בשיתוף השלטון המקומי
שלטון מקומי – קירוב לבבות
(צילום: אורי דוידוביץ', ירון שרון)

הפקה ותוכן: ניצן כהן | צילום: ירון שרון | עריכה: חן מרקוביץ'
בצל הלחימה המתמשכת, כמו במלחמות עבר – סיפורי הגבורה והנתינה צצים במלוא העוצמה ומוכיחים את גדולתה של החברה הישראלית. החיבוק הגדול שמקבלים התושבים שנעקרו מבתיהם מזכיר להם שהם לא לבד וממחיש כמה חיוני התפקיד שהשלטון המקומי וראשי הערים ממלאים בהשבת רוח הערבות ההדדית בקרב האזרחים.
לקראת ועידת השלטון המקומי, "MUNI-EXPO", שתצא לדרך ב-9-10 ביוני בגני התערוכה בתל אביב, פגשנו את מרים פיירברג, ראש עיריית נתניה, יוסי ברודני ראש עיריית גבעת שמואל וטלאל אלקרינאווי ראש עיריית רהט, כדי לשמוע מהם על ההתגייסות מעוררת ההשראה של העיר ותושביה, וכיצד הצליחו לעודד ולשקם אזרחים רבים אשר היו זקוקים להם בימים טרופים אלו.
מתושבי גבעת שמואל באהבה
נדמה שאין אף עיר שלא לקחה חלק בהתגייסות למען האזרחים והחיילים במלחמה הנוכחית. העיר גבעת שמואל החליטה לפעול כבר בימים הראשונים לפרוץ המלחמה. "יש לא מעט אנשים שנמצאים במילואים בתקופה הזאת, אז דבר ראשון – עשינו הרבה פעילויות למען הנשים שנשארו בעורף ולמען הילדים. היו הרבה בני נוער שהתנדבו ועשו בייביסיטר בחינם לאותן משפחות", סיפר יוסי ברודני ראש עיריית גבעת שמואל.
ההירתמות למען התושבים לא עצרה כאן: "היו לנו משפחות שקלטו משפחות שפונו מהדרום ומהצפון, הכנסנו את הילדים האלה לתוך מערכת החינוך בעיר. היה לנו מפעל אחד שבמשך שישה חודשים הם הכינו 3,000 סנדוויצ'ים שנכנסו לתוך עזה מדי יום", שיתף ברודני.
"ידענו שיגיעו אלינו אלפי מפונים"
כבר בבוקר שמחת תורה, כשראש העיר נתניה מרים פיירברג גילתה את גודל האסון, היא חברה לצוותי העיריה ולשלטון המקומי כדי לפעול ולסייע איפה שאפשר: "ידענו שיגיעו אלינו אלפי מפונים. מה שהדהים אותם, שהתושבים מנתניה חיכו להם בכניסות. ידענו שאנשים מגיעים בלי מוצצים ובלי מטרנה ובלי דברים בסיסיים ורוח ההתנדבות שהייתה כאן... הרגישו את הביחד, וזה היה כל כך חשוב באותה התקופה", היא סיפרה בהתרגשות.
2 צפייה בגלריה
רויטל עמר, מפונה מקיבוץ עלומים בעוטף עזה
רויטל עמר, מפונה מקיבוץ עלומים בעוטף עזה
רויטל עמר, מפונה מקיבוץ עלומים בעוטף עזה
(אורי דוידוביץ וירון שרון)
"עטפו לנו את הפצעים"
ה-7 באוקטובר הביא איתו אבדות רבות וכואבות. בזמן הלחימה, אלפי חיילים קיפחו את חייהם כדי להגן על המדינה ותושביה – ואחד מהם הוא סרן ניתאי עמר, אשר משפחתו פונתה מביתה שבעוטף. "בשבת של שמחת תורה היינו סגורים יותר מ 24 שעות בממ"ד, ובתום הזמן הזה פינו אותנו לנתניה", מספרת בכאב אמו, רויטל עמאר. "הבן השני שלי בן 22 ב-7 באוקטובר התלבש ויצא להילחם, ולא חזר. הוא נפל בקרב".
ניתאי הובא למנוחות בנתניה, ומשפחתו התאבלה בעיר בעודה זוכה לחיבוק חם מהתושבים והעירייה. רויטל מספרת בהתרגשות: "קיבלנו יחס ממש, ממש, מעל הציפיות שלי. ישבנו שבעה ומבחינת עיריית נתניה, זה היה שלהם לגמרי. הם הגיעו אלינו וכיסחו את הדשא, בנו אוהל ושמו פחים ואוכל ועטפו אותנו. זה באמת היה לנו כמשפחה מאוד הרגשה של בית והרגשה של ארץ אחת. מאוד מנחם ומאוד עוטף את הפצעים".
מלבד המשפחות מהעוטף, גם תושבים רבים מאזור הצפון נאלצו לעזוב את בתיהם לתקופה בלתי ידועה. כך גם אלינור כהן מימון אשר פונתה מביתה בנטועה שבגליל המערבי לאחד מבתי המלון בנתניה: "קיבלו אותנו פה בצורה באמת מדהימה, מהשנייה הראשונה. יש פה מחלקת רווחה של עיריית נתניה, עובדות סוציאליות שעבדו פה כל יום, ישבו בלובי 14 שעות, כולל שישי-שבת בחודשים הראשונים".
על תהליך ההסתגלות היא מספרת: "בהתחלה הכול מרגיש מנותק. לאט לאט אתה מתחיל לבנות בית, אז הולכים וקונים דלי ומגב ומתקן לכלים, והבן שלי עשה שלט לדלת, אז תלינו אותו. שטיח לכניסה, ויש מתקן כביסה בחוץ, שנותן לנו להרגיש בבית, עם כל הקושי של לא להיות בבית. הנתינה של כולם בהחלט מחממת את הלב בתקופה המשוגעת הזאת. זה כמו איזה קוסמים שרק מחכים להגשים לך את החלומות".
"אנחנו חייבים להיות מאוחדים"
"ה-7 לאוקטובר השחור הוכיח לכולם שאנחנו גורל משותף, וכולנו שילמנו את המחיר", כך יצא בקריאה טלאל אלקרינאווי ראש עיריית רהט. העיר ספגה מכה קשה כאשר איבדה 22 מתושביה שנרצחו, 74 נפצעו ושבעה מתושביה נחטפו. אלקרינאווי הבטיח: "נעשה את הכל כדי להיות ביחד ולהיות חזקים עם ראש מורם. אנחנו חייבים להיות מאוחדים כדי לבנות את המדינה ואת הנגב".
ראשי העיריות ביקשו להודות לשלטון המקומי על האחדות והערבות ההדדית שהובילה לשינוי משמעותי. ראש עיריית נתניה: עבדנו יחד, השלטון המקומי תרם את חלקו. הייתה ערבות הדדית, כולם עשו הכל בשביל לתת תחושה שהם לא אורחים פה, הם בני בית, זו פשוט הזדמנות בשבילי לומר תודה".
"השלטון המקומי התגייס, ופתח חדר חמ"ל, שנתן לנו גב לכל ראשי הרשויות, אבל גם תכלל אירועים בכל הארץ. ואני חושב שיש לנו עם מופלא, ורוח העם תמיד מנצחת. אני רוצה לאחל למדינת ישראל ולעם ישראל שנעבור את התקופה הזאת, ונצא ממנה מחוזקים ושלא נשאיר את זה בסיסמה, אין לי ארץ אחרת, כי זה המקום שלנו", שיתף ראש עיריית גבעת שמואל.
2 צפייה בגלריה
מרים פיירברג, ראש העיר נתניה
מרים פיירברג, ראש העיר נתניה
מרים פיירברג, ראש העיר נתניה
(השלטון המקומי)

ועידת השלטון המקומי יוצאת לדרך – הירשמו עכשיו

מביטחון אישי ועד לחינוך, מפוליטיקה ועד לאימוץ טכנולוגיות והתחדשות עירונית – העתיד של המדינה קשור בד בבד בפעילות הענפה בשלטון המקומי וברשויות השונות. ועידת השלטון המקומי תצא לדרך ב-9-10 ביוני, במתחם MUNI-EXPO בתל אביב בסימן "תקומה ישראלית".
בוועידה יתכנסו כל האנשים החשובים והמשפיעים במדינה, לסדרת דיונים מרתקים בסימן "תקומה ישראלית".
מרכז השלטון המקומי בישראל (מש"מ) הוא גוף בו מאוגדות כל העיריות והמועצות המקומיות בישראל. תפקידו העיקרי הוא לייצג את הרשויות המקומיות ולקדם את ענייניהן בפני הכנסת ומול גורמי הממשלה השונים, וכן בפני מוסדות ציבוריים וארגונים בארץ ומרחבי העולם וכיום חברות בו כל 259 הרשויות בישראל. בשיתוף השלטון המקומי