צפו בריאיון שחר עבוד ואיתי יוחנן, המרכז הבוגר של שבט דן מצופי בת ים:
שבט הצופים באירוע התרמה להתמודדות עם סרטן המעי הגס
(צילום: ירון ברנר)

שחר, ספר קצת על מה שאתה עובר בשנים האחרונות? עבוד: "ממש לפני שבוע וחצי עברתי ניתוח הסרת גידול שבמקרה שלי יושב ברקטום. זה ניתוח שמאוד ניסיתי להתחמק ממנו, הייתי שנה וחצי בהתמודדויות שכוללות כימותרפיה וקרינה וחצי שנה הוגדרתי כמחלים, והיתה לי שלבקת חוגרת כי בעצם ממש מהרגע הראשון, אני משתף את הסיפור הזה החוצה, כי גיליתי שזה סרטן שאפשר למנוע. מהסרטנים היחידים שממש אפשר למנוע. אז התחלתי לספר את זה החוצה פגשתי את עמותת 'צו מניעה' שעזרה לי המון המון עם ההתמודדויות. מזכויות רפואיות למסלול רפואי".
איך בעצם אפשר למנוע, שחר? עבוד: "קודם כל יש פה גם עניין של מניעה וגם עניין של גילוי מוקדם. העניין המניעתי - אפשר לעשות מגיל 50 בדיקת דם סמוי או בדיקת קולונוסקופיה, כמו שאתם מבינים אצלי זה לא עזר כי הייתי יותר צעיר מזה, מקווה שבארץ יקדימו את זה כמו בעולם שהתחילו להקדים לגיל 45. מגיל 50 זה כמו לצחצח שינים. ללכת להיבדק, זה מאוד חשוב וזה יכול למנוע. מסירים טיפולית בעזרת הקולונוסקופיה וזה נגמר שם".
2 צפייה בגלריה
שחר עבוד ואירוע "צו מניעה"
שחר עבוד ואירוע "צו מניעה"
"בסרטן הזה 50% מהחולים, גם מהצעירים, ימותו תוך חמש שנים". שחר עבוד. צילום: סמדר כפרי

"יש תסמינים מאוד בולטים שאפשר לבדוק: כאבי בטן, אנמיה, שינוי ביציאות, דם בצואה או חוסר תיאבון. אם שמים לב לזה לרוץ לרופא ולהיבדק, ואם לא נמנעתם מהסרטן אז גילוי מוקדם משפר מאוד הישרדות"
אם היית יכול לעשות את הבדיקה הזו בגילך הכל היה נגמר בניתוחונצ'יק קטן שהיו מסירים לך פוליפ ושלום על ישראל. עבוד: "זה אפילו לא נקרא ניתוחון, זה הליך רפואי זו פרוצדורה, טשטוש מקומי קל, לא מרגיש את זה, לא זוכר את זה, וזה נגמר. מתחיל להגיע לצערנו גידול בקרב צעירים באוכלוסייה, 15% מהחולים הם צעירים, אז לא יבדקו את זה בכל גיל, אבל יש תסמינים מאוד בולטים שאפשר לבדוק: כאבי בטן, אנמיה, שינוי ביציאות, דם בצואה או חוסר תיאבון. אם שמים לב לזה לרוץ לרופא ולהיבדק, ואם לא נמנעתם מהסרטן אז גילוי מוקדם משפר מאוד הישרדות. בסרטן הזה 50% מהחולים, גם מהצעירים, ימותו תוך חמש שנים. אז הגילוי המוקדם יכול להפוך את זה ל-80-90-100 אחוזי הישרדות".
אתה הלכת לגילוי מוקדם כי הרגשת משהו או שתהליך טבעי? עבוד: "אצלי בכלל היו אבנים בכליות שעשו לי בלאגן וכאבים, ועשו טעות בזיהוי ,ולא ידעתי להתעקש עם הרופאים שלי שזה לא הגיוני התשובות שניתנו לי, הופניתי לבית חולים".
בסוף הגילוי אצלך היה במקרה עבוד: "יותר מזל משכל וזו בעיה. אני כבר שנה וחצי מתנדב בעמותה ועשינו סקר בקרב 250 מטופלים וזיהינו שזו בעיה, בעיה ברורה, גם אצל החולים עצמם שיש להם דם סמוי או דם גלוי ויש להם תסמינים אחרים, ובמקום לרוץ להיבדק הם מתעכבים, ויותר מזה - גם הרופאים מתעכבים בזיהוי הזה. אם אתם מזהים שינויים כאלה רוצו להיבדק, אם זה לא זה זה משהו אחר שצריך טיפול. דם זה לא דבר טבעי ביציאות שלנו".
איתי, בוא נדבר על האירוע שאתם עושים היום בצופים, איך הצלחת לגייס את כל השבט סביב מטרה כזו, זה לא מובן מאליו יוחנן: "נכון. שחר פנה אליי לפני ארבעה שבועות יחד עם מורה מתנדב שאיתנו בשבט, במטרה לעשות אירוע כזה. אנחנו כמובן בשיחות עם החבר'ה שנמצאים איתי בשוטף, שמענו על זה ובטח עם ההיכרות שלי עם שחר, ישר נרתמנו לזה. שחר הגיע אלינו לשבט לשכבה הבוגרת ודיבר עם החברים של י"א-י"ב והם נרתמו למשימה, מצווה, אנחנו רואים בזה מעשה טוב, ולזכור שחר היה בוגר אצלנו בשבט, ריכז, ואנחנו רוצים גם לעזור לו וגם להגדיל את המודעות".
אז מי מוזמן לאירוע הזה ביום שלישי? יוחנן: "בגדול כל מי שרוצה. פרסמנו את זה ברחבי עיריית בת ים, ברשויות מקומיות, תנועות נוער בעיר, אני פרסמתי עם חברים שאני איתם בקהילה המשותפת, ובגדול כל הבוגרים של שבט דן, יש לנו קבוצה בוואטסאפ, נרתמו לאירוע הזה ונגיד שכבוד גדול להיות עם האנשים האלה שרוצים להוביל ולתרום, וזה חלק מהערכים שתנועת הצופים מקדמת אליהם. בוגרים שלוקחים תפקיד מוביל בחברה ורוצים לעשות טוב".
2 צפייה בגלריה
שחר עבוד ואירוע "צו מניעה"
שחר עבוד ואירוע "צו מניעה"
הצופים מקדמים את האירוע המשותף עם"צו מניעה"
יפה מאוד. שחר, נראה לי שהצלחנו במשהו. עבוד: "לגמרי. מי שבעצם הציע את זה וריגש אותי מאוד, זה מישהו שהיה מהשכבה הבוגרת שלנו ביחד, שאל אותי אם זה יעניין אותי, התרגשתי, אמרתי בשמחה, וחשוב להגיד כרגע האירוע כל שנייה גדל בעוד משהו. פה 200 לחמניות בחינם ופה מישהו שתורם, המון המון חברות וחברים מהשכבה, מהבוגרים חניכים המדריכים, גייסו את החברות שבהם הם עובדים או מכיסם האישי ותרמו כסף להפקה או לחברות. יש המון המון, רשימה של 27 חברות וארגונים. אנחנו מזמינים את מי שרוצה לבוא ולשמוע ולעזור, להעביר כסף לאירוע, לעמותה, להעביר תרומות, יש שם הפנינג שלם של שבועות, אוכל, שתייה, מוצרי יד שנייה, ספרים ועציצים ודברים שאנשים עשו, יצירות בעבודת יד, באמת זה מרשים והכי כיף זה לראות את השכבה הבוגרת, ילדים בי' עד י"ב, ששמעו את הסיפור האישי שלי גם על הדברים הפחות נעימים בו בקשב רב, ורצו לעזור והמון תודה לאיתי ואנשים שעוד היו הורים של חניכים שלי, אז התגייסות מלאה".
זו הזדמנות טובה להזכיר לכולם בגילם הנדרשים ללכת להיבדק ולא להתעלם מזה.
  • לפרטים על פעילות עמותת "צו מניעה" לחצו כאן.