בשיתוף מרכז השלטון המקומי
בשנים האחרונות חלה עלייה במספר תלמידי התיכון שניגשים לבחינת הבגרות ב-5 יחידות במתמטיקה. זה לא מפתיע - אם פעם היינו פותרים את המתמטיקה בתור מקצוע מיותר שלא יעזור לנו בחיים הבוגרים, היום ברור לכולם שהצטיינות במתמטיקה יכולה להשפיע על העתיד שלנו, היא יכולה לפתוח דלתות לחוגים מבוקשים באקדמיה ולמשרות יוקרתיות ומכניסות.
מיזם אותו פיתחו משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וקרן טראמפ לחינוך הפך גם את לימודי המתמטיקה במהלך שנת הלימודים החולפת לחוויה ייחודית ומעניינת. המיזם The Math Escape שיועד לתלמידי כיתות ט'-י' שילב לימוד מתמטיקה עם משחק חדר בריחה. משחק המחשב הבנוי מסביבת משחק ב-360 מעלות במסגרתו התלמידים ניסו להשלים חידות ואתגרים מתמטיים.
כ-500 בתי ספר השתתפו בתחרות ובשבוע שעבר (8.6) הסתיימה התחרות בגמר הארצי בהיכל הטוטו בחולון ובסופה הוכתרו אלופי המתמטיקה של ישראל. היינו שם כדי לתעד את התלמידים הנרגשים. צפו בכתבה בראש העמוד.
בתחרות הארצית, לקחו חלק כ־45,000 תלמידים מכל רחבי הארץ. היא התבססה על פעילות חדר בריחה, שבה התלמידים היו צריכים להימלט מטירה עתיקה. כדי להצליח במשימה נדרשו התלמידים להתמודד עם אתגרים מורכבים ולפתור בעיות מתמטיות, חידות ופיצוחים.
"אנחנו מקיימים תחרויות כבר הרבה שנים, והתחרות שהייתה חסרה לנו", אומרת איריס צור, מנהלת אליפות הסייבר, משרד החינוך. "רצינו למצוא דרך שתרתק את התלמידים, תמשוך אותם ותהיה ייחודית. כשהציעו תחרות של חדרי בריחה, פשוט נדלקנו עליה. היתרון של התחרות הזאת הוא מעבר למתמטיקה. היה כאן שילוב של חדר בריחה עם חידות מתמטיות, שילוב של היצירתיות, של חשיבה מחוץ לקופסה, של פיתוח חשיבה בקבוצה של הצורך לעבוד ביחד. זה מה שרתם את התלמידים", היא מסכמת.
פאתנה מרג'יה, מורה למתמטיקה ומדריכה ארצית למתמטיקה בחברה הערבית העל יסודית מוסיפה כי התכנים של השאלות היו בהלימה לתוכנית הלימודים. "אנחנו יודעים שיצירת הזדמנות בלמידה היא אחד מהמרכיבים של הפוטנציאל המתמטי של התלמיד. אז ברגע שאנחנו יוצרים את ההזדמנות, היכולות המתמטית של התלמיד מקודמות - וזה מעלה את המוטיבציה".
התחרות הורכבה מארבעה שלבים: הראשון – מחנה אימונים, שבו חיכו לשחקנים תרגילים מאתגרים וחידות מסקרנות; השני – שער הטירה, שכדי לפתוח אותו היו התלמידים צריכים לגלות רמזים ולפתור חידות מתמטיות בזמן מוקצב. בתי הספר שהגיעו למקומות הראשונים של השלב השני עלו לגמר המחוזי, שבו התמודדו נבחרות של ארבעה תלמידים מכל בית ספר עם אתגרים ברמת קושי גבוהה בחדר סודי בטירה. בתי הספר המצטיינים מכל מחוז העפילו לגמר הארצי, שבו זכו תלמידי דה שליט נגה פרידמן, איתי דוד חלף, ליה רוזה קולומנקין ובן כץ. למקום השני בתחרות הגיע תיכון אזורי מגידו ואת המקום השלישי תפס עירוני ד' גן נחום מראשון־לציון. המדורגים במקומות הראשונים זכו בפרסים אישיים דוגמת לפטופים ואקס-בוקס, ובמהלך התחרות הוענקו גם פרסים כיתתיים על הישגים שונים.
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך, סיכם: "אם בעבר לא כולנו הבנו למה בעצם צריך ללמוד מתמטיקה, היום כולנו מבינים כמה היא חשובה לעתיד שלנו. במערכות חינוך בעולם, ועכשיו גם בישראל, מחברים עכשיו את המתמטיקה למציאות – והילדים מצביעים ברגליים. ביחד עם משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי יצרנו תחרות שבה עשרות אלפי תלמידות ותלמידים השתתפו מרצונם ופתרו באמצעות מתמטיקה בעיות מורכבות מהעולם האמיתי. ההתלהבות שלהם מדרבנת אותנו להבין שזו סנונית ראשונה, המבשרת דרך חדשה".
בשיתוף מרכז השלטון המקומי