בשיתוף בנק דיסקונט
כל ילד צריך במה. לשתף, להשתטות, להסתקרן ולהיות מוערך. ב-7 באוקטובר, 'קרן אור' של בנק דיסקונט, שמפעילה עמותת "הזנק לעתיד" הבינה מהר מאוד שצריך לפעול וחברה למאות מדריכי סדנאות מרחבי הארץ יחד עם הכוחות המקומיים וירדה למלונות המפונים בים המלח ואילת והקימה בזמן קצר סדנאות לילדים ונוער שהלכו והשתכללו עם הזמן. אחת הסדנאות הייתה סדנת הפודקאסטים שהצליחה לגרום לאלפי ילדים להרגיש משמעותיים.
רון אלטחן, בן 14 משדרות, מספר על ההשתתפות בסדנה שאפשרה לו לקום ולצמוח. "בתחילת הפינוי כולנו היינו בשוק. לא הבנו עד הסוף. שזה הבית שלך, העיר שלך. זיהינו כל סרטון. כשהלכתי לסדנת הפודקאסטים זה שחרר אותי לרגע מכל זה, אתה שוכח מהמצב, אתה נהנה וצוחק – וזה כיף מאוד. מבין כל הדברים, זה היה הדבר היחיד שהייתי מחכה לו".
4 צפייה בגלריה
רון אלטחן ויוסי קובה מקליטים יחד
רון אלטחן ויוסי קובה מקליטים יחד
רון אלטחן ויוסי קובה מקליטים יחד
(צילום: באדיבות הזנק לעתיד)
"במהלך השנים, גילינו שתחנת רדיו והקלטה של הסכתים (פודקאסטים) זה כלי חינוכי-טיפולי שעושה פלאים", מספר בחיוך יוסי קובה, מנכ"ל רדיו קידס שממשיך להפעיל גם בימים אלו מטעם 'קרן אור' סדנאות פודקאסט חינוכיות בבתי הספר, בחטיבות ובמתנ"סים.
"הבמה שהילדים מקבלים והתהליך שהם עוברים – יש אצלנו ילדים שמספרים שעברו חרם קשה או שיש להם קשיים חברתיים ולשים את האוזניות ולעלות לשידור מוציא מהם דברים אחרים", אומר קובה, "הם מספרים ומשתפים. החיבור עם 'קרן אור' שנתנה את הפלטפורמה אפשר לגשת בצורה לא פורמלית והתרגשנו לראות חגיגה גדולה סביב הרדיו. ההורים, הסבים והסבתות התרגשו מאוד לראות ולשמוע את הילדים משדרים".
במהלך הסדנה הילדים ובני הנוער לומדים את כל מיומנויות הרדיו; כיצד לראיין, איך עורכים שירים ואפקטים, כלים להגיש בצורה טובה לצד כל הפן הטכני בזכות אנשי חינוך שמוכשרים לתחום הרדיו והתקשורת. "זה מעצים אותם", אומר קובה ומדגיש שבגלל שהעבודה ברדיו היא רחבה, כל ילד וילדה יכולים למצוא להם מקום בתוך התהליך שכולל מגוון תפקידים. "לילדים יש את הבמה לומר את הדברים שהם אוהבים או להיות עורכים מוזיקליים ותפקידים נוספים. זה יכול להיות על אופנה, בידור, כדורגל. זה נותן חוסן ומרחב".

"אלפי סדנאות לבניית חוסן – למשך שלוש השנים הבאות"

"קרן אור" היא קרן סיוע שהקימה קבוצת דיסקונט מיד לאחר פרוץ המלחמה בסך התחלתי של 50 מיליון שקל - החלה לפעול בחודש נובמבר 2023. "זו קרן שנוצרה מתוך תחושה של אחריות חברתית עמוקה ובהתאם למסורת הארגונית של דיסקונט של עשייה למען הקהילה", מסבירה חגית מאירוביץ, סמנכ"לית וראשת חטיבת משאבי אנוש בבנק. "הקרן תספק מענה בשלוש שנים הקרובות לצרכים הפיזיים והרגשיים של 11,000 ילדים ובני נוער בגילאי 10-18, במטרה להשיב להם את הביטחון האישי והקהילתי ולסייע בתהליך חזרתם לתפקוד מיטבי בחייהם ולהוות מובילי שינוי בקהילה".
4 צפייה בגלריה
יוסי קובה
יוסי קובה
יוסי קובה
(צילום: באדיבות רדיו קידס)
הקרן כיום נותנת מענה באמצעות אלפי סדנאות ופעילויות של למידה והעשרה, בניית חוסן והעצמה אישית וקבוצתית במסגרת החינוך הפורמלי ובפעילויות אחה"צ במגוון תחומים: אומנויות, ספורט, לימוד חווייתי ועוד – אותן מפעילה ומובילה מקצועית עמותת הזנק לעתיד.

"ילדה שלא הוציאה מילה שבועיים – שמה אוזניות שידור והתחילה לשתף"

"בתחילת המלחמה נכנסנו לתוך מלונות המפונים בים המלח ואילת ופגשנו ילדים ששגרת החיים שלהם נקטעה, זה התבטא בכך שחלקם היו שקטים ומופנמים יותר", מספר קובה, "כשהורדנו לשטח את הציוד של הרדיו, והילדים ראו את תחנות הרדיו ואולפני הטלוויזיה שהגיעו לשדר במלונות – הם רצו גם להגיע לאולפן שלנו, לדבר ולשתף. הייתה ילדה שהגיעה אלינו וסיפרו לנו שזו הפעם הראשונה שהיא מדברת מזה שבועיים".
"מנכ"ל בנק דיסקונט אבי לוי הגיע לבקר את ילדי 'קרן אור' במלונות בתחילת המלחמה. חשבנו שיהיה נכון שהילדים יראיינו אותו וזה היה מעניין לראות את דרך החשיבה. הם הכינו רשימת שאלות מסקרנת, עם שאלות נוקבות כמו האם אתה אוהב את העבודה שלך, או איזה סוג ילד היית בבית הספר – חנון או מקובל? הוא הגיע, הם ראיינו אותו וזה היה נהדר".
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הזנק לעתיד)
בכל מפגש של הסדנה, הילדים הקליטו בנוסף ליצירה שלהם גם פודקאסט על הקהילה שלהם ושהתפרסם באתר מיוחד. "עבדנו צמוד עם פסיכולוגית שליוותה את המדריכים. הילדים היו כמהים לשתף, גם בסיפורים קשים. הייתה הרגשה שהם צריכים ורוצים שיקשיבו להם. כשהילדים שמעו את החברים שלהם משדרים ברדיו או מקליטים הם רצו להצטרף".
"אני מאוד אוהב להופיע ולשיר" מספר רון, שמעיד על עצמו על היותו אוהד שרוף של מכבי שדרות. "דיברתי בפודקאסט על כדורגל, שיחקתי במכבי שדרות". על הפודקאסט שהקליטו על העיר שדרות הוא משתף: "דיברנו על העיר עצמה, התושבים והאווירה. זה היה מורכב, כי אחרי הרבה חודשים שאתה לא בבית זה היה מאוד מרגש לדבר על העיר ולהרגיש חלק מהקהילה".

מעל ל-4500 סדנאות חוסן - חזרה אל שגרת חיים מתפקדת

"לדיסקונט ולעמותת הזנק לעתיד ישנה שותפות ארוכת שנים של עשייה חברתית משמעותית ליצירת אימפקט משמעותי עבור בני נוער וצעירים בפריפריה ועבור החברה הישראלית כולה", מספרת שרון חזקיה, מנכ"לית "הזנק לעתיד". "ימים ספורים אחרי ה-7 באוקטובר, תוך כדי אזעקות וממ"דים, התבהר לנו שחייבים לפעול. בהתחלה לא היה ברור מה נכון לעשות, מה יהיה אופי הפעילות אבל הבנו שחייבים לרדת לשטח. היוזמה של דיסקונט בהקמת קרן אור אפשרה לנו לצאת לדרך. צוות העמותה שינע מדריכים מקצועיים ומלווים רגשיים מכל רחבי הארץ למלונות המפונים ויחד הקימו בזמן קצר סדנאות חוויתיות לילדים ונוער. עד היום הפעלנו מעל ל-4500 סדנאות חוסן".
4 צפייה בגלריה
סדנת הפודקאסטים שמצליחה לגרום לאלפי ילדים להרגיש משמעותיים.
סדנת הפודקאסטים שמצליחה לגרום לאלפי ילדים להרגיש משמעותיים.
סדנת הפודקאסטים שמצליחה לגרום לאלפי ילדים להרגיש משמעותיים.
(צילום: באדיבות הזנק לעתיד)
המטרה הנוכחית של הקרן, בתפעולה של העמותה, היא לסייע בחזרתם של ילדי ונוער העוטף לשגרת חיים מתפקדת בצל המלחמה והטראומה. לשם כך יערכו פעילויות בשבע רשויות מקומיות שיכילו 11 אלף ילדים ובני נוער. מדובר בפעילויות שיתקיימו במסגרת חד שבועית בקבוצות קטנות של כ-12 ילדים בקבוצה ובתחומים מגוונים כמו: אומנות, תנועה, מחשבים, בעלי חיים, שדאות ועוד, הכול בדגש על כלים מעולמות פיתוח מנהיגות וחוסן. "נולד כאן מודל ייחודי, ארוך טווח – לשלוש השנים הבאות, עם פעילות מגוונת שכוללת תהליכי עומק ונוכל לשרת אוכלוסיות נוספות בעתיד, יש לפנינו עוד את מפוני הצפון", מסמנת חזקיה את המטרות קדימה.
בשיתוף בנק דיסקונט