בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
מחסור בכוח אדם בשוק העבודה מעסיק בעלי עסקים רבים והוא מורגש בשירות שכולנו מקבלים – או נכון יותר, לא מקבלים – כמעט בכל מקום. ההתמהמהות לשוב אל המשרות אחרי תקופת הקורונה, הרעידה את עולמם של המעסיקים ונראה שהמצב לא שב בינתיים לקדמותו ואולי אף השתנה לנצח.
לכן, ההזדמנות הגלומה בהעסקת אנשים עם מוגבלויות יכולה להיות פתרון חלקי או מלא, שלא רק ימלא את צרכיו של המעסיק אלא יועיל לעסק בפרט ולחברה בכלל.
סעיף 9 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי מי שמעסיק לפחות 25 עובדים, חייב לפעול לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות בקרב עובדיו. צו ההרחבה לעידוד ולהגברת התעסוקה של אנשים עם מוגבלויות קובע כי במקום עבודה שיש בו 100 עובדים ומעלה, ייצוג הולם ייחשב אם לפחות 3% מבין העובדים יהיו אנשים עם מוגבלויות.
האם זה המצב בשטח? קשה לדעת אם החוק נאכף באופן שוטף אבל גם בלי החוק, אפשר לראות ששילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק תורם לחוזק ויציבות ולחברה בריאה.
לפני כשנה יצא לדרכו פרויקט "שווים בתעסוקה" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet, מפעל הפיס ואתר "שווים", ששם לו למטרה לשנות את עולם התעסוקה בעזרת קורסי הכשרה לאנשים עם מוגבלויות וקריאה למעסיקים להצטרף ולהציע משרות והכשרות נוספות.
"מפעל הפיס גאה להוביל פרויקטים, הן במסגרת הקהילה והן בהיבט הארצי, למען מתן הזדמנות שווה לאנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה הישראלי. אנחנו מאמינים שהשילוב בין העלאת המודעות לצרכי אוכלוסייה זו באמצעות הסברה, לצד שיתופי פעולה פורצי דרך עם שותפים למטרה, יכולים לייצר שינוי אמיתי בשטח", אומר מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס.
"מיזם 'שווים בתעסוקה' נועד להביא לקדמת הבמה את החשיבות הרבה של מתן הזדמנות שווה לכולם בכניסה לשוק התעסוקה והוא מהווה נדבך חשוב בתוך מהלך רחב היקף שמוביל הפיס, מתוך הבנה ששילוב בתעסוקה יוביל בהכרח לשילוב עמוק יותר בכל רבדי החברה."
6 צפייה בגלריה
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס בועידת הגיל השלישי
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס בועידת הגיל השלישי
עו"ד בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס
(צילום: יאיר שגיא)
במרכז הפרויקט השנה עומדים שלושה קורסי הכשרה, שיינתנו בחינם. הראשון: קורס בסיסי - ניהול רשתות ואבטחת מידע (CCNA) (הכנה להסמכת CCNA תעודה רשמית, בינלאומית) של סיסקו, השני: קורס מתקדם – מיישם אבטחת סייבר של סיסקו – שניהם יועברו באופן מקוון, וקורס שלישי בעיתונות-שיווק-יח"צ שיתקיים בבית "ידיעות אחרונות". ההרשמה לקורסים ממשיכה בימים אלו.
בהמשך ייפתחו גם קורס הכשרה במקצועות ההייטק במיקרוסופט וקורס הכשרה של פתאל – התאריכים יתפרסמו בהמשך. הפרויקט, כאמור, מזמין מעסיקים נוספים ליצור קורסי הכשרה, ולכל הפחות לייעד מספר גדול של משרות אטרקטיביות לאנשים עם מוגבלויות.

"תצרפו אותם וכמה שיותר מהר"

שחר מדר הוא סמנכ"ל התפעול של "ל. אשל שירותי מזון", עסק משפחתי, שמספק שירותי קייטרינג ואירועים למגזר העסקי והפרטי. הם מעסיקים כ-1,200 עובדים במפעלים כאשר כ-50-60 מהם אנשים עם מוגבלויות.
6 צפייה בגלריה
הדיל אגבאריה וולאא עיסא
הדיל אגבאריה וולאא עיסא
הדיל אגבאריה וולאא עיסא
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)
"זה פרויקט שהתחלתי לפני שנים בחיפה ומאז המספרים הולכים וגדלים. התחלנו בשישה וגדלנו למספר הזה בכל הארץ. מדובר באנשים מיוחדים שנהנים מהדברים הקטנים של החיים ומכניסים את כולנו לפרופורציה ובעובדים עם הרבה מוטיבציה, בעיקר בתקופה בה יש חוסר בעובדים. הם יקרי מציאות עבורנו", הוא אומר ומוסיף ששמחת החיים שלהם פשוט סוחפת. "בימי חמישי בסניף בחיפה מחלקים פיצות. צריך לראות כמה זה משמח אותם באופן הטהור ביותר", הוא מספר, "העסק שלנו כל כך לחוץ וכשאני בעצמי במתח, אני אוהב לדבר איתם והם תמיד מכניסים אותי למצב רוח טוב".
תהליך הקליטה והשילוב בעבודה נעשה בעזרת עמותת אלווין ישראל הפועלת לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה העוסקת בהכשרה, ליווי והשמת עובדים עם מוגבלות בשוק התעסוקה, וכן ליווי לחיים עצמאיים ודיור תומך בקהילה.
"מה שמנחה אותי בעבודה, הוא זיהוי הפוטנציאל של מבקש השירות עם המוגבלות שמולי, מול צרכי המעסיק מולו אני עובדת, מתוך הבנה שהוא עסק כלכלי, לפני הכל". אומרת טובה דנגור, יועצת השמה ותעסוקה בעמותה. "המחסור בעובדים מאז הקורונה מורגש ועסקים שאיתם כבר עבדנו בעבר ממשיכים לבקש עוד ידיים עובדות. האתגר שלנו הוא בעיקר מול בעלי עסק שעובדים איתנו לראשונה.
6 צפייה בגלריה
רואא גבארין
רואא גבארין
רואא גבארין
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)
"יש כאן שיתוף פעולה שתורם לשני הצדדים. אני ממליץ לכולם לשלב של כמה שיותר אנשים", אומר מדר, "זה טוב ללב ולעסק, זה טוב לכולם".

"זה חלק מתעודת הזהות העסקית שלי"

וליד חליפה הוא זכיין של רשת ארומה בסניף יקנעם בו עובדים מעל 50 עובדים, 4 מהם עם מוגבלויות שהגיעו אליו מעמותות שונות. "ברשת יש נציג שאחראי על הפעילויות החברתיות, ביניהן גם העסקה של אנשים עם מוגבלויות והוא מקשר בינינו ובין עמותות שונות", הוא מספר. העובדים עם המוגבלויות עובדים בפינוי שולחנות ושטיפת כלים "ומי שיכול יותר, יכול גם להתקדם. אחד מהעובדים האלה הפך לאחראי משמרת אצלנו", הוא אומר בסיפוק.
"אני חושב שזה מאד תורם גם מבחינה חברתית לעובדים וגם האורחים שלנו מאד אוהבים לראות את השילוב ומצ'פרים אותם בטיפים. אני, כמעסיק, נותן לכל מי שפונה הזדמנות, גם מי שמגיע אליי ישירות. זה חלק מתעודת הזהות העסקית שלי", הוא אומר. "אני ממליץ לעוד מעסיקים לעשות את זה. אני חושב שכל עסק צריך להעסיק אנשים עם מוגבלויות. זה תורם למיצוב של העסק ובעיניי, זה חשוב חברתית. המעסיקים מקבלים עובדים מלאי מוטיבציה ונאמנים. יש להם אהבה אמיתית למקום".
6 צפייה בגלריה
מימין: ווליד חליפה זכיין ארומה ומהראן דואהדה, עובד בארומה
מימין: ווליד חליפה זכיין ארומה ומהראן דואהדה, עובד בארומה
מימין: ווליד חליפה זכיין ארומה ומהראן דואהדה, עובד בארומה
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)

"הוא מכיר לנו תודה. בפועל לנו צריכה להיות הכרת תודה אליו"

ברשת "המקסיקני", המונה כ-30 מסעדות מקסיקניות בכל הארץ, עובד שרון זכרי במפעל הייצור של הרשת בצוות של כ-25 עובדים. נכון לעכשיו הוא העובד היחיד עם מוגבלות, אבל כולם כל כך מרוצים מהשילוב, שבימים אלה מתארגנת קבוצה של כמה עובדים שתיקלט ברשת ממש בקרוב.
"שרון איתנו כבר מעל חצי שנה", מספרת אורית פדלון, מנהלת משאבי אנוש ברשת. "בהתחלה חששנו, לא הכרנו את העבודה עם העמותה וגם התלבטנו אם לשלב עובד לסוג העבודה במפעל שכוללת סביבת עבודה עם מכונות פריסה וסכינים, אבל אחרי שניסינו הבנו מהר מאוד שהרווחנו עובד מסור ואמין לארגון. שרון שינה את התפיסה ואת ההבנה של כולנו", אומרת אורית, "יש לו מוסר עבודה גבוה, אכפת לו מהעבודה והוא באמת מאד נאמן לעסק".
פדלון מעידה ששרון עושה הכל, ממש כמו כל הצוות, בכל המדורים. "מבחינתנו הוא עובד לכל דבר, כמו כל האחרים. הוא מכיר לנו תודה אבל בפועל, אנחנו צריכים להכיר לו תודה. מאז שהוא כאן, כל התפיסה שלי השתנתה. אני גם תורמת לחברה בזה אבל בעצם עושה גם לעסק שלי טוב", היא אומרת ומספרת ששרון קיבל כבר פעמיים העלאה בשכר.
6 צפייה בגלריה
שרון זכרי המועסק במרכז הלוגיסטי של "המקסיקני" בבאר שבע
שרון זכרי המועסק במרכז הלוגיסטי של "המקסיקני" בבאר שבע
שרון זכרי המועסק במרכז הלוגיסטי של "המקסיקני" בבאר שבע
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)
"בעמותה מאד עזרו לנו ונותנים לנו תחושת ביטחון שמפיגה את כל חששותיי כמעסיקה. הם מגלים הרבה רגישות להתאמה של העובד לעסק אבל גם אם הוא אינו מתאים, הם דואגים להזיז אותו בלי לפגוע באף אחד. זה שקט בשבילי כמעסיק", היא אומרת וממליצה גם לבעלי עסקים אחרים: "אני מציעה לנסות ולא לפחד. זה פותח לעסקים אפיק לעובדים שרוצים לעבוד, נאמנים וממש מוצלחים".

המעסיק כציר בעל חשיבות עליונה

"אנחנו מפעילים מגוון תוכניות תעסוקתיות ברחבי הארץ במסגרתן אנחנו מכשירים עובדים עם מוגבלות לתעסוקה בשוק החופשי", אומרת מרגלית פילר, מנכ"לית עמותת אלווין ישראל, הנותנת שירות למעל 5,200 מקבלי שירות עם מוגבלות קוגניטיבית ופיסית, ופועלת כבר כמעט ארבע עשורים.
"דווקא עכשיו, כשאנחנו אחרי משבר הקורונה ועסקים חוזרים לתפקוד רגיל ומתקשים לגייס עובדים, זה הזמן להעסיק אנשים עם מוגבלות שהם עובדים מסורים שרוצים לעבוד", היא מסבירה.
6 צפייה בגלריה
מרגלית פילר, מנכ"לית עמותת אלווין ישראל
מרגלית פילר, מנכ"לית עמותת אלווין ישראל
מרגלית פילר, מנכ"לית עמותת אלווין ישראל
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)
במקביל לתוכניות התעסוקתיות, פועלים גם מול המעסיקים משום שהם ציר חשוב באסטרטגיה לשילוב, כפי שמסבירה רחלי פרוכטר רכזת פרויקטים בסניף שרון והמרכז של העמותה. "אנחנו משקיעים משאבים כדי לדאוג גם למעסיקים וללוות אותם בהדרכות בבתי העסק, וגם בביקורים הקבועים של רכזת ההשמה שלהם ורמת המעורבות שלה".
המפגשים נועדו להראות למעסיקים עד כמה זה יכול לסייע לעסק שילוב של עובדים עם מוגבלות, מסבירה פילר ופרוכטר מוסיפה: "זה באמת מקל על המעסיקים ברמה הפרקטית וגם ברמה הרגשית. אנחנו מסמנים להם שאנחנו תמיד שם כדי לייצר את ההתאמה הטובה ביותר".
בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"