אחת הסיבות שאנשים רבים מסרבים לתרום לעמותות החסד השונות, הפונות אלינו בעיקר סביב החגים, היא כי לטענם חלק נכבד (אולי מדי) מהכספים הנתרמים לעמותות השונות משמש לטובת משכורות העובדים וניהול המנגנון ולא מגיע לנזקקים הזקוקים למוצרי המזון.
שיטוט קצר באתר "גיידסטאר", המרכז את הנתונים על העמותות בישראל, מציג תמונת מצב מקוממת: מנכ"לים ובכירים המרוויחים משכורות של מאות אלפי שקלים בשנה, שכר שמגיע כולו מכספי התרומה שזורמים לאותן עמותות.
בימים בהם האבטלה במשק גואה, מאות אלפים עדיין נמצאים בחל"ת ועל פי דו"ח העוני האחרון רמת החיים בישראל ירדה עוד ב-4.4% - כל תרומה קריטית ורבים מסתמכים על תרומות אלה כדי שתהיה להם ארוחת חג על השולחן בראש השנה שיחול בשבוע הבא.
כדי לפתור את בעיית "התרומות המבוזבזות", שקיימת בעולם הרווחה הישראלי, הקים עמית רשף את עמותת Donate-IT, שכעת מושקת כסטארט-אפ טכנולוגי-חברתי.
העיקרון בעמותה החדשה פשוט: בזכות מערכות טכנולוגיות חכמות, ללא מגע יד אדם, 100% מכספי כל תרומה מגיעים ישירות לנזקקים. "מצד אחד מספר הנזקקים הולך וגדל, ומהצד השני לאנשים רבים שרוצים לתרום יש היסוס כי הם לא יודעים למי תגיע התרומה בסופו של יום", מספר רשף.
"אצלנו ניתן לתרום כל סכום, בידיעה שכל שקל יהפוך למוצר בסל מזון של משפחה שזקוקה לו. אנחנו עובדים דרך ענן, בצורה אוטומטית, ללא מגע יד אדם וזה מאפשר את הפריסה הארצית הרחבה ומייתר לנו צורך במשרדים או משרות מנופחות. למעשה – גם אנחנו, שעומדים מאחורי המיזם הזה, נפגשנו בינינו אולי פעם או פעמיים. היום הכל עובד אוטומטית, בשביל מה אני צריך משרד ומזכירה?".

בדיסקרטיות עד לפתח הדירה

איך זה עובד? בתחילת התהליך נכנס התורם לאתר ומזין את סכום התרומה שלו שיכול לנוע משקלים בודדים ועד לעלות סל שלם, העומדת על סך של 350 שקלים. לאחר שהמערכת מזהה שנאסף מספיק כסף לסל מזון, היא שולפת שם של אדם או משפחה שהועבר למערכת על מעמותות הרווחה ברחבי הארץ, ומייצרות לו הזמנה ברשת סופרמרקטים גדולה.
4 צפייה בגלריה
משלוח שופרסל
משלוח שופרסל
"חשוב לנו שסל המזון שמקבלים מאיתנו מגיע באנונימיות מלאה"
(צילום: אלה אילת)
המערכת מתאמת באופן אוטומטי את המשלוח עם המשפחה לה מיועד הסל, ההזמנה נשלחת לסופר ומגיעה אל היעד כמשלוח רגיל ללא כל זיהוי או כל סממן המעיד שמדובר בתרומה. "מבחינתנו הדיסקרטיות הייתה ערך חשוב בדרך", מספרת נילי סגי זקס, מנהלת שיתופי הפעולה בעמותה. "כשמביאים למשפחה נזקקת סל מזון בקרטון ממותג – כל הבניין או הרחוב רואים את זה, וזה יכול גם לעורר מצב מביך ולא נעים. לכן חשוב לנו שסל המזון שמקבלים מאיתנו מגיע באנונימיות מלאה – ללא שום סממן זיהוי, לכאורה עוד משלוח רגיל מהסופר. אנחנו מקבלים תגובות נרגשות מאד מהמשפחות וזה מחמם את הלב, הן מרגישות שמישהו באמת חשב עליהן ודאג להן".

איכות זאת לא מילה גסה

ערך נוסף עליו שמה העמותה החדשה את הדגש הוא איכות סלי המזון. בניגוד לעמותות המסורתיות, המייצרות סלים של מוצרים יבשים - סלי המזון של Donate-IT מכילים את כל מה שמשפחה באמת צריכה לערב החג כולל פירות, ירקות, בשר, חלב, דגים, ביצים ומוצרים נוספים הדורשים הובלה וקירור. "המצב הכלכלי שלי קשה", מספר ד' מהצפון. "סערות, דרמות וכאוס בחיי משפחתי גירשו את מעטפת החג. ערב החג משפחתי הייתה קרועה. כל אחד היה בפינה אחרת והיינו אבודים. ופתאום דפיקה בדלת ומשלוח מזון עשיר הרבה יותר ממה שיכולתי לתאר או לצפות. זה הכניס לנו קצת שמחה במצב העגום שלנו. הייתי רוצה להודות לתורם, אבל אמרו לי שהוא אנונימי ואין דרך להגיע אליו. אז אני פשוט רוצה להודות לכולם, ולקוות שבחג הבא כבר לא אזדקק לזה".