עשרות אלפים שנפלו ולחמו וחלמו למען המולדת. יצרנו מעצמה צבאית, טכנולוגית, כלכלית, והגיעה השעה ליצור חלום חדש - לבנות מעצמת מופת חברתית שתהווה סמל ודוגמא לכל העולם".
למה דווקא עכשיו אתם פועלים? "שנתיים אנחנו בפעילות ורק לאחרונה התחלנו להגביר את העשיה והפרסומים לאור הימים הלא פשוטים שעוברים עלינו כחברה. אי אפשר עוד לשבת בחיבוק ידיים מול הקיטוב והניכור, ונראה שכל אחד שצועק חזק יותר חושב שהוא ברור יותר או צודק יותר. יש הסכמה בין כל הצדדים שיש פה משבר עמוק, שבעיניי לא כולו קשור לכן רפורמה משפטית או לא, כן הפיכה חוקתית או לא. זה לא הנושא האמיתי, זה בסך הכל קרב אחד בתוך מלחמה גדולה שניטשת כבר עשרות שנים בישראל בין שתי תפיסות עולם שונות בתכלית".
3 צפייה בגלריה
"אנחנו רוצים מפגש של העולמות, שיח אמיתי, כן, שיוביל להבנה אמיתית של האחד את השני"
"אנחנו רוצים מפגש של העולמות, שיח אמיתי, כן, שיוביל להבנה אמיתית של האחד את השני"
"אנחנו רוצים מפגש של העולמות, שיח אמיתי, כן, שיוביל להבנה אמיתית של האחד את השני"
(צילום: shutterstock)
כלומר? "הגישות הללו מעולם לא השכילו לדבר זו עם זו, להפגש ולהקשיב, ולבדוק איך הן מצליחות להתקיים יחד במרחב המשותף שאנחנו חולקים - אז הן פשוט העדיפו לטאטא את הבעיות מתחת לשטיח וכיום הן מתפוצצות לכולנו בפנים. זה כמו נער מתבגר, ששרד את שלבי הגדילה ב-75 השנים הראשונות של המדינה, ועכשיו נמצא בפיתחו של הצעד הבא, שזה משבר זהות עמוק. השאלה שעומדת עכשיו היא, איזו חברה אנו רוצים ליצור? לי ברור מה אני רוצה וכך גם לחבריי שמובילים את המיזם יחד איתי ולאלפים שהצטרפו אלינו באופן פעיל. אנחנו רוצים מפגש של העולמות, שיח אמיתי, כן, שיוביל להבנה אמיתית של האחד את השני", מתאר סלומון.
מאיר איידלס, משלישיית הצעירים שיסדו את המיזם, מוסיף: "קהילת 'נפגשים' נוצרה בשל היעדר מפגש ישיר ובלתי אמצעי בין המגזרים בחברה הישראלית. הקהילה צברה תאוצה רבה במיוחד בתקופה זו שבה העדר ההקשבה והקרע בין המגזרים השונים והשיח השלילי והמקטב מחריף ומחייב אותנו לייצר מפגש אחדות עמוק ורציף".
תום, הצלע השלישית להקמת המיזם, מסכם: "במפגשים אנו מייצרים חיבורים שנראים בלתי אפשריים, ומחברים ייחד את החברה הישראלית באמצעות נתינה, עשייה משותפת ויצירת קשרים וחברויות שבונים קהילה המושתת על אחדות. ברמה האישית, אם לא היה יוצא לי לפגוש ביום כיפור בבית הכנסת של אבא של מאיר ליד כיכר רבין בתל אביב, את מאיר ה"חרדי" ואת דוד ה"דתי לאומי", ואלמלא היה נוצר הקשר החברי שבינינו, מעולם לא הייתי מעלה על דעתי שיש בינינו כל כך הרבה משותף ושברבות הימים נהייה חברים טובים שיוצרים יחד, עושים עסקים יחד ומקדמים פרויקטים חברתיים יחד, על אף השוני וההבדל שבינינו".