בשיתוף האיחוד האירופי
"האיחוד האירופי רואה בישראל לא רק שכנה קרובה, אלא שותפה אסטרטגית, ולמעשה – על אף חילוקי הדעות מעת לעת – כחברה יקרה", אומר דימיטר טזאנצ'ב, שגריר משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל. "כפי שאמרה לאחרונה הנשיאה פון דר ליין במסר לרגל חגיגות יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל, "אירופה וישראל קשורות זו בזו כחברות וכבנות ברית".
איך מערכת היחסים בין ישראל לאיחוד האירופי בתקופה זו, מה הם שיתופי הפעולה המסחריים שצפויים להתקדם בשנה הקרובה, אילו שיתופי פעולה בתחום המדע, המחקר והחדשנות ומהן התכניות שהאיחוד האירופי מקדם למאבק בתופעת האנטישמיות? לרגל השנה העברית החדשה קיימנו ראיון מיוחד עם דימיטר טזאנצ'ב, שגריר משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל.
- ליחסים בין ישראל לאיחוד האירופי משמעות אסטרטגית עבור שני הצדדים. איך היית מאפיין את היחסים בתקופה זו, ומהם הגורמים המשפיעים לטובה ולרעה על יחסים אלה?
"שותפות קרובה זו באה לידי ביטוי גם בביקורים התכופים של רמי דרג. במאי 2022, נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מטסולה, ביקרה בישראל ונשאה נאום מרגש בכנסת. כמה שבועות לאחר מכן, הנשיאה פון דר ליין הגיעה לישראל גם היא לביקור משמעותי ביותר. ובמאי האחרון, שר החוץ אלי כהן ביקר בבריסל לפגישה מועילה ביותר, במהלכה הזמין את הנציג העליון ז'וזפ בורל לבקר בישראל.
4 צפייה בגלריה
שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב ושר החוץ אלי כהן.
שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב ושר החוץ אלי כהן.
שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב ושר החוץ אלי כהן.
(צילום: אלעד מלכה)
"ביקורים אלה אינם רק סמליים. הנשיאה פון דר ליין, לדוגמא, חתמה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בנוגע לגז טבעי בין האיחוד האירופי, ישראל ומצריים. היה זה צעד משמעותי לקראת שיתוף פעולה הדוק יותר בתחום האנרגיה, בתקופה שבה הוא נחוץ יותר מאי פעם.
"על בסיס הישגים חיוביים אלה, האיחוד האירופי מקדם בברכה את המשך חיזוק הקשר עם ישראל, דיון באתגרים גלובליים, סיוע בשינויים ירוקים ודיגיטליים, קידום המעבר העולמי לתעשיית מזון בטוחה והוגנת ולקירוב מנגנוני החדשנות של האיחוד האירופי וישראל".
4 צפייה בגלריה
שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב נותן כבוד לבן גוריון בשדה בוקר
שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב נותן כבוד לבן גוריון בשדה בוקר
שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב נותן כבוד לבן גוריון בשדה בוקר
(צילום: אלעד מלכה)
- ספר לנו על שיתוף הפעולה המסחרי בין ישראל לאיחוד האירופי, שיש לו השפעה מעשית על חיי האזרחים בשתי היבשות?
"האיחוד האירופי הוא השותף המסחרי הגדול ביותר של ישראל, הן מבחינת מסחר כולל והן מבחינת ייבוא. זה כך כבר שנים רבות. סטטיסטיקת המסחר העדכנית ביותר מראה לנו שהמגמות חיוביות ביותר. בשנת 2023, המסחר הבילטרלי בין האיחוד האירופי לישראל בטובין הסתכם ב-47 מיליארד אירו – 10 מיליארד יותר מהשנה שקדמה לה, ועלייה של 27%.
"אבל הישראלים לא רק נהנים ממסחר עם האיחוד האירופי. ישראל חוקקה וממשיכה לחוקק מספר רפורמות בנוגע לייבוא המכיר או מאמץ את תקני האיחוד האירופי ושיטות עבודה מומלצות, במטרה לצמצם את יוקר המחייה במדינה. דוגמא אחת לכך היא הרגולציה החדשה על קוסמטיקה, המבוססת על רגולציות של האיחוד האירופי, שנכנסה לתוקף ב-1 באפריל. רפורמות נוספות עוסקות בבריאות, אנרגיה ונושאים אחרים.
"כמו כן, אנו פועלים יחדיו להקלת המעבר בין היבשות. בדיוק לפני 10 שנים, ישראל והאיחוד האירופי חתמו על הסכם התעופה "שמיים פתוחים", שהיווה מהפכה תיירותית עבור שני הצדדים. ההסכם מאפשר לחברות התעופה של האיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות לישראל מכל מקום באיחוד האירופי ולחברות תעופה ישראליות להפעיל טיסות לכל שדות התעופה ברחבי האיחוד האירופי. לאור הסכם זה, תנועת הנוסעים בין ישראל לאיחוד האירופי כמעט הכפילה את עצמה".
- קיימים שיתופי פעולה רבים בתחום המדע, המחקר והחדשנות בין ישראל לאיחוד האירופי. ספר על כמה מהם שהובילו לפריצות דרך?
"אכן, אחת מאבני היסוד של שותפות ישראל והאיחוד האירופי היא שיתוף הפעולה במחקר ובחדשנות, שהתחילה ב-1996. זהו סיפור הצלחה עם תועלות הדדיות ברורות על פני מספר תחומי עדיפות, כולל טכנולוגיות מידע ותקשורת, בריאות, שינויי אקלים, אנרגיה, ביו-טכנולוגיה ותחומים רבים נוספים. שיתוף פעולה זה תורם לקשרי כלכלה ומסחר בילטרליים חזקים יותר ומאפשר מעורבות באזור.
"מוקדם יותר השנה, היינו עדים לחניכה של מפעל הענק הראשון מסוגו בעולם לאחסון אנרגיה טרמית או מתקני אגירת חום בדימונה. מפעל חדשני זה ממומן על ידי בנק ההשקעות האירופי, שסיפק לישראל תמיכה כלכלית של יותר מ-2 מיליארד אירו. רק השנה, הכריז הבנק על 900 מיליון אירו לתמיכה בהשקעות עסקיות ממוקדות אקלים, התפלת מים בעזרת אנרגיה מתחדשת ותחבורה נקייה בישראל.
"אני יכול לדבר שעות על דוגמאות לקשרי המחקר והחדשנות המיוחדים שלנו. ברשותך אציין רק כמה: באוגוסט 2022, ישראל זכתה במקום ראשון מבין כל מדינות אירופה ביוזמת ה-Cancer Mission. חוקרים ישראליים הם הראשונים לקבל את המענק בשווי 15 מיליון אירו לפיתוח פתרונות טכנולוגיים מתקדמים בחקר הסרטן.
"בנובמבר 2022, חוקרים מאוניברסיטת בר אילן ומכון ויצמן למדע זכו במענק ERC בשווי 8.6 מיליון אירו למחקר בנושא טיפולים חדשניים בסרטן ובמחלות זיהומיות. ומוקדם יותר השנה, הטכניון זכה במענק ERC מתקדם בשווי 3 מיליון אירו לפיתוח דרך חדשנית להפקת מימן ירוק. והרשימה עוד ארוכה".
- זו הייתה שנה קשה לאירופה, ששוב חוותה מלחמה על אדמתה. מה עושה האיחוד האירופי על מנת לעזור לאוקראינה ולאוקראינים בעת הזו?
"הגבנו באחדות חסרת תקדים ובנחישות של ברזל לתמיכה באוקראינה, כולל חקיקת סדרות של סנקציות מהנרחבות ביותר בהיסטוריית האיחוד שלנו. סנקציות אלה יטילו מחיר כבד על הכלכלה הרוסית ועל הקרמלין.
4 צפייה בגלריה
אירוע יום השלום לאוקראינה על ידי משלחת האיחוד האירופי
אירוע יום השלום לאוקראינה על ידי משלחת האיחוד האירופי
אירוע יום השלום לאוקראינה על ידי משלחת האיחוד האירופי
(צילום: באדיבות האיחוד האירופי )
"מאז תחילת המלחמה, האיחוד האירופי והמדינות החברות בו סיפקו לאוקראינה יותר מ-70 מיליארד אירו. זה כולל כ-15 מיליארד אירו בתמיכה צבאית, כולל טנקים, הגנה אווירית ומטוסי קרב. אנו נמשיך לתמוך בחברינו האוקראינים – כמה זמן שייקח.
"לא מדובר רק באוקראינה, אלא בכבוד לערכים ולעקרונות הבסיסיים של החוק הבינלאומי. העם האוקראיני לא רק נלחם על הישרדותו. הוא נלחם גם על החופש והערכים של אירופה. לכל דור יש רגע שבו הוא נקרא לעמוד ולהגן על הדמוקרטיה ועל מה שהוא מאמין בו. עבורנו, הרגע הזה הגיע. אנחנו עומדים עם העם האוקראיני. לכמה זמן שזה ייקח.
"כיום אנו עדים לכך שרוסיה משתמשת באוכל כנשק. הקרמלין לבדו חוסם את אחד מדרכי הייצוא המשמעותיות של חיטה למאכל אדם מאוקראינה, ובכך גורם לעלייה באינפלציית מחירי המזון בכל העולם, אבל האיחוד האירופי לא חוסך במאמצים להמשיך ולתמוך בשילוח הולם ועקבי של כל טובין ובעבודה עם השותפים שלנו לטיפול בחוסר הביטחון התזונתי בעולם.
"הצטרפות לאיחוד האירופי היא המחויבות האולטימטיבית שלנו לאוקראינה. בינתיים, עלינו להמשיך להציע תמיכה מעשית וקונקרטית. אין ולא תהיה "תשישות אוקראינה". אנו נמשיך לתמוך באוקראינה ככל שאוקראינה תצטרך, ולכמה זמן שתצטרך".
- האנטישמיות גוברת בכל העולם. איזה תכניות מקדם האיחוד האירופי למאבק בתופעת האנטישמיות?
"זה לא מתקבל על הדעת ששנאת היהודים נמצאת שוב בעלייה כיום. לא נעמוד מנגד כאשר יהודים מותקפים או מוטרדים, וכאשר מופצות קונספירציות שקריות וסטראוטיפים, או כאשר מכחישים או מעוותים את השואה. אנטישמיות היא תופעה רעילה, שמנוגדת לערכי הליבה של אירופה ועם אורח החיים האירופאי שלנו. היא מהווה איום לא רק על הקהילות היהודיות ועל חיי היהדות, אלא על חברה ליברלית ומגוונת, על הדמוקרטיה ועל צורת החיים האירופאית. האיחוד האירופי נחוש למגר אותה.
4 צפייה בגלריה
"לא נעמוד מנגד כאשר יהודים מותקפים או מוטרדים". שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב במפגש עם שורדי שואה.
"לא נעמוד מנגד כאשר יהודים מותקפים או מוטרדים". שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב במפגש עם שורדי שואה.
"לא נעמוד מנגד כאשר יהודים מותקפים או מוטרדים". שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב במפגש עם שורדי שואה.
(צילום: אלעד מלכה)
"אנו מבינים שמילים לא מספיקות. לכן באוקטובר 2021, האיחוד האירופי השיק אסטרטגיה רבת-היקף וראשונה מסוגה למאבק באנטישמיות ולטיפוח חיי היהדות. זוהי תכנית רצינית שזכתה לשבחים ממומחים באירופה, בישראל ובעולם. האסטרטגיה קובעת שורה של צעדים למניעת כל צורות האנטישמיות, לביטחון וטיפוח חיים יהודיים ולקידום זיכרון וחינוך השואה.
"האסטרטגיה שלנו מונה 100 פעולות קונקרטיות בהן ננקוט. יותר ממחציתן כבר נכנסו לפעולה, כיון שאנו מתייחסים לזה ברצינות רבה. האיחוד האירופי מעסיק צוות שלם שכל כולו מוקדש למאבק בשנאת יהודים ולטיפוח קהילות יהודיות באירופה. האם זה אומר שאנטישמיות תחדל מלהתקיים בקרוב? לצערי לא. אבל אנו עושים כל שביכולתנו להיאבק בה, ולא נעצור.
- לרגל ראש השנה, מה אתה מאחל לאזרחי ישראל ולשותפות של ישראל והאיחוד האירופי בשניים עשר החודשים הבאים?
"אני רוצה לאחל לעם היהודי פה בישראל, באירופה ובכל רחבי העולם שנה טובה ומתוקה. מי ייתן ונכתב בספר החיים! וכפי שנאמר בסידור של חגי תשרי: "לברכה ולא לקללה — לשובע ולא לרזון — לחיים ולא למות!"
"ציינתי קודם לכן שקשרי המסחר שלנו משגשגים. הם גדלו ב-20 מיליארד אירו בעשור האחרון, ואני חושב שעדיין יש הרבה מקום לצמיחה נוספת בעתיד. גם מבחינה פוליטית, יש פוטנציאל רב בהידוק היחסים. שר החוץ כהן הזמין את הנציב העליון בורל לבקר בישראל ולקיים מועצת התאגדות שנייה, לאחר שדיאלוג רב-דרג חשוב זה הוקפא למשך עשור. אז אנו מצפים לכך.
דימיטר טזאנצ'ב, שגריר משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל. דימיטר טזאנצ'ב, שגריר משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל. צילום: רועי זיו
"כפי שציינתי, יחסי ישראל והאיחוד האירופי עמוקים וחזקים, על אף שהציבור הישראלי לעיתים אינו מודע לכל הדברים המדהימים שאנו עושים יחדיו. זה ככל הנראה בשל העובדה שהתקשורת הישראלית אוהבת להדגיש את תחומי המחלוקת. עדיין, הסקרים השנתיים שלנו מראים שהציבור הישראלי מעריך יותר ויותר את הערך שבשותפות עם האיחוד האירופי. בסקר האחרון שערכנו, 47% מהמשיבים אמרו שהאיחוד האירופי העלה בהם דימוי חיובי, בעוד שרק 15% הביעו רגש שלילי כלפי האיחוד האירופי. אלה שיעורי התמיכה הגבוהים ביותר מזה עשור, אבל המספרים עדיין יכולים להשתפר. אנו נמשיך לנסות ולהסביר את הערכים אותם האיחוד האירופי מייצג ואת התועלות הרבות בשיתוף הפעולה הבילטרלי, כך שחילוקי הדעות מעת לעת על נושא פוליטי כזה או אחר לא יעיבו על השותפות הכוללת המצוינת".
בשיתוף האיחוד האירופי