בשיתוף עמותת וראייטי
צפייה באושר כהן בן ה-10 שר את השיר המרגש "זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד", על במת האנגר 11 בנמל תל אביב באירוע השנתי של עמותת וראייטי, לא תשאיר את העיניים שלכם יבשות. אושר הצעיר שר באפס מאמץ ועומד על הבמה הגדולה כמו פרפורמר ותיק. קשה להאמין שאותו הילד, בעל הביטחון העצמי והנוכחות הבימתית, עד לא מזמן לא דיבר כלל, מיעט לתקשר, ואף להוריו נאמר שלא יוכל לדבר לעולם.
"כשאושר נולד הוא אובחן עם הידרוצפלוס (מצב של הצטברות עודפת של נוזל מוחי-שדרתי) ועבר ניתוח בגיל שנה", משתפת אמו, רעות. "הוא חווה עיכוב התפתחותי רב-תחומי והחל לזחול רק בגיל שנה ושמונה חודשים. גם הדיבור שלו לא היה רגיל". באותה תקופה, מספרת רעות, כל חייה נסובו סביב הניסיון לקדם ולפתח את בנה. "כשאני חושבת על איפה הוא היה אז ולאן הגיע היום - בשבילו השמיים הם לא הגבול והוא עוד יגיע רחוק", היא אומרת בגאווה.
הוא הבן הבכור במשפחה ותלמיד כיתה ד' בכיתת תקשורת בבית הספר מנחם בגין בנהריה, אחד מעשרות בתי הספר שעובדים בשיתוף פעולה עם עמותת וראייטי הפועלת למען ילדים עם צרכים מיוחדים, ולוקחים חלק בתכנית "חינוך לשילוב" של "סיסמה לכל תלמיד".
"מאז שאושר הצטרף לכיתת תקשורת הוא פורח", רעות משתפת. "בשנה הראשונה הוא לא הסכים ללכת לבית הספר והיום הוא מתרגש בכל בוקר. חיי החברה שלו טובים, הוא מתקשר טוב יותר. לפני כן, הוא דיבר בשקט, לא תקשר עם אף אחד ולא הצליח להביע את עצמו. עכשיו הוא מספר איך הוא מרגיש, איך עבר עליו היום. הוא השתפר בקריאה וכתיבה והביטחון העצמי שלו עלה".
איך השינוי קרה?
מחנכת הכיתה שלו גילתה את כישרון השירה שלו ממש במקרה. "מחנכת הכיתה, קטי, מיד הבחינה שהוא ילד סגור ושקט, שלא מרבה לדבר", מספרת מנהלת בית הספר, חגית בן גוזי. "יום אחד היא שמה לב שהוא מזמזם לעצמו שירים ושאלה אותו האם הוא מעוניין לשיר. הוא היה רק בכיתה ב' והוא שר בקול זמיר. זה נתן לו המון ביטחון. לפני כן הילד לא היה מתקשר. זה היה מאפס למאה, מלא לדבר בכלל ועד לשיר. הצוהר שמצאה המחנכת פתח לו את הדלת וחייו השתנו לחלוטין".
כבר באותו השבוע, מנהלת בית הספר הזמינה אותו לשיר במליאה הבית ספרית ביום שישי, ואושר הופיע מול כל בית הספר. "היינו פעורי פה", היא מספרת. "מאז, אין מליאה שאושר לא מופיע בה. בכל הזדמנות הוא על הבמה וכשהוא על הבמה הוא זורח. העיניים שלו מבריקות. זה המתג שמפעיל אותו".
כיום יש לו חיים עמוסים סביב השירה. הוא חבר בלהקת ׳קולות נהריה, עמה הוא מבצע חזרות, שר ומופיע. הוא תלמיד של המוזיקאי חנן עבדה, אצלו הוא לומד באופן שבועי, הספיק לשיר באירועי התרמה וימי שיא של וראייטי ברחבי הארץ מול אלפי אנשים ואף עלה על במה עם זמרים גדולים כמו הראל סקעת ועקיבא.
"בעבר כשאושר הוציא מילה מהפה זה היה נדיר. היום הוא ילד אחר לגמרי", מספר אריאל סנדובסקי, מנהל תקשוב צפון בארגון "׳סיסמא לכל תלמיד"׳, שמלווה את אושר מהרגע שהצטרף לבית הספר. "כשאושר הגיע לאודישן ל׳יום וראייטי׳ הופתענו מאוד. הוא ביצע את השיר בצורה כל כך יפה, כאילו הוא עושה את זה שנים״. במסגרת תוכנית "׳הלב שלי עם וראייטי׳, בתי ספר מרחבי הארץ מפיקים 'יום וראייטי' – יום שבו כל בית ספר עורך פעילויות למען ילדים עם צרכים מיוחדים. ״שלחנו את האודישן לעקיבא והוא מיד הזמין אותו להופעה״. בהמשך, וראייטי הפתיעו את אושר כאשר הזמר הראל סקעת הגיע לשיר איתו באחד מאירועי השיא.
אחד האירועים העוצמתיים ביותר של אושר היה באירוע התרמה לעמותת וראייטי, אליו כבר הוזמן בתור זמר. "אושר הופיע בפני 1,500 איש - וזה היה ערב עוצמתי", נזכרת רעות.
"בסוף השיר כולם עמדו על הרגליים, מחאו לו כפיים והתרגשו. זה היה מטורף. הרבה אנשים ניגשו אליו אחרי ואמרו לו שהוא חיזק אותם". עמותת וראייטי נותנת לו את הבמה בכל הזדמנות בשאיפה שיגיע הכי רחוק שאפשר. כשאושר עולה לבמה מול אלפי אנשים, לא נראה שהוא חש ולו לרגע פחד או חרדה. "הוא לוקח את זה בקלות", מספרת אמו.
אי אפשר להשוות את הפריחה של אושר כעת לקשיים שהיו בתחילת הדרך, מספרת רעות. "בכיתה א' לא ידעו להכיל אותו". "היו מלחמות ומריבות. לא היה לו טוב. הוא לא ידע להביע את עצמו רגשית ולכן התפרץ וצעק, למרות שזה לא אופייני לו. באותה השנה אבחנו אותו על הרצף".
אי אפשר לדעת מי הילד המשולב ומי ה"רגיל"
כיתת התקשורת בה לומד אושר היא אחת משלוש כיתות תקשורת בבית הספר מנחם בגין, שפועל בשיתוף פעולה עם ארגון ״סיסמה לכל תלמיד״ ועמותת וראייטי למען קידום ילדים בישראל. הקשר בין הארגונים מאפשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים לקבל תמיכה מותאמת אישית, תוך שילובם במערכת החינוך הרגילה.
במסגרת תכנית ׳חינוך לשילוב׳ בשיתוף וראייטי, ילדים מכיתת תקשורת וחינוך מיוחד עובדים ביחד עם ילדי הכיתות הרגילות על פרויקטים שונים. השילוב של ילדים מכיתת תקשורת עם ילדי כיתה רגילה יוצר שיתוף פעולה אורגני בין הילדים.
"במקהלה בבית הספר שרים ילדים עם צרכים מיוחדים וילדים מהחינוך ה׳רגיל׳ יחד. הילדים ׳הרגילים׳ עוזרים לילדים מכיתת התקשורת בלי שאף אחד יגיד להם בכלל", היא מתרגשת. "זה כל כך מרגש לראות את זה. הם חשים אמפתיה. הלוואי שכל בית ספר היה מתנהל ככה".
׳סיסמה לכל תלמיד׳ הוא הארגון החינוכי-טכנולוגי-ערכי הגדול בישראל, עם למעלה ממיליון משתתפים. הארגון פועל לצמצם פערים חברתיים באמצעות חיזוק המיומנויות הטכנולוגיות של ילדי הפריפריה. לאורך שנות פעילותו, מקיים הארגון שיתופי פעולה הדוקים עם עמותת וראייטי למען קידום ילדים בישראל.
סנדובסקי מספר שלילדים עצמם לא מפריע להשתלב עם ילדים שונים מהם. "למבוגרים זה מפריע. עבור הילדים זה פרט שולי. אם למשל יש לילד תסמונת טורט הם יודעים מתי לחבק אותו ומתי להניח לו".
היו לכם חששות מהשילוב של ילדים עם ובלי צרכים מיוחדים?
"לא. ידענו שזה יעבוד וזה אכן עובד. אי אפשר לדעת מי הילד המשולב ומי הילד ה'רגיל'. הילדים יוצרים חברויות, גם עם ילדים שאף פעם לא הזמינו אותם לימי הולדת. הנושא של שילוב הוא בדנ"א של בית הספר. החיבור בין העולם הדיגיטלי שאנחנו מקנים לבין העולם הערכי של חינוך לשילוב - הוא שילוב מנצח".
רעות מקווה שההתפתחות של אושר היא חלק ממגמה גדולה יותר, שבה ילדים עם צרכים מיוחדים יכולים להשתלב חברתית. "בחברה שלנו קשה להכיל את האחר", היא אומרת בצער. "אם כל אחד יתן קצת, זה יהיה המון. יש הרבה גוונים של ילדים עם בעיות רגשיות ונפשיות. אם נלמד ילדים להכיל את האחר - זה יותר חשוב מהלימודים עצמם".
בשיתוף עמותת וראייטי