בשיתוף עמותת עלם
באחת מערי המרכז, בלב אזור מגורים, ישנו מרכז נוער של עלם, ובו מתקיימת כעת משמרת כביכול שגרתית.
דלת המקום, הממוקמת בכניסה למבנה קטן וחד קומתי ברחוב צדדי, אינה מעידה על מה שמאחוריה. דלת אשר פתוחה לכל נער ונערה החפצים בכך. מי שנכנס בה עובר קודם במסדרון שבכניסה ולאחריו נפתח לפניו חלל גדול ומואר, נעים בחזותו, הנותן תחושה של חמימות שמתפשטת באיברים. בחלל הגדול פזורות ספות וכורסאות, מטבחון ולידו שולחן ארוך שנראה כמו בר וכמה שולחנות וכיסאות שנותנים תחושה של בית קפה.
את הקירות מעטרות תמונות מפעילויות שונות שהתרחשו במקום, שלטים וכרזות עם מסרים מעצימים ויצירות שונות שצויירו על ידי הנערים והנערות במקום ועוד. כמה דלתות בקצה החלל המרכזי מובילות לחדרים קטנים יותר – חדר מוזיקה, חדר עם פופים ואפילו חדר עם מראות ופינת איפור וטיפוח.
אבל המקום הנעים והמאיר הוא לא עיקר הפוקוס פה, הדבר המרכזי הוא הנערים והנערות שמגיעים למקום, בעיקר אחרי ששמעו על עלם מפה לאוזן, מהרשתות החברתיות או דרך הפניות מטעם השירותים השונים והמסגרות בעיר.
4 צפייה בגלריה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
"מרכז נוער של עלם".
(צילום: עלם)

יומן משמרת במרכז הנוער של עלם

19:05: צעיר טרנסג'נדר שניסה להתאבד לפני כמה ימים יוצר קשר עם המרכז. הוא באשפוז והמתנדבים קובעים לבקר אותו בבית החולים. כמה דקות מאוחר יותר שתי נערות שלא הגיעו לביקור במרכז במשך כמה שבועות מופיעות עם חתכים בידיים.
19:25: נער בן 15 נכנס. זו הפעם השנייה שהוא מגיע, הפעם כדי לשתף על דכאון שמוביל אותו לניסיון התאבדות. כמה דקות לאחר מכן נכנסות שתי נערות בנות 14 שמספרות כל אחת על הפרעת אכילה קשה שהיא חווה. לטענתן, איש לא יודע על כך והן מעולם לא טופלו.
19:40: נערה בת 15 מתקשרת כדי להתוודות על התמכרות לכדורים ומספרת שהיא לא מצליחה לקבל את העזרה לה היא זקוקה, כשבקו השני סיפור קורע לב על ילדה-נערה, בת 13 בסך הכול, שמספרת על פגיעה מינית חמורה שעברה לפני כמה שבועות על ידי גבר מבוגר בעיר אחרת.
20:00: שתי נערות בנות 16 נכנסות למרכז ומשתפות על כמה ימים בהם הן בילו עם "שוגר דדי" כדבריהן, בוילה בצפון בארץ. הוא שילם על הסמים, האלכוהול והארוחות, הן אומרות. אחת מהן אף מספרת שהיא עושה הרבה מין ולא תמיד עם קונדום והשנייה משתפת שעברה כמה פגיעות בעבר ואומרת שתשתף יותר בהמשך.
20:45: שיחה קשה נוספת בטלפון. הפעם מדובר בצעיר שנכנס לשימוש מאסיבי בסמים קשים בשנה האחרונה. הוא מתקשר למרכז תוך כדי שהוא חווה התקף פוסט טראומה בהשפעת ערבוב חומרים. אלו רגעים מכמירי לב. הצעיר בוכה בכי מר, נסער, מבקש לדבר ולקבל עזרה דחופה.
21:30: עוד נערה שעדיין לא מלאו לה 18 מגיעה כדי לספר על שימוש תדיר בסמים כבדים ותחושת תלות גדולה, ונער ונערה נוספים מכינים עם אחת המתנדבות רשימה ארוכה של סמים וחומרים בהם התנסו בתקופת הקורונה. השניים מבהירים שהם ממשיכים עם הסמים לפחות פעמיים בשבוע.
21:55: נערה בת 16 משתפת מתנדבת בקטע מרגש ומלא הומור שכתבה על חווית האשפוז במחלקה פסיכיאטרית והתמודדותה עם קשיים נפשיים שונים.
22:25: שיחה עם צעירה בת 19 על הצורך בטיפול בפגיעה המינית שעברה לאחרונה, ומאז היא מתדרדרת משמעותית. וגם, צעיר שנכנס בעוד כמה ימים למכון גמילה, עובר בין הצוות אחד-אחד כדי להיפרד. הוא אוהב לצלם אז מציעים לו לעשות תערוכת צילומים כאן במרכז של עלם כשהוא יחזור, צילומים שיבטאו את חוויותיו הרגשיות ואת תהליך הגמילה. עוד מעט נגמרת עוד משמרת.
23:05: חבורת נערים ונערות מהמרכז יושבים בספסל הסמוך, ״שורפים עוד לילה״.
23:59: עוד משמרת הסתיימה לה בעלם.
4 צפייה בגלריה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: עלם)
כל המקרים אמיתיים, אך כמובן הפרטים טושטשו מטעמים ברורים. עבודת הקודש שנעשית ב-23 מרכזי הנוער של עמותת עלם הפזורים ברחבי הארץ, במרכזה ובפריפריה מתרחשת יום - יום, שעה שעה, כבר עשרות שנים. אבל גם וותיקי עלם לא זוכרים כזו עליה חדה בכמות הפניות אליהם בשנה האחרונה. הסיבה ברורה לכולם: תקופת משבר הקורונה שפגעה יותר מכל בבני הנוער ברחבי הארץ, נערים ונערות שמתקשים להתאושש מהבדידות החריפה ושבירת המסגרות המוכרות שנכפו עליהם למשך תקופה כה ארוכה במהלך סגרי הקורונה.
מרכזי הנוער של עלם פועלים בימות השבוע בשעות אחר הצהריים והערב. כל מרכז מסייע לעשרות בני נוער מידי יום, צעירים וצעירות בגילאי 12-18. כל משמרת מתקיימת בהובלת עובדי עלם, מתנדבים ומתנדבות.

"בני הנוער נותרו מאחור"

"אנו נמצאים כיום בתקופה של פוסט קורונה בה החברה חוזרת לשגרה אבל במקביל הנוער מתקשה מאוד לחזור לשגרה", מסבירה קרן נאור, ראש תחום מרכזי הנוער בעמותת עלם. "לצערי, בני נוער שהיו נורמטיביים לגמרי לפני הקורונה נמצאים כיום במצבי קיצון של אלכוהול, סמים, קושי לחזור ללימודים וקשיים חברתיים שונים. זוהי המציאות המדאיגה איתה אנו מתמודדים מדי יום במרכזי עלם השונים ברחבי הארץ".
מי שחווה את המצוקות המתגברות מול עיניו והוא זה שגם תיאר בצורה חדה והופכת קרביים את קורות המשמרות שהובאו לעיל, הוא ר', מנהל מרכז נוער של עמותת עלם. "מאז משבר הקורונה מעגל הסיכון התרחב מאוד" הוא מעיד. "למעשה יפליא אותי מאוד לפגוש נער ממוצע שלא נמצא כרגע באיזשהו סיכון. בסופו של יום הייתה פה הזנחה מאוד גדולה. נערים ונערות שהו במשך שנתיים בבית, וההורים, גם הטובים ביותר שבהם, לא היו מסוגלים להחזיק גם עבודה וגם להפוך למעין אנשי חינוך עבור הצעירים בבתים, ומי שמשלמים את המחיר הם בני הנוער".
4 צפייה בגלריה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: עלם)
הנערים חזרו כבר לחטיבות הבינים ולתיכונים. הם לא התגברו על קשיי העבר?
"זה שהמסגרות חזרו לפעילות לא אומר שבני הנוער חזרו להיות כפי שהם היו לפני הקורונה. רבים מהם לא מגיעים לשיעורים ולא עושים מבחנים וכמו שאני רואה את זה, תעודת בגרות לא תהיה להם. אנו נתקלים בעלם בהרבה נערים שנמצאים בשלבי נשירה מהלימודים".
מה בעצם היה הטריגר של כל מצבי הסיכון אליהם נקלעו בני הנוער?
"ללא ספק הקושי החברתי שהתלווה למשבר הקורונה. אם יחסים חברתיים הם דבר מהותי לכל בן אדם, הרי שהם קריטיים ביותר עבור נערים, ובדידות חברתית היא דבר הרסני עבורם. ילד בחטיבת ביניים או תיכון שיושב לבד עם עצמו כל היום בחדר מוצא את עצמו מול המסך ששם הוא מרגיש מכוער וחווה בריונות. ההורמונים של גיל ההתבגרות, דימוי הגוף הבעייתי - כל אלו מתעצמים נוכח החוסר בחיזוקים חברתיים חיוביים שאותם אי אפשר לקבל ללא אינטראקציה חברתית".
"כשבני הנוער חזרו סוף סוף למסגרות, הם החלו לעשות כל דבר על מנת לבלוט חברתית כמו עישון סיגריות, שתיית אלכוהול ושימוש בחומרים שונים. ילדים רוצים ממש למחוק את המוח שלהם ולכן אנחנו רואים גם עלייה מאוד גדולה בפנייה אלינו, כי עלם מהוה עבור הילדים האלו גוף שמוכן לשמוע את הסיפור שלהם, גם אם הוא מאוד קשה".
מה יכול להוות פתרון בעיניך?
"הפתרון צריך להתחיל בהפנמה של ההורים וכלל הארגונים החברתיים והמוניציפליים שהילדים עברו טראומה והמענים שהוצעו להם לא הספיקו. זה שמערכת החינוך חזרה כביכול למסלולה - לא אומר שנפשם של בני הנוער חזרה למסלול ואנחנו צריכים להבין כולנו, כלל המבוגרים, שיש צורך ממשי בתוכניות ארוכות טווח וטיפולים משקמים לאותם נערים, ובין היתר יש להציף את המסגרות בפסיכולוגים חינוכיים שיתנו יד לאותם נערים ונערות".
4 צפייה בגלריה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
"מרכז נוער של עלם". למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: עלם)

קמפיין ההתרמה של עלם: חייבים להציל את מרכזי הנוער

בימים אלו מתקיים הקמפיין השנתי של עלם (לתרומות הקליקו כאן), המציף את המצוקות החמורות של נוער עלם במרכזי הנוער, ברחוב, ברשת, בשלטרים לצעירים חסרי בית ובפרויקטים נוספים שהעמותה מפעילה ברחבי הארץ.
מרכזי הנוער של עלם מסייעים לאלפי בני נוער בשנה, המתמודדים עם מצבי סיכון שהקצינו רבות בשנתיים האחרונות בשל הקורונה, כפי שתואר ביומן המשמרת שבתחילת הכתבה. בני הנוער מתמודדים עם מצוקות כגון שימוש בסמים, דכאונות, זנות, אלימות קשה ואובדנות.
מרכזי הנוער של העמותה מצילים את חייהם של מאות בני נוער בשנה המנסים לפגוע בעצמם, ועל כן עלם רואה חשיבות רבה בהמשך הפעלת כל מרכזי הנוער, כל השנה. חייבים לעזור לעלם לעזור לנערים ולנערות!
לצפייה בקליפ שמלווה את הקמפיין, המתאר את מצוקות הנוער לאחר שנתיים של קורונה:
הפקה: משרד הפרסום גיתם, בכיכובם של מספר כוכבי ילדים ונוער שנרתמו לקמפיין בהתנדבות.

בשיתוף עמותת עלם



פורסם לראשונה: 18:08, 30.05.22