צפו: כך נראית העבודה על הפרויקט מאחורי הקלעים
(צילום: פרויקט יוצרים תקווה)

ארבעה חודשים חלפו מאז טבח 7 באוקטובר, סיום המלחמה לא נראה באופק ומרבית החטופים טרם שבו הביתה, ובתוך כל הכאוס והכאב נדמה שכולנו עדיין מנסים להיאחז בתקווה שהסוף של הסיפור הזה יהיה טוב. אבל איך מתארים תקווה? ומה המשמעות שלה מאז אותו יום שבת נורא?
פרויקט #יוצריםתקווה שעלה השבוע במרחב הציבורי, מנסה לענות על השאלה באמצעות 26 ישראלים וישראליות, בהם: חטופות שחזרו מהשבי, משפחות ששכלו את יקיריהם במלחמה, יצירות של קורבנות שנרצחו ב-7 באוקטובר או נפלו במהלך הלחימה, אמנים שפונו מבתיהם וגם יוצרים מוכרים, שהעניקו פרשנות יצירתית משלהם למילה "תקווה". את עשרות הציורים, האיורים והצילומים, תוכלו לראות על גבי שלטי חוצות הפזורים ברחבי הארץ.
23 צפייה בגלריה
האיורים של אביגיל עידן ואמיליה אלוני על שלט חוצות
האיורים של אביגיל עידן ואמיליה אלוני על שלט חוצות
על שלט חוצות: האיורים של אביגיל עידן ואמיליה אלוני
(צילום: באדיבות פרויקט #יוצריםתקווה )
מתוך עשרות היצירות המשתתפות במיזם, בחרנו להציג בפניכם את האיורים והצילומים שיצרו חטופות ששבו הביתה, בני משפחה שאיבדו את יקיריהם וכן יצירות שהשאירו אחריהם קורבנות הטבח והמלחמה.

היצירה של מורן סטלה ינאי: "האור בקצה המנהרה"

23 צפייה בגלריה
מורן סטלה ינאי חוזרת לבאר שבע אחרי שיקום
מורן סטלה ינאי חוזרת לבאר שבע אחרי שיקום
מורן סטלה ינאי חוזרת לבאר שבע אחרי השיקום
(צילום: הרצל יוסף)
מורן, בת 40, נחטפה מפסטיבל הנובה ליד קיבוץ רעים, ושבה הביתה כעבור 54 יום בהם הוחזקה בשבי החמאס. מאז חזרתה היא פועלת ללא הרף לשחרור החטופים שנותרו בשבי, ומעוררת השראה והתפעלות.
"תקווה עבורי היא החופש להיות מי שאת רוצה להיות. תקווה עבורי היא להאמין שכל מי שנפשו עדיין כלואה בעזה, ישוחרר כמו ציפור לחופשי ויחזור למקומו הטבעי", אומרת סטלה ינאי. "הקשר בין תקווה ליצירה שלי מתבטא בילדה שכל רצונה הוא להפריח אהבה, שכל רצונה הוא להאמין שכולם מאחוריה ועושים הכול כדי להאיר לה את הדרך הביתה. שעושים את כל מה שאפשר כדי להאיר לכולם את הדרך הביתה.
"בחרתי דווקא ביצירה הזאת מאחר והיא מסמלת את אחד מהמקומות המובהקים שבהם החזיקו, ועדיין מחזיקים, בשבויים. מהמנהרה יש רק יציאה אחת - והיא הביתה. המנהרות חשוכות לגמרי, והאור מסמל את הרצון והתקווה שלי שהחטופים והחטופות יזכו לראות אותו בהקדם האפשרי".
23 צפייה בגלריה
הציור של מורן סטלה ינאי
הציור של מורן סטלה ינאי
"מהמנהרה יש רק יציאה אחת - והיא הביתה". הציור שאיירה מורן סטלה ינאי

הציורים של אביגיל עידן: מזכרת של תקווה

אביגיל עידן המקסימה בת הארבע נחטפה ללא משפחתה מבית השכנים שבקיבוץ כפר עזה, וחדרה ללבבות של כולנו. הוריה, רועי עידן ז"ל שהיה צלם ynet וידיעות אחרונות ואשתו סמדר עידן ז"ל, נרצחו על ידי המחבלים. אחיה, מיכאל (9) ועמליה (6) התחבאו בארונות במשך 14 שעות, ושרדו.
23 צפייה בגלריה
משפחת עידן
משפחת עידן
אביגיל עידן. הוחזקה בשבי ללא משפחתה
עמית עידן, אחיו של רועי ז"ל, מספר: "החלטנו לאפשר לאביגיל להשתתף כדי שבעוד כמה שנים כשהיא תגדל, תישאר לה גם מזכרת חיובית מכל האירוע הזה למרות הטראגיות שלו. מזכרת של תקווה.
"הסיפור הוא מורכב עבורנו, וכמו התקומה של עם ישראל אחרי השואה - כך אנחנו מנסים להתרומם ולמצוא תקווה בתוך המציאות הכאוטית הזאת. מה עוד יש לנו מלבד תקווה? שום דבר. לשנות את המצב כבר לא נצליח, אז לפחות שתהיה תקווה להיאחז בה".
23 צפייה בגלריה
הציור של אביגיל עידן
הציור של אביגיל עידן
"מנסים להתרומם כמו העם היהודי אחרי השואה". הציור של אביגיל עידן
23 צפייה בגלריה
הציור של אביגיל עידן
הציור של אביגיל עידן
הציור של אביגיל עידן

הציורים של אמיליה אלוני: געגועים לחיים שמחוץ לשבי

23 צפייה בגלריה
אמיליה אלוני ו דניאל אלוני
אמיליה אלוני ו דניאל אלוני
אמיליה ודניאל אלוני. "מנסה להרחיק אותה מכל מה שקשור לעזה ולמלחמה"
(צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
ב-7 באוקטובר, אמיליה אלוני המתוקה בת החמש מיבנה הייתה יחד עם אמה, דניאל אלוני, בביקור משפחתי אצל משפחת קוניו בקיבוץ ניר עוז. השתיים נחטפו יחד עם אחות של דניאל, שרון קוניו, בעלה דוד והתאומות בנות השלוש, אמה ויולי קוניו. דניאל ואמיליה שוחררו אחרי 49 ימים בשבי, שרון ובנותיה שוחררו שלושה ימים אחר כך והאב, דוד, עדיין מוחזק בשבי החמאס.
את הציורים אמיליה ציירה בזמן השבי, והם מבטאים את הגעגועים שלה לחיים שבחוץ, לחברים ולמשפחה. אמיליה ציירה את משפחתה של לנה טרופנוב מקיבוץ בארי שהוחזקה יחד איתה ועם אמה בשבי. בנה של לנה, סשה טרופנוב, מוחזק עדיין בשבי החמאס.
23 צפייה בגלריה
הציורים של אמיליה אלוני
הציורים של אמיליה אלוני
ציירה געגועים. האיורים של אמיליה אלוני
(צילום: שאול גולן)
23 צפייה בגלריה
הציורים של אמיליה אלוני
הציורים של אמיליה אלוני
המשפחה של לנה טרופנוב בציור של אמיליה
(צילום: שאול גולן)
"אני מאוד גאה להשתתף ביוזמה הזאת. אני חושבת שבימים כל כך קשים כמו אלו שאנו עוברים, וברגעים כל כך קריטיים, אין לנו אלא באמת להישען רק על התקווה", אומרת דניאל אלוני. "אני מנסה קצת להרחיק את אמיליה מכל נושא החטיפה, מעזה ומכל מה שמתחולל מסביב, אבל זה לא כל-כך קל. בכל מקרה, אנחנו נראה לה את הפרויקט, ונסביר לה מה זו תקווה.
"בנוסף, אנחנו מקווים לעסקה מיידית שתשחרר את כל 136 החטופים האומללים שנותרו מאחור, ועושים כל שביכולתנו לסייע למטה החטופים במאבק".

אלה ולדמן, אמה של דניאל ולדמן ז"ל: "לחפש נקודה של אור בתוך כל החושך"

אלה ולדמן היא צלמת ישראלית מפורסמת, שצילומיה מוצגים בתערוכות בארץ ובחו"ל. בעשור האחרון היא מטיילת מסביב לעולם, ומתעדת בעזרת המצלמה בעיקר אנשים ותרבויות. בתה, דניאל ולדמן ז"ל, נרצחה במסיבה ברעים עם בן זוגה, נעם שי ז"ל. דניאל, נהגה להצטרף למסעות של אמה והשתיים היו בקשר קרוב במיוחד.
23 צפייה בגלריה
דניאל ולדמן
דניאל ולדמן
דניאל ולדמן ז"ל. ללמוד לחיות בלעדיה
"בעשור האחרון אני נוסעת בעולם ומתעדת אנשים. אני פוגשת תרבויות שונות, לומדת מנהגים וחווה צורות חיים לא מוכרות. המפגשים עם האנשים זו חוויה שמשלבת את כל החושים", מתארת אלה ולדמן. "השנה, חיי השתנו; בתי הצעירה נרצחה ב-7 באוקטובר, ובתוך כל החושך הזה אני חייבת לחפש את נקודת האור, כדי שמותה לא יהיה לשווא".
23 צפייה בגלריה
הצילום של אלה ולדמן
הצילום של אלה ולדמן
"לחפש נקודה של אור כדי שמותה של דניאל לא יהיה לשווא". הצילום של אלה ולדמן

אייל חצור, אחיו של רס"ל יונתן חצור ז"ל: "מעוף הסנונית מזכיר לי את הקשר בינינו"

23 צפייה בגלריה
רס"ל יונתן חצור ז"ל
רס"ל יונתן חצור ז"ל
רס"ל יונתן חצור ז"ל. הותיר אחריו עשרות ציורים
(צילום: באדיבות המשפחה)
יונתן חצור ז"ל לחם ביחידת שלדג, ונפל בקרב ברצועת עזה ב-8 בנובמבר. בן 22 היה במותו. את הציור הראשון שלו הוא צייר כשהיה בן שנה וחצי, ואת האחרון - פני כלבו שמת שבוע לפני שנהרג - יצר בגירים על לוח בבית ספר בעזה. הוא הותיר אחריו עשרות רישומים וציורים.
23 צפייה בגלריה
הציור של יונתן חצור
הציור של יונתן חצור
היה אמן בנשמה. ציפור החופש של יונתן חצור ז"ל
אייל חצור, אחיו הבכור של יונתן ז"ל, משתף: "חופש - זה מה שהציפור הזאת מסמלת עבורי, וחופש הוא מושג שנקשר קשר הדוק עם תקווה - תקווה לשחרור החטופים. הסנונית באיור הייתה הציפור האהובה על יונתן, ומעוף הסנונית מסמל עבורי את הקשר אליו. האהבה ליצירה, אמנות וטבע הייתה חלק מהותי ועמוק בקשר שלנו".
23 צפייה בגלריה
הציור של אייל חצור
הציור של אייל חצור
"מעוף הסנונית". הציור של אייל חצור לזכרו של אחיו, יונתן חצור ז"ל

סמ"ר לביא ליפשיץ ז"ל: תיעד את הלחימה עד יומו האחרון

לביא ליפשיץ ז"ל שירת כלוחם בסיירת עורב גבעתי, והיה החייל הראשון שנפל בפעילות בעזה בסוף חודש אוקטובר. ליפשיץ, שהיה חובב צילום והסתובב עם מצלמה גם בזמן שירותו הצבאי, תחזק בחודשים שקדמו לכניסת הפלוגה לעזה עמוד אינסטגרם בשם Till When - Photo Diary ("עד מתי - יומן תמונות"), שמכיל תיעודים משירותו הצבאי.
23 צפייה בגלריה
הצילום של יונתן ליפשיץ
הצילום של יונתן ליפשיץ
לביא ליפשיץ ז"ל בצילום עצמי. תיעד את השטח עד יומו האחרון
חודש וחצי לאחר מותו, תערוכה המורכבת מהתמונות שצילם הוקמה לזכרו במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, בסמוך לתערוכת "עדות מקומית" לצילום עיתונות ותיעוד, שהייתה אהובה במיוחד על לביא.
"הצילום שלביא צילם שבו נראים הלוחמים הטובים בחוף הים של עזה, מייצג תקוות רבות. הוא מבטא תנועה חופשית, שחרור, נשימה והפוגה מהמתח המלווה את השירות הצבאי", אומרים שלומית וניצן ליפשיץ, הוריו של לביא. "הריקוד מאפשר לחלום ולהיות לכמה רגעים מי שאנחנו באמת. החיילים הרוקדים זה מול זה במדבר הפתוח - מייצגים אנושיות פשוטה ומלאת תקווה".
23 צפייה בגלריה
הצילום של יונתן ליפשיץ
הצילום של יונתן ליפשיץ
"אנושיות פשוטה ומלאת תקווה". תיעוד של ליפשיץ מתוך הרצועה

ענבר הימן ז"ל (PINK): "הייתה לנו תקווה שענבר תחזור בחיים"

ענבר הימן ז"ל, הידועה בכינויה PINK, הייתה אמנית גרפיטי בת 27 מפתח תקווה, ובשנים האחרונות התגוררה בחיפה. ב-7 באוקטובר היא נחטפה מהמסיבה ברעים, ולפני כחודשיים נודע דבר הירצחה בשבי החמאס. למסיבה היא הגיעה מתוקף תפקידה, אותו ביצעה בהתנדבות, כ"הלפרית" המעניקה מענה רגשי למבלים שאינם חשים בטוב.
הימן הייתה אמנית בנשמתה, והיצירה הייתה כלי עבורה לביטוי מחשבות ורגשות. היא למדה תקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה, שם גם הכירה את בן זוגה, נועם אלון, שאף הוא היה במסיבה, וניצל.
23 צפייה בגלריה
ענבר הימן
ענבר הימן
ענבר הימן ז"ל. "לעשות עמה חסד אחרון - ולקבור אותה בישראל"
"במשך 70 יום היו לנו שאיפות ותקוות גדולות שענבר תחזור בחיים באחת מהפעימות, אך כעת נותרנו עם בקשה צנועה אחת - שענבר תחזור כדי שנוכל לקבור אותה בישראל. המדינה לא ידעה לשמור על ענבר בחיים, לפחות שתעשה עמה את החסד האחרון ותביא אותה לקבורה בארץ", משתפים חיים ויפעת הימן, הוריה של ענבר.
"תקווה עבורנו הוא שהעולם יהיה יפה ומלא אהבה, חמלה ונתינה. שבעולם יהיה שפע של צבעים, גוונים, דעות ורעיונות ושלכולם יהיה בו מקום ונחיה בהרמוניה. שאנשים יאהבו אחד את השני, שיידעו לקבל את השונה ויהיו מחוברים זה לזה", הם מוסיפים.
23 צפייה בגלריה
האיור של ענבר הימן
האיור של ענבר הימן
עולם עם שפע של צבעים וגוונים. האיור של ענבר הימן ז"ל
23 צפייה בגלריה
הצילום של ענבר הימן
הצילום של ענבר הימן
רישומים של ענבר הימן ז"ל

נעמה פרידמן, בת זוגו של סרן אמיר צור ז"ל: "להחזיק תקווה, זה כמו לתפוס פרפר"

נעמה פרידמן משרתת בחטיבה הצפונית באוגדת עזה. ב-7 באוקטובר היא שהתה בבסיס רעים, שספג פגיעה קשה ביותר כתוצאה ממתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. בן זוגה, סרן אמיר צור ז"ל, קצין לוחם ופרמדיק בסיירת מטכ"ל, נהרג באותו יום בקרבות מול מחבלים בקיבוץ כפר עזה. בן 23 היה במותו. אחותו של אמיר היא ממובילות פרויקט #יוצריםתקווה.
23 צפייה בגלריה
סגן אמיר צור ז"ל
סגן אמיר צור ז"ל
סרן אמיר צור ז"ל. נהרג בקרב מול המחבלים בקיבוץ כפר עזה
(באדיבות המשפחה )
"כשניגשתי לצייר 'תקווה' הבנתי עד כמה המשימה הזו לא פשוטה לי, אבל למען היקרים לי החלטתי לאזור אומץ ולנסות. משהו בתפיסה של פרפר, שהוא התגלמות התקווה והיופי, מסמל בעיניי את השבריריות של המושג המתעתע הזה בימים אלה", אומרת פרידמן ומוסיפה: "להחזיק תקווה, בדיוק כמו לתפוס פרפר, הוא רגע נדיר ומרגש, וגם די פשוט, שמאפשר להכניס אוויר נקי לריאות. מחובתנו לחבק את הרגעים האלה, ובעיקר להעריך אותם".
23 צפייה בגלריה
הציור של נעמה פרידמן
הציור של נעמה פרידמן
לתפוס פרפר. הציור של נעמה פרידמן
23 צפייה בגלריה
הציור של נעמה פרידמן
הציור של נעמה פרידמן
הציור של נעמה פרידמן
23 צפייה בגלריה
הציור של נעמה פרידמן
הציור של נעמה פרידמן
הציור של נעמה פרידמן
כל היצירות המשתתפות בפרויקט, שיזמה חברת "מאנדיי", מופיעות בעמוד האינסטגרם yozrimtikva@, ולצידן מוצגים הסיפורים שמאחוריהן. החל מיום ראשון (11 בפברואר), הציבור מוזמן להעלות באינסטגרם יצירות בנושא "תקווה" ולתייג את #יוצריםתקווה. היצירות הנבחרות יזכו להופיע על גבי שלט החוצות הדיגיטלי שעל בניין עזריאלי בתל אביב.