ענף הנדל"ן נתון באחת התקופות הקשות ביותר שידע. אירועי 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" הובילו למצוקת עובדים קשה, כאשר כ-100 אלף פלסטינים לא מגיעים לאתרי הבנייה. חלק ניכר מהאתרים אינם פועלים בתפוקה מלאה, והיצע הדירות רק הולך ופוחת.
בעוד לפני המלחמה מחירי הדירות היו במגמת ירידה, בין היתר בשל הריבית שעלתה, נכון להיום המחירים חזרו לעלות, והמציאות בשטח לא מבשרת טובות. במשך חודשים ארוכים הממשלה לא מצליחה להביא עובדים מעבר לים, והבירוקרטיה לצד חסמים אחרים שקיימים כבר שנים בענף, מתחדדים בזמן המלחמה ומקשים על הפעילות. בד בבד המלחמה הדגישה שוב את הצורך הדחוף במיגון המבנים הישנים ובקידום התחדשות עירונית באופן משמעותי.
כיצד ניתן להחזיר את הענף לפעילות מלאה? מה הדרך לטפל במצוקת העובדים? אילו לקחים נוספים למדנו מאז 7 באוקטובר ואיך מיישמים אותם? איך מקדמים התחדשות עירונית ודואגים למיגון מאות אלפי הדירות הישנות? ומה צריך לעשות כדי שביום שאחרי המלחמה, יהיה מי שישקם את ההריסות.
נושאים אלה יידונו במהלך ועידת הנדל"ן של קבוצת "ידיעות אחרונות", שתתקיים במהלך דצמבר 2024 ותועבר בשידור חי ב-ynet.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: יובל חן)
במסגרת הוועידה, יתקיימו דיונים במגוון נושאים העוסקים בענף הנדל"ן, בהשתתפות שורה ארוכה של גורמים בכירים. ועידת הנדל"ן של המדינה שמה לעצמה מטרה להציב את הנושאים החשובים על סדר היום הציבורי, כדי להגביר את הוודאות לכלל השחקנים, להנגיש את המידע לכולם ולקדם שינוי אמיתי בשטח.
אלו חלק מנושאי הוועידה:
מדיניות הממשלה אל מול אתגרי שוק הנדל"ן – מה עשתה הממשלה כדי לטפל במצוקות של ענף הנדל"ן? מה צריך לעשות?
מצוקת העובדים – איך אפשר לפתור את בעיית העובדים? האם הכשרת הישראלים היא הפתרון או אולי תיעוש הבנייה?
בעיית תשתית – המלחמה הכניסה את תחום קבלני התשתיות וכן את קבלני הביצוע למלכוד כפול. מצד אחד מהנדסים רבים וכלים הנדסיים גויסו למאמץ המלחמתי, ומצד שני המחסור בעובדים מקצועיים ניכר גם בתחום זה. בפועל המציאות הזו מובילה לעצירה של פרויקטים. איך אפשר לטפל בבעיה? ומה המדינה נדרשת לעשות כדי לסייע לתחום חשוב זה?
מיגון וחיזוק - חייבים לחזק את הבניינים הישנים ולדאוג למיגון. המלחמה הוכיחה, ששום מקום לא בטוח, אבל גם נוכח המציאות הזו ההתחדשות העירונית לא רצה קדימה. מה אפשר וצריך לעשות?
רגע לפני התפרצות הביקושים – היצע הדירות הולך ויורד, והביקוש לא נעלם. ענף הנדל"ן נכנס למלחמה במצב לא פשוט, וגם כעת היקפי העסקאות עדיין נמוכים. האם מחירי הדירות בדרך למעלה? האם אפשר להימנע מזה?
משבר השכירות – עליית הריבית גרמה לעלייה משמעותית במחירי השכירות, לצד אי היתכנות כלכלית של מיזמי שכירות ארוכת טווח. מה הדרך לטפל במצוקה? האם הצעדים שהמדינה נקטה מספיקים? ומה ההשפעה של כל הסיפור על ההתחדשות העירונית?
• מה עם המשכנתה? הריבית עלתה ותנאי המשכנתאות השתנו. המלחמה ככל הנראה תייצר תקופה כלכלית לא פשוטה. איך נוטלים היום משכנתה, מה חייבים לקחת בחשבון, ועד כמה מבצעי המימון באמת מסייעים לרכישה או דווקא מסכנים את הרוכשים וגם את היזמים?
היום שאחרי המלחמה והזדמנויות הנדל"ן הבאות - המלחמה מביאה איתה גם הזדמנויות חדשות. שיקום הדרום והצפון עוד לפנינו. מה חשוב לדעת כבר היום?