בשיתוף הביטחוניסטים
מהאזהרה ועד חזון השלום: צפו
(צילום: ירון ברנר)

שנה וחצי לפני 7.10, ישבו בכירי תנועת "הבטחוניסטים" בסלון ביתו של אמיר אביבי, מייסד ומנכ"ל התנועה. הם הבינו שמשהו קורה, ושחייבים להזהיר את מערכת הביטחון מפני מה שעשוי אולי להתרחש. בכינוס הם שוחחו על "שינוי אסטרטגי, טקטוני, גלובלי, אזורי" שמתרחש כאן, שיוביל, כך הם הבינו, להסלמה אדירה. "כשחיברנו את כל הנקודות, הבנו שהולכים למלחמה", נזכר אביבי.
באותו המפגש הוחלט על כתיבה של מסמך הערכת מצב. תנועת הביטחוניסטים העבירו מסמך של 300 עמודים לראש הממשלה דאז בנט, לראש האופוזיציה דאז נתניהו, לראש המוסד, המל"ל ועוד.
כבר בחודש מאי בשנת 2022 הגיע אביבי לכנסת עם הדו"ח שחיבר יחד עם גורמים מובילים במערכת הביטחון והזהיר מכך ש"אנחנו נמצאים במציאות בה תהליכים שקורים הרבה שנים הגיעו לבשלות". הוא הרחיב על האיומים הקיומיים על מדינת ישראל: "יש מערכת איראנית שלמעשה כוללת גם חתירה לגרעין וגם רקטות, טילים וכלי טיס בלתי מאוישים. יש פה כוח שיכין את איראן להבנה שהם יכולים לתקוף, או שאנחנו נאלץ לתקוף".
3 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
"המסקנה היא אסור שיהיו צבאות טרור על הגדר". ירי רקטות מעזה
(צילום: רויטרס / Amir Cohen)
כיום, שנה לאחר השבת בה נרצחו למעלה מ-1,200 בני אדם, אביבי לא מנופף בדו"ח ומסקנותיו הנבואיות בתוכחה, אלא חושב מה הלאה. הוא מדבר על החשיבות המרכזית בחזרתם של החטופים, על הצורך בהסכמות דמוקרטיות רחבות בתהליכי עומק במדינה, וכן על הצפוי בעתיד - חתירה להסכמי שלום אזוריים.

"הייתה אמונה שצריך למשוך את זה עוד קצת"

במסגרת יום השנה לאירועים שפתחו את המלחמה הגיע אביבי לאולפן ynet לראיון מיוחד עם שרון כידון. "ישראל נמנעה ממלחמה כחלק מבחירה באסטרטגיה דומה לזו של ארצות הברית מול ברית המועצות - לחכות שהכל ירגע מעצמו", מסביר אביבי על הסיבה שישראל לא פעלה כדי למנוע את הטבח. "האביב הערבי נתן המון ביטחון למערכת הביטחון וגם לממשלות ישראל. שזה עובד, שאנחנו נמנעים ממלחמות, והמזרח התיכון התפרק לגורמים. תימן, עיראק, מצרים, סוריה. הייתה אמונה שאם נמשוך את זה עוד קצת ועוד קצת, בסוף חמאס, חיזבאללה, האיראנים יקרסו. רק צריך למשוך את זה עוד טיפה".
"הביטחוניסטים" הזהירו מפני מתקפה עתידית קשה, אך לא ידעו מה יהיה העיתוי שלה. "אמרתי - 'כשאתם תראו המון רקטות עפות, תבינו שהתחלנו את המערכה'", נזכר אביבי. "אנחנו למדים שכשיש לך צבא טרור על הגדר, גם מערכת הביטחון לא בהכרח תזהה את העיתוי, אז המסקנה היא אסור שיהיו צבאות טרור על הגדר".
אתה מדבר לא פעם, גם על ניצחון - מהו ניצחון בעיניך?
"מה שאנחנו חווים כרגע זו התפתחות שתחייב אותנו לעדכן את מטרות המלחמה. אנחנו התחלנו בשבעה באוקטובר לפני שנה, בעצם בעל כורחנו נכנסנו למלחמה, והגדרנו שלוש מטרות: לחסל את חמאס כגוף שלטוני וצבאי, להחזיר את כל החטופים שלנו ולייצר תנאים בעזה שלעולם לא יהיה עוד פעם צבא טרור. את חמאס כגוף צבאי באופן יחסי פירקנו, לא כגוף שלטוני. כאן נכנסות באמת האמירות של מערכת הביטחון ושל ראש הממשלה, שכעת נכנסים לנושא ההומניטרי. אנחנו חייבים לסיים עם זה. צריכים להחזיר את החטופים שלנו".
אתה יכול להגדיר תמונת ניצחון בעניין הזה?
"תמונת ניצחון זה זה לא אומר שאין אף מחבל בעזה", מבהיר. "מה כן? שכל החטופים חזרו. שחמאס יותר לא שולט - לא צבאית ולא כממשלה בעזה. שכל תושבי הצפון חוזרים בבטחה לבתיהם, ויכולים לחיות בביטחון ללא איומים מחיזבאללה. מדינת ישראל מבינה שהיא צריכה להכניס את הגרעין האיראני לתוך מטרות המלחמה. תמונת הניצחון תהיה שהסכנה הקיומית של מטרייה גרעינית איראנית תטופל. אני מקווה שהאמריקאים יתעשתו ויבינו שאנחנו צריכים לטפל בזה ביחד".

"אין צורך באחידות - אלא באחדות"

בנושא הקיטובים הפנימיים בחברה הישראלית, מסביר אביבי שאין צורך באחידות - אלא באחדות. לשים בצד את השוני התפיסתי לטובת קבלת החלטות משותפת שמאפשרת התפתחות וגדילה. "אנחנו לא צריכים להיות אחידים", הוא מסביר. "יש לנו ריבוי דעות, אנחנו צריכים להתכנס לאתוס המכונן שלנו כאומה. ניזכר למה באנו לפה, מהי ארץ ישראל בשבילנו, מה ומי אנחנו כעם, ולנהל שיח מכיל בינינו. אנחנו לא חייבים להגיע להסכמות בהכל. בשביל זה יש הכרעות דמוקרטיות. צריך להגיע להסכמות רחבות. תרבותית, יש לנו הרבה מה לעשות. לרוב המכריע של החברה הישראלית נמאס מהריבים, רוצים עתיד בטוח, משגשג, וגם עם משמעות".
3 צפייה בגלריה
משפחות שכולות תנועת עד הניצחון הפגנה הפגנות צומת טשרניחובסקי ירושלים
משפחות שכולות תנועת עד הניצחון הפגנה הפגנות צומת טשרניחובסקי ירושלים
(צילום: שלו שלום )
3 צפייה בגלריה
הפגנה להשבת החטופות והחטופים בבאר שבע
הפגנה להשבת החטופות והחטופים בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
התחזית של אביבי לעתיד אופטימית, וכוללת הסכמי שלום אזוריים. "כולנו מרגישים שיש מהפך בתוך המלחמה הזו", הוא מדגיש. "כולנו רואים עכשיו מה אנחנו מסוגלים לעשות כשאנחנו ביחד ונלחמים. אני חושב שהשנה הזאת תהיה שנת ההכרעה, שבה נכריע את האויבים שלנו. משם צריך ללכת להסכמי שלום, לכלכלה פורחת, לעלייה המונית, לשיח מלכד ומאחד אל מול האתוס שלנו. יש לנו נטייה להקצנה, צריך להתמרכז ולהיות ביחד. אני אופטימי. אני חושב שמחכה לנו עתיד מופלא".
בשיתוף הביטחוניסטים