(צילום: נויל האריס, משי בן עמי, טל אזולאי)

"שינינו את השיח על תחבורה ציבורית", סיכמה מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה, את הקדנציה שלה בתפקיד לצד שרת התחבורה היוצאת. "אין ספק שהתחבורה הפכה להיות נושא הרבה יותר אקוטי מאשר כמה שנים אחורה".
6 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
מיכל פרנק בוועידת התחבורה
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
מחכה לרכבת. רון חולדאי
(צילום: ריאן פרויס)
פרנק אמרה את הדברים בוועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות" שנערכה אמש בהנחייתה של מירי נבו. לדבריה, היוזמה "לפרק את הפירמידה" שהוצגה בתחילת כהונתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי, הושגה, לפחות במידה חלקית: "עלינו לשפר את המענים מאוד, והמשימה הכי גדולה שלנו היא לשפר את העתיד, ההיצע והרציפות של תחבורה ציבורית. אין חלופה אחרת לכך. לראשונה, יותר מ-80% מתקציב המשרד הלך לתחבורה הציבורית, תשתיות, רכבות קלות בארבעת המטרופולינים. יש שינוי במדיניות, בתקציב, במבנה הניהולי במשרד".
באשר לרכבת הקלה לה מצפים רבים מהאזרחים הוסיפה: "היא בשלב הפינישים. הרכבות נוסעות, התשתיות נמצאות. כשהיא תיסע באופן אמין ובטיחותי נמסור אותה לציבור. זה עניין של כמה חודשים. כשנדע בוודאות נעדכן את הציבור". פרנק ציינה את המורכבות שבמיזמים רחבי היקף שכאלו: "תשתיות כאלה זה מרתון - אירועים של 15-10 שנים, כשהמחויבות שלנו כאנשי מקצוע היא להעביר מקל מאחד לשני ולשרים הבאים ולהמשיך לדחוף במלוא המרץ לפתור בעיות תוך עבודה יד ביד עם הרשויות".
6 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
פאנל הדו גלגלי
(צילום: יריב כץ)
גם ראש העיר תל אביב יפו, רון חולדאי, השתתף בוועידה. בראיון עם הכתב הפוליטי יובל קרני הוא התייחס לביטחון הולכי הרגל בעיר, שהופקר בשנים האחרונות בשל נהיגה מסוכנת, בעיקר של קורקינטים ואופניים חשמליים. כשנשאל אם נכשל בתפקידו, ענה חולדאי כי "הכלים להשכרה הם לא הבעיה. צריך לחוקק חוק. נוספו לי עוד כמה סמכויות לאחרונה ויש מבצע אכיפה רחב היקף, אבל כל זה לא ישנה עד שלא יהיה לכל קורקינט ואופניים חשמליים בארץ מספר רישוי שאוכל לצלם ולקנוס".
חולדאי אף הוא התייחס לרכבת הקלה ואמר כי "אני לא מפעיל את הרכבת, אלא חברה ממשלתית. הקו היה צריך להיפתח בנובמבר, גילו תקלה בתוכנה. כרגע הם נמצאים בבדיקות אחרונות".
ראש העיר תל אביב התייחס גם לתחושת הכאוס בפקקים ובחניה בעיר: "מדינת ישראל מצטופפת, כמות המכוניות המיובאות הולכת ועולה, ולכן כמות הפקקים הולכת ועולה. היות וממשלת ישראל לאורך השנים לא דאגה למערכת תחבורה ציבורית ראויה, אנחנו גם מתקבצים למציאות שבה אנחנו בונים שלושה קווי רכבת בו זמנית. כתוצאה מזה יש כל כך הרבה עבודות".
הריאיון עם חולדאי
(צילום: ירון שרון וחגי דקל, סאונד: גילי פרידמן, בימוי ועריכה: תמר אברם)

6 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
לקראת רכב חשמלי ישראלי ראשון. שי ניסים
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
המהפכה כבר כאן. חיים-זיגר וברזילי
(צילום: יריב כץ)
בפאנל שעסק בכניסתו של הרכב החשמלי לשוק דיברו מנהלת חטיבת Audi אורנית חיים-זיגר וזאב ברזילי, מנהל אגף שיווק ושרות לאחר מכירה מקבוצת אלדן. "שוק הרכב עובר מהפכה כבר כמה שנים, והלקוחות הישראלים שותפים לו", אמרה חיים-זיגר. לדבריה, על אף שיותר יקר לייצר את הטכנולוגיה של הרכב החשמלי, ההוצאות השוטפות שלו זולות יותר - וגם ההנאה ממנו גדולה. ברזילי הסכים והוסיף: "אין ספק שאנחנו חווים כרגע אירוע היסטורי, שבעוד 50 שנה - אם נישאר בחיים - נוכל להגיד שזה התחיל אצלנו".
דודי לסרי, מנכ"ל חברת פלאגו דיבר גם הוא על הרכבים החשמליים ונגע בסוגיית עמדות הטעינה: "לפי ההערכות, עד שנת 2050 - 100% מכלי הרכב יהיו חשמליים בצורה כזו או אחרת", אמר לכתב התחבורה של "ידיעות אחרונות" רועי רובינשטיין, "זה משפיע על שוק האנרגיה כי צריכת החשמל של רכב פרטי עומדת על שני שליש מסך הצריכה של משק בית. צריך להיערך לזה ברמה הלאומית".
ברזילי הצביע על תהליכים שכבר קורים באירופה, וטען כי "אנחנו הולכים לקראת מצב שבסופו לכולם יהיה רכב חשמלי".
6 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
"עד 2050 כל כלי הרכב יהיו חשמליים בצורה כזו או אחרת". לסרי
(צילום: יריב כץ)
שי ניסים, מנהל מרכז הפיתוח של יצרנית הרכב החשמלי הישראלי הראשון, OSR Enterprises סיפר בוועידה על הדגם חוויית נהיגה עתידנית תוצרת כחול לבן: "עבורנו נהיגה אוטונומית זו לא המטרה היחידה. העתיד מכיל חוויית נהיגה חדשה ולא מוכרת, לא דומה לשום דבר שראינו עד היום. הרכב יכיר אותך, ייתן לך שירותים פרסונליים שמאפשרים לנצל את הזמן ברכב באיזו דרך שרוצים".
וזה לא הכל. בפאנל נוסף שעסק בקטנועים כפתרון לפקקים, טען מנכ"ל מטרו מוטור תומר קומרוב כי תחלופת שרי התחבורה בשנים האחרונות פוגעת באפשרות לקדם מהלכים משמעותיים: "בשנים האחרונות היו שלושה שרי תחבורה שונים, והרביעי בדרך". קומרוב גם הזכיר כי התשתיות במדינה אמנם לא מתאימות לדו-גלגלי, אך שינוי תפישתי עשוי לייצר לסייע לחלק מהציבור: "אני מניח שאת עושה המון מחשבות לפני פגישה, כי את צריכה להגיע לפני הפקק הביתה", אמר למנחה אלכסנדרה לוקש והוסיף, "רוכב דו-גלגלי לא עושה את המחשבות האלו".
גם מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב, התייחסה לנושא וטענה כי "תל אביב הייתה העיר הראשונה והיחידה בארץ להכשיר רכיבה של אופנועים בצורה חוקית בנתיבי תחבורה ציבורית - ולא רק בעצימת עין".
בפאנל שעסק בבטיחות בדרכים בהנחיית עיתונאית "ידיעות אחרונות" הדר גיל-עד, סיפר יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) אבי נאור, על הקושי במאבק בתאונות: "כשמסתכלים על התקציבים - הם הלכו והצטמצמו. אין תוכנית סדורה לטיפול בבעיה. כשאנחנו משווים את עצמנו למדינות העולם - אנחנו עם שישה הרוגים לקצת פחות למיליארד קילומטר. אצלם יש חצי מזה".