יותם פוליצר (39), מנכ"ל ארגון הסיוע ההמוניטרי הבינלאומי "ישראייד", בקושי הצליח לשמוע מבעד לקו הטלפון המקרטע את הבשורה על קבלת פרס צ׳ארלס ברונפמן לשנת 2023. תשתיות התקשורת בדומיניקנה שבאיים הקרביים, בה הוא נמצא, עדין לא השתקמו מאז הוריקן "מריה" שכמעט והרס את המדינה כליל, בשנת 2017.
"העבודה שלנו זה לא רק החלק הסקסי והזוהר של קפיצות ממטוסים", הוא מסביר. "אנשים אמנם יודעים שאנחנו מגיעים למקום אסון אבל אף אחד לא יודע שאנחנו נשארים שם גם חמש שנים אחרי, כמו כאן למשל. מבחינתי הפרס הזה הוא ציון דרך משמעותי של הארגון שעוסק כבר למעלה מ-22 שנה בשקט, במקומות שאף אחד לא שמע עליהם. החשיבות היא העבודה ארוכת הטווח שלא רק מצילה חיים של מיליונים ברחבי העולם, אלא גם מחברת אנשים לישראל בצורה אחרת שהיא לא כל כך פוליטית - במיוחד עם המצב המורכב בארץ עכשיו".
צפו בפליטה שחולצה מאפגניסטן ע"י פוליצר משתפת:
אחיינית שגריר אפגניסטן חולצה על ידי ארגון "ישראייד"
הפעילות ההומינטרית של הארגון קיבלה נופך משמעותי נוסף לדבריו, בעקבות המצב הפוליטי בישראל: "אפשר לראות היום איך התפקיד שלנו הוא לא רק הצלחת חיים אלא גם בניית קשרים בין אנשים. המטרה היא סיוע הומניטרי, אנחנו לא ארגון הסברה, אבל מה שראיתי לאורך השנים הוא שיש גם סייד אפקט של בניית קשרים בין אנשים. אנחנו רואים את זה כשאנחנו עובדים עם פליטים מאפגניסטן או סוריה, אבל גם עם הקהילות היהודיות בארצות הברית, למשל. פעילות הומניטרית זה מה שמעניין היום את הדור הצעיר וככה הם יכולים להתחבר לישראל ממקום לא פוליטי. בסופו של דבר העבודה שלנו היא לתת סיוע הומניטרי אבל האימפקט גולש הרבה מעבר לפעילות עצמה".
פוליצר יקבל את הפרס בניו יורק, על סך 100 אלף דולרים, בין השאר בזכות משימות החילוץ שהוביל מאפגניסטן ב-2021 והסיוע שהעניק הארגון לפליטי המלחמה באוקראינה. פוליצר מתכנן לתרום חלק משמעותי מהסכום חזרה לארגון אותו הוא מוביל.
2 צפייה בגלריה
יותם פוליצר מנכ"ל ישראיד
יותם פוליצר מנכ"ל ישראיד
יותם פוליצר מנכ"ל ישראייד בחילוץ פליטים מאפגניסטן
(צילום: בועז ארד)
"עכשיו אנחנו נמצאים במבצע הכי גדול שלנו אי פעם באוקראינה", הוא אומר. "גייסנו כמעט 15 מיליון דולרים בסיוע כספי ויותר מ-20 מליון דולרים של ציוד, אנחנו נמצאים בשטח עם 30 אנשי צוות, ונשאר שם לפחות עוד חמש שנים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם אשת הנשיא, אולנה זלנסקה, שהתחילה יוזמה של סיוע נפשי לפצועים במלחמה. הבאנו לה את אנשי המקצוע ועכשיו אנחנו מכשירים אותם לעבודה בבתי החולים".
צפו בריאיון באולפן ynet המציג את פעילות ישראייד באוקראינה:
הפרויקט הישראלי שהגיע לערים האוקראיניות שנהרסו
(צילום: נויל האריס)
מאז הקמת הארגון בשנת 2001, ישראייד פעלה לסיוע במשברים הומניטריים בלמעלה מ-50 מדינות. "התחלנו כקואליציה של ארגונים ישראלים שפעלו לסיוע באסונות בינלאומיים, וגדלנו לארגון הסיוע ההומניטרי הגדול בישראל, שמגיע לכ-2 מיליון אנשים ברחבי העולם מדי שנה", הוא מתגאה.
פוליצר הצטרף לארגון כמתנדב, כדי להוביל את משימת הסיוע לפוקושימה ביפן בעקבות הצונאמי ב-2011 בו נהרגו כמעט 20,000 בני אדם. אחרי המשימה הזאת הוא הפך לעובד הקבוע השני של ישראייד, עד שהפך למנכ"ל משותף ב-2017 ומנכ"ל ב-2019. פוליצר הגדיל את הארגון מ-25 אנשי צוות ליותר מ-220 עובדים עם תקציב של 18.5 מיליון דולרים.
2 צפייה בגלריה
יותם פוליצר מנכ"ל ישראיד
יותם פוליצר מנכ"ל ישראיד
מתוך אירוע לציון שנה לחילוץ מאפגניסטן. מימין אשת השגריר האפגני, קווסאר, הפליטה שחולצה ויותם פוליצר מנכ"ל ישראייד
(צילום: רושני כאתרי)
"כמנכ"ל הוא הוביל אותנו לארגון יציב ומקצועי", אמרה מאירה אבולעפיה, יו"ר ישראייד ומי שהמליצה עליו כמקבל הפרס. "ראיתי את יותם נלחם מדי יום כדי להפוך את העולם הזה למקום טוב יותר וכדי לספק לאנשים כבוד בסיסי ברגעים האפלים ביותר. הוא נשאר הרבה אחרי שאחרים כבר עזבו, והפך את ישראייד מיוזמה צנועה למפעל מרשים".
זו השנה ה-19 במספר בה מוענק "פרס צ'ארלס ברונפמן" להוקרת צעירים מתחת לגיל חמישים, שפעילותם ההומניטרית תרמה משמעותית לשיפור העולם. מטרת הפרס היא להעניק הכרה ציבורית לאנשים צעירים ונמרצים שערכים יהודיים עומדים בבסיס הישגיהם ההומניטריים ומספקים השראה לדורות הבאים."ההשפעה וההיקף של עבודתו של יותם הם יוצאי דופן", הסביר ברונפמן, איל הון ונדבן יהודי-קנדי, את הבחירה בפוליצר. "המאמצים שלו ושל ישראייד הצילו את חייהם של אלפים ברחבי העולם והחזירו את הכבוד למיליונים נוספים".