בשיתוף פתחון לב
השנה האחרונה הייתה אולי הקשה ביותר שחוותה ישראל מיום הקמתה. לצד ההתמודדות עם הכאב על אלפי הנרצחים, הפצועים והחטופים, מצאו עצמן משפחות בחבלי ארץ שלמים עקורות מבתיהן. ועם הזמן שעבר החלה להתגבש מציאות כלכלית-חברתית חדשה, שמשנה את פניה של החברה הישראלית.
ישראלים רבים שנהגו לתרום למשפחות במעגל העוני, מצאו עצמן לפתע מצידו השני, כמי שזקוקים לסיוע בעצמם. אוכלוסיות שלמות, צעירות ועובדות, הפכו בין יום לנזקקות. מי שהיה במצב קשה עוד קודם לכן היה הראשון להיפגע ומצבו הידרדר אף יותר.
3 צפייה בגלריה
פתחון-לב
פתחון-לב
העניים החדשים והישנים. מרכז סיוע של "פתחון לב"
(צילום: פתחון-לב)
"שוברים חסכונות"
טל, בן 38, נולד, גדל והתחנך בקריית־שמונה. בעברו החזיק בשתי חברות שהקים לשירותי הסעדה ואולם אירועים, אולם נאלץ לחזור לעבודה בהייטק לאחר תקופת הקורונה. המלחמה תפסה אותו בין עבודות, שבוע לפני שאמור היה להתחיל לבנות את ביתו על שטח שרכש במטולה השכנה. טל, אשתו ושני ילדיהם, בני שנתיים ושלוש, ארזו כמה תיקים ונמלטו מהעיר.
"כל המשפחה התפנתה לטבריה, הכל היה אינטנסיבי, תא לחץ. לא חשבנו בכלל על הפן הכלכלי", הוא מספר. "במלון מצאנו את עצמנו עם עוד משפחות מקריית שמונה, מברעם, משלומי. לאף אחד מאיתנו לא היה מושג מה הלאה".
טל מספר שבקריית־שמונה הוא ידוע כמי שמסייע ועוזר, ועל רקע זאת, משפחות המלון הרגישו בנוח לפנות אליו בבקשה לעזרה. "אתה רואה אנשים שבקושי מצליחים להרים את הראש מעל המים. המצב הכלכלי נהיה מאוד גרוע, גם הסכום שקיבלנו מהמדינה לא עזר בכל", הוא מספר. "התחלנו לפנות לכל מיני גופים, כך הגענו לפתחון לב".
לפני חודש עברה המשפחה לדירה שכורה בראשון־לציון. "רצינו שהילדים יפתחו את שנת הלימודים בצורה מסודרת כחלק מקהילה", הוא מסביר. "במעבר למקום חדש יש הוצאות שאתה לא מצפה להן. לא כל דבר אתה יכול לקחת מהבית, ציוד חשמלי שפתאום לא עובד, הוצאות לא צפויות. הילדים צריכים בגדים חדשים. גם העלויות של המסגרות במרכז קופצות במאות אחוזים, ואתה מוצא את עצמך שובר המון חסכונות עד שכל מה ששמרת לבית החדש פשוט נגמר".
גם כעת ממשיכה המשפחה להיעזר בפתחון לב, ולראשונה הם מקבלים גם סלי מזון, וחומרי ניקוי, טואלטיקה והיגיינה, לצד סיוע במוצרים וציוד לבית. "הרצון הגדול לבוא ולעזור לנו זה משהו שלא נתקלתי בו. הכל באופן אישי, מכירים את הסיפור שלי, זה מרגש", מסכם טל.
סוזאן חיארי מנוף הגליל היא אם חד־הורית לשני בנים. בנה בן ה־11 מתמודד עם חרדות ובן ה־8 נמצא על הרצף האוטיסטי. בשניהם היא מטפלת לבדה, דבר שלא מאפשר לה לצאת לעבוד.
סוזאן, שחיה מקצבת נכות לאחד הילדים ומהבטחת הכנסה, נעזרת בשנתיים האחרונות בפתחון לב בסיוע שבועי של סל מזון וביגוד והנעלה יד שנייה, אותם היא רוכשת בשקלים בודדים במכולת החברתית של הארגון בעיר.
"אנחנו חיים במתח של חוסר כל הזמן במוצרים הכי בסיסיים, קונים רק מה שאנחנו חייבים", מספרת סוזאן. "עכשיו במלחמה הצטיידתי בתרופות מראש, בקופסאות שימורים, באורז, בשמן. בשנה האחרונה המחירים מאוד עלו, קונים רק מה שאי אפשר לוותר עליו", היא אומרת. "הסיוע של העמותה עוזר לי מאוד. סוף סוף אני מצליחה לבשל גם ארוחות חמות".
3 צפייה בגלריה
פתחון-לב
פתחון-לב
"אמא, אנחנו לא עניים, נכון?"
(צילום: פתחון-לב)
"אמא, אנחנו לא עניים, נכון?'"
שרה בת ה־32, נשואה ואם לשישה, מתגוררת באזור המרכז. אל פתחון לב הגיעה בעקבות הפניה של עובדת סוציאלית. שרה, עובדת קבלן בניקיון בערבים ובעלה, עובד קבלן באחת מעיריות מרכז הארץ, פגשו את מעגל העוני בסוף הקורונה. מאז הלך מצבם והחמיר.
"כשהתחתנו היה לנו כסף, קנינו דברים חדשים לבית, עד שהגיעה הקורונה. לא הצלחנו להרוויח מספיק כדי להחזיק משפחה, הגענו למצב כלכלי כזה שבעל הבית הוציא אותנו מהדירה", היא מספרת. "כל הדברים היו בחוץ, היינו מחולקים עם הילדים בין ההורים. תודה לאל שעברנו את זה, זו הייתה טראומה עבורי.
"בכוח החלטנו לצאת מבתי ההורים. באותה תקופה הגענו לפתחון לב. זה לא היה קל להגיע ולקבל סיוע במזון, לא להצליח להביא בעצמנו אוכל לפה של הילדים שלנו".
כיום שרה ומשפחתה מקבלים מדי שבוע סל מזון, מוצרים וחיתולים לפעוטות וסיוע בטואלטיקה. אבל בתוך תוכה, גם אחרי הזמן שעבר, שרה מודה שהיא לא מצליחה להתנתק מרגשות הבושה ועושה ככל שביכולתה כדי שהילדים לא יחושו בעוני. "את ארגזי המזון שאנחנו מקבלים אנחנו שמים בשקיות, כדי שיראה לילדים כאילו חזרנו מהסופר. יום אחד הבת שלי שאלה אותי: 'אמא, אנחנו לא עניים, נכון?'. זה צובט בלב, אבל עם משכורת של 8,200 שקל, כשרק השכירות היא 6,300 אין לנו ברירה", היא אומרת.
"הסיפורים של טל, סוזאן ושרה הם רק דוגמה לאינספור הסיפורים שמגיעים מדי יום לארגון בשנה האחרונה", אומר אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב. "כל אחת מהמשפחות היא עולם ומלואו, וכולן זקוקות מאיתנו לסיוע, כדי להרגיש שוות בחג הזה, לחגוג כמו משפחות אחרות בכבוד".
לדברי כהן, לקראת ערב החג מספר המשפחות הפונות לסיוע גדל דרמטית ב-25 אחוז לעומת ראש השנה אשתקד, כשרק בצפון חלה עלייה של 89 אחוז בששת החודשים האחרונים. "כדי לסייע לכל המשפחות הללו, כולנו חייבים להתאחד וביחד לנצח עבורן את מעגל העוני".
3 צפייה בגלריה
פתחון-לב
פתחון-לב
שרה, מקבלת סיוע
(צילום: פתחון-לב)
בשיתוף ארגון "פתחון-לב"

פורסם לראשונה: 13:53, 01.10.24