בשיתוף מפעל הפיס
אירוע חשיפת קורסי ההייטק לנפגעי המלחמה
כתבת שטח: מור גורן | הפקה: אור נתן | צילום: שמוליק דודפור
מנדי, יובל ועוד כ-200 נפגעי מלחמת "חרבות ברזל" השתתפו השבוע באירוע יוצא דופן: הצגת תוכנית הכשרה ייחודית למקצועות ההייטק למשתקמים מהמלחמה – חיילים ואזרחים. התוכנית כוללת קורסים מקצועיים במגוון תחומים טכנולוגיים מבוקשים, מניהול רשתות ועד עיצוב חוויית משתמש, בעלות סמלית בלבד (מדובר בהכשרות בשווי עשרות אלפי שקלים).
התוכנית החדשה נולדה מתוך מיזם קיים של מפעל הפיס בשם "שווים בתעסוקה", שבשגרה מציע קורסים מקצועיים לאנשים עם מוגבלות וסיוע בהשמתם בעבודה. השנה, לנוכח המלחמה והמספר העצום של פצועים בגוף ובנפש, החליטו במפעל הפיס להקדיש את ההכשרות המקצועיות לנפגעים מהמלחמה. "כרגע הנושא הזה הוא בעדיפות לאומית ראשונה, ולכן בחרנו להתמקד בו", הסביר מנכ"ל מפעל הפיס בני דרייפוס.
לצורך הפרויקט הייחודי חברו לפיס המרכז הרפואי איכילוב, חברת סיסקו ישראל, חברת קוב, בזק ואתר "שווים", ובמסגרתו יזכו המשתתפים למעטפת תמיכה וליווי לאורך תוכנית ההכשרה, כולל סיוע במציאת מקומות עבודה. את השיעורים הם יוכלו לצרוך אפילו מבית החולים השיקומי, הודות לכיתות החכמות שהקימה סיסקו ישראל במרכז הרפואי איכילוב. כך, יתאפשר להם לנצל את תקופת השיקום הארוכה והמאתגרת כדי להכין את עצמם לעתיד של הצלחה וביטחון עצמי וכלכלי, ולהפוך את סיפור המלחמה הקשה שלהם למנוע צמיחה.
5 צפייה בגלריה
יובל פטייב - חייל משוחרר שנפצע בלחימה
יובל פטייב - חייל משוחרר שנפצע בלחימה
יובל פטייב: "לקחת קורס כזה יכול להיות מקפצה לחבר'ה שחווים קשיים בשיקום"
(צילום: שמוליק דודפור)
"חברה שלחה לי את הלינק לכנס", מספר מנדי שמואל (31). "ראיתי הזדמנות חדשה וטובה לעשות הסבת מקצוע, במקום שבו יחבקו אותי, ילוו וידחפו אותי קדימה. ברגע שאני יוצא מהבית ואני מרגיש שאני עושה מה שאני טוב בו, זה מחזיר לי את הביטחון העצמי, את הבריאות הנפשית. זה גורם לי לחייך, להרגיש טוב ושאני לא מתבזבז".
שמואל, כאמור, היה ממשתתפי מסיבת הנובה ב-7 באוקטובר. כשעלה הבוקר והחל מטח הרקטות המאסיבי לישראל, הוא הרגיש שמשהו רע קורה. "מהר מאוד הבנתי שהמצב לא טוב", הוא משחזר. "לקחתי את השותף שעבד איתי ואיכשהו הצלחתי לברוח עם האוטו עד לכיסופים. שם התבצרנו 16 שעות בלי חשמל ובלי קליטה. משפחה שפתחה לנו את הדלת הצילה את חיינו".
מיד אחרי היום הנורא, הוא החל בתהליך שיקום. "התחלתי טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) במשך חודש וחצי, ומאז אני מטופל אצל פסיכותרפיסטית מטעם עמותת נט"ל. בינתיים, אין הרבה עבודה. אין מסיבות, הופעות, כנסים או אירועים; זה עוד משהו שצריך להתמודד איתו. במקום להתבאס, את הזמן הזה החלטתי לנצל לטובת הסבה להייטק".
5 צפייה בגלריה
מנדי שמואל
מנדי שמואל
מנדי שמואל: "ראיתי הזדמנות טובה וחדשה להסבת מקצוע"
(צילום: שמוליק דודפור)
אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל הכניסו המוני ישראלים למעגל הנפגעים בגוף ובנפש. המספרים בלתי נתפסים: לפי נתונים מעודכנים של הביטוח הלאומי, מתחילת המלחמה קיבלו יותר מ-65 אלף ישראלים הכרה כנפגעי פעולות איבה. מדובר באזרחים שנפגעו פיזית או נפשית או שניהם יחד.
לאותם אזרחים מתווספים הנפגעים מקרב חיילי צה"ל – סדירים ומילואימניקים – שמספרם עומד עד עתה על יותר מ-13 אלף. לפי הערכות, עד סוף 2024 המספר הכולל של נפגעי המלחמה יעמוד על כ-100 אלף ישראלים לפחות. מאחורי הנתונים הללו עומדים סיפורים על צעירים בתחילת דרכם, הורים לילדים ומבוגרים מכל המגזרים והמינים, שחייהם עברו טלטלה ורוצים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם.
עוד אחד מהצעירים שהגיעו לאירוע הוא יובל פטייב, חייל משוחרר מהשיקום באיכילוב. הוא בן 21, שירת בגדוד 51 בגולני כשהחלה מתקפת הפתע של מחבלי חמאס. "הקפיצו אותנו בשש וחצי בבוקר לגדר, ממש ליד חוף זיקים", הוא נזכר. "ראינו את המחבלים שנכנסים לארץ; עשרות, אם לא מאות. באיזשהו שלב הם הצמידו מטען לנגמ"ש שלנו. שם נפצעתי. היה לי שבר פתוח בשוק והמון שברים ברגל. אחרי כמה שעות פינו אותי לבית החולים ברזילי עם שני חסמי עורקים. הייתי מאושפז שלושה חודשים ואני עדיין במסגרת שיקום יום".
איך שמעת על התכנית?
"באיכילוב הודיעו לנו על הכנס בקבוצה של כל הצעירים בשיקום. הייטק זה משהו שעניין אותי תמיד, גם כי אני מגיע מבית כזה. זו גם חשיפה מוקדמת אם בעתיד אני ארצה לעשות תואר שעוסק בתחום הזה. אני חושב שלימודים במהלך השיקום, בעיקר כשהפציעה עוד יחסית טרייה, זה דבר טוב. זה יוצר מסגרת בריאה יותר. יש חבר'ה שנפגעו קשה גם נפשית. הביטחון ותחושת המסוגלות דעכו אצלם. לקחת קורס כזה יכול להיות מקפצה לחבר'ה שחווים את אותם קשיים בשיקום, כמוני".
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו - מנהל המרכז הרפואי איכילוב
רוני גמזו - מנהל המרכז הרפואי איכילוב
מנהל המרכז הרפואי איכילוב: "אנחנו צריכים להחזיר אותם לחיים"
(צילום: שמוליק דודפור)
אירוע ההשקה התקיים בבית החולים השיקומי בשביל"ם, השייך למרכז הרפואי איכילוב. בנוסף למשתקמים, הגיעו נציגי כל הגופים השותפים לפרויקט. אבישג אלבז הרוש, מנהלת מיזם "בשביל"ם פלוס", סיפרה לנוכחים על הפרויקט שנועד לסייע לפצועי המלחמה להשתלב מחדש בחברה. "מדובר בעצם במרכז השכלה, תעסוקה ופנאי, ראשון מסוגו בישראל", ציינה, "שמתווסף לפעילות השיקומית השגרתית בבית החולים. הרעיון הוא לספק לנפגעים סיוע בהשכלה ותעסוקה בזמן השיקום בתוך כותלי בית החולים, ככה שהם יתחילו את המסע לחיים החדשים שלהם בתוך החממה הזאת ובתוך המעטפת השיקומית".
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, הוסיף: "אנחנו צריכים להחזיר אותם לחיים. בנינו תכנית שמרצפת את הדרך ממחלקת השיקום הנוחה, החממה הנעימה, אל האתגר האמיתי - החברתי, המשפחתי והתעסוקתי".
5 צפייה בגלריה
בני דרייפוס - מנכ"ל מפעל הפיס
בני דרייפוס - מנכ"ל מפעל הפיס
מנכ"ל מפעל הפיס: "מקווה שהמשוקמים יוכלו לדמיין עתיד טוב יותר"
(צילום: שמוליק דודפור)
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס, ביקש להכניס מעט אופטימיות לסיטואציה המורכבת שבה מצויים המשתקמים. "אני מקווה שבעזרת הפרויקט הזה המשוקמים יוכלו לדמיין את העתיד שלהם בצורה הרבה יותר טובה", אמר דרייפוס, "וכל אחד ייקח את הסיטואציה שהוא נקלע אליה למקום אפילו טוב יותר ממה שהוא חשב בעבר".
5 צפייה בגלריה
סמנכלית פיתוח עסקי סיסקו ישראל זיקה אב צוק
סמנכלית פיתוח עסקי סיסקו ישראל זיקה אב צוק
זיקה אב צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי בסיסקו: "חשבנו איך לומר 'תודה' למשתקמים"
(צילום: ניר סלקמן)
זיקה אב-צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי בסיסקו ישראל, הסבירה כיצד נולדה התוכנית: "חשבנו ב'סיסקו' איך אנחנו יכולים להגיד 'תודה' למשתקמים בצורה שתעזור להם בתהליך השיקום. אנחנו יודעים שמדובר בתהליך ארוך ומייגע, אבל בגלל שהוא ארוך, אפשר לנצל את הזמן ללמוד מקצוע. אנחנו יכולים לפתוח למשתקמים את הדלת לתעשיית ההייטק".
כמו כן, נפתחו וייפתחו בעתיד קורסים ייחודים נוספים לנפגעי המלחמה ובהם של החברות המובילות: נס טכנולוגיות, אינפיטי ועוד.
חברות נוספות שרוצות לפתוח הכשרות ייעודיות במסגרת המיזם, יש לפנות לאבישג אלבז הרוש Avishageh@gmail.com
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 17:29, 23.05.24