אמש (מוצ"ש) בהפגנה בתל אביב, מורן זר קצנשטיין - מייסדת "בונות אלטרנטיבה" - קבוצת לחץ א-מפלגתית של נשים מכל הקשת הפוליטית והחברתית של ישראל שפועלות לקידום זכויות נשים ומאבק באלימות נגד נשים, נשאה נאום שמתייחס למשמעות הרפורמה המשפטית עבור מיעוט, שמהווה בעצם את רוב של אזרחי המדינה - הנשים.
צפו בנאום המלא של מורן זר קצנשטיין:
" מורן זר קצנשטיין בנאום בהפגנה בתל אביב"
"בפתח דבריי אספר שהתלבטתי אם להגיע היום. הפיגוע, בערב שבת, קרע את ליבי כמו כל עם ישראל, ואני מבקשת לנצל את הבמה הזו, כדי להתאחד, ולהשתתף באבלן וכאבן של המשפחות, ולאחל החלמה לפצועים. זהו כאב המשותף לכל חלקי העם, אנחנו עם אחד, בייחוד הערב.
אבל אני פה, כי כבר חודש שאני מתעוררת בבהלה בבוקר. כמוני, נשים רבות אשר עוקבות אחר סדר היום הציבורי, אחר החוקים אותם מניחים חברי הקואליציה, חוקים התומכים בהפרדה והדרה, אז באתי לכאן הערב עם מסר אחד ברור ומדויק - רק אנחנו, הנשים, נחליט על עתידנו.
לא תחליטו איך נתגרש או נתחתן, לא תחליטו אם נשרת בצבא או לא, לא תחליטו אם נעשה הפלות או לא, לא תחליטו מה נלבש, לא תשימו אותנו מאחור באוטובוס, לא תתייגו אותנו, לא תצמצמו אותנו ולא תצליחו להשתיק אותנו.
מבקשים להדוף את הטענות שלנו, לצמצם אותן, ולקרוא לזה מאבק של שמאל מול ימין. יש אפילו חברי קואליציה שאומרים שאנחנו צריכים ללמוד להפסיד - אני שואלת - האם הנשים במדינת ישראל הפסידו בבחירות?
מעל שלושים ארגוני נשים שלחו השבוע מכתב לשר המשפטים וכתבו בו שהן מפחדות, כי בישראל בשנת 2023 הכנסת מקדמת הצעות חוק, של הפרדה של הדרת נשים במרחב הציבורי במוסדות ציבוריים, של הרחבת הסמכויות של בתי הדין הרבניים בגירושים. וכאילו זה לא מספיק מפחיד - הם מקדמים חקיקה שתמנע מבג"ץ לעצור את הטירוף המיזוגני הזה! אתם חושבים שקיבלנו תשובה למכתב? לא!
2 צפייה בגלריה
מורן זר קצנשטיין
מורן זר קצנשטיין
"כאילו זה לא מספיק מפחיד - הם מקדמים חקיקה שתמנע מבג"ץ לעצור את הטירוף המיזוגני הזה". מורן זר קצנשטיין
בג"ץ הוא שהגן עלינו תמיד, בפסיקת אליס מילר, במניעת הפרדה באוטובוסים בירושלים, בבג"ץ שמנע הפרדה בין תלמידות אשכנזיות לספרדיות בעמנואל, בהגנה על מעונות יום לנשים חרדיות שבני זוגן תלמידי ישיבה, ועכשיו אתם מבקשים להחליש את בג"ץ וקוראים לזה רפורמה - זו לא רפורמה, רפורמה עושים בהידברות, רפורמה דורשת הגעה למרחבי הסכמה, רפורמה לא מקדמים בהליך בזק!
זוהי לא רפורמה - זו הפיכה - ואנחנו הנשים נהיה הראשונות להיפגע! פחות מ-20 אחוזים מהחברות בוועדת החוקה הן נשים ושיא שלילי במספר חברות הכנסת. זוהי ממשלת גברים. אם אנחנו לא חלק מהתהליך, הוא כנראה נגדנו.
הגיע הזמן שחברי וחברות הקואליציה המכובדים ימצאו אומץ ויושרה ויקומו ויכריזו בצורה ברורה - לא בכל מחיר! עד כאן! לא לפגיעה בזכויות נשים! אנחנו עומדות כאן ואומרות: 'לא ניתן לכם לפגוע בנו, לא ניתן לכם להחליט על הבנות שלנו, ואנחנו לא ניתן לכם לפגוע בבית המשפט בראשות הנשיאה חיות'. בלי בית משפט עליון עצמאי וחזק ששמר וישמור על השוויון לנשים לא נוכל להילחם על הזכויות שלנו, בלי שיוויון לנשים אין דמוקרטיה. תודה רבה".
2 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
(צילום: אמיר גולדשטיין)

גיוס כספים לשיווין בכל מקום בו מתקבלות החלטות

במקביל לדברים שנאמרו, ומתוך חשש דומה לעתידן של הנשים במדינה, מחר (ב') יסתיים גיוס המונים שהוקם על ידי הפעילה החברתית יעל יחיאלי שהקימה מיזם בשם "'5050 שותפות ושוויון מגדרי". יחיאלי מסבירה: "יש פה תוכנית עבודה שאנשים מתחברים אליה. שפה חדשה שמדברת על שוויון. שמובילה לחזון מאד ברור 5050 בכל מקום שבו מתקבלות החלטות".
"איך יכול להיות שבמוקדי קבלת ההחלטות זה נראה לנו נורמלי שאין שוויון?", תוהה יחיאלי. "שוועדת הכלכלה החדשה היא 100% גברים. שבקבינט המדיני הביטחוני יש שתי נשים. שבדיון במשרד השיכון יש רק גברים. שבוועדת שרים לחקיקה יש רק גברים, וזה נראה לנו נורמלי. המטרה של המיזם היא להפוך את המבט ולומר - זה לא נורמלי! אם אין 5050 זה לא נורמלי".
  • לתמיכה במיזם "5050 שותפות ושוויון מגדרי" לחצו כאן.