בשיתוף השלטון המקומי
בימים אלו מושבתים מוסדות חינוך ב-40 רשויות "אדומות" ברחבי הארץ, דבר שמצריך, שוב, ממערכת החינוך להמציא את עצמה מחדש עם שיעורים מקוונים וקבוצות למידה דרך הזום. למען הדיוק, הסיטואציה הזו הייתה מתחילת השנה מנת חלקם של מרבית תלמידי ישראל עם המוני ילדים ונערים שנאלצים להתאים את עצמם לשגרת לימודים היברידית – כזו המשלבת בין למידה פיזית בקפסולות פיזית לבין למידה מרחוק באמצעות המחשב.
אם תרצו להיות חיוביים ולהסתכל על הדברים בפריזמה חיובית, ניתן לומר שאם יש דבר שהקורונה הביאה לישראל ולעולם, מעבר כמובן למחלה הקשה עצמה – הרי שזהו כמובן פרץ היצירתיות המאפיין מאז תחילת המשבר את כלל המערכות במדינה, ובראשן כאמור מערכת החינוך. בעוד שהיצירתיות או החשיבה מחוץ לקופסא אם תרצו, נכפו כגזירת גורל על כלל מוסדות החינוך, הרי שישנם בתי ספר כמו גם רשויות מקומיות שהיצירתיות הפדגוגית מאפיינת אותם בימים כתיקונם, והם מיישמים בתוכם שינויים מרחיקי לכת, ומהווים כך נראה חלוץ ההולך לפני המחנה.
רוצים דוגמאות? הנה:
למידה מכוכב אחר
אחד ממרחבי הלמידה המיוחדים בארץ, נמצא בביה"ס רמון במודיעין מכבים רעות. מעבר לתכנית הלימודים הרגילה, ביה"ס משקיע בלימודי אסטרונומיה וחלל, לזכרו ובהשראת האסטרונאוט אילן רמון ז"ל.
המרחב המעוצב באופן חדשני ועתידני, מזמן חוויה לימודית מרתקת עבור כלל שכבות הגיל בבית הספר, ומאפשר חקר עולמות רחוקים באמצעים וטכנולוגיות חדשניות – משקפי מציאות מדומה ומציאות רבודה, פיתוח מיומנויות של המאה ה-21, חיבור בין טכנולוגיה לעבודת צוות ועידוד חקר באמצעות משחקים ועוד. החוויה הלימודית ממשיכה גם בחצר עם משחקי חלל שונים, כדוגמת משחק על מערכת השמש.
תיכון בלי צלצולים
המבוגרים שבנו זוכרים וודאי את הצלצולים הרוטיניים שקראו לנו לשוב לכיתות הלימוד בסופה של כל הפסקה בבית הספר או בתיכון אך מתברר שבתיכון שוהם החליטו לאמץ את האקדמיה כמודל, ולא להפעיל צלצול במוסד. הדבר מפתח אצל התלמידים את האחריות האישית להגיע לשיעורים בעצמם, גם כשאלו מתקיימים בכיתות שונות במהלך היום.
מי בא לים?
בבתי הספר העל יסודיים עירוני ה' ואלמוסתקבל בתל אביב נפתחה השנה תוכנית ייחודית ללימודי מדעי הים. התוכנית חושפת את התלמידים לחקר הים בהיבטים של חקלאות, מים, ספורט, כימיה, אנרגיה, רפואה ועוד והיא נבנתה עם הצוותים החינוכיים של בתי הספר בשת"פ עם המוסדות האקדמיים, האגף לחינוך על-יסודי ומשרד החינוך.
התכנית פועלת במספר שכבות לימוד בבתי הספר האלו, ובין היתר שכבת כיתות ז' לומדת מדי שבוע שעתיים של לימודי ים וסביבה בדגש על היכרות הסביבה הימית ליצורים חיים. שכבת כיתות ט' עוסקת בפעילות ימית הכוללת שיעורי ספורט ימי, עבודת צוות ומנהיגות. כמו כן פועל בשני בתי הספר האלו מסלול חינוך גופני בהיקף של 5 יחידות לימוד הכולל 3 שעות שבועיות של התנסות בספורט ימי במשך 3 שנים, ובתכנון קיימת גם תוכנית לימודי מדעי ים ברמת בגרות 5 יחידות לימוד.
מתחברים מחדש לטבע
בעולם הטכנולוגי של היום מהווים עבור רובנו מושגים כמו גידולי שדה, קטיף, חממת ירקות ואיסוף זרעים, כמשהו שניתן למצוא עדיין רק בקיבוצים ומושבים בפריפריה. מי שמבקשת לחבר מחדש את הקהילה המתגוררת בה לטבע ולאדמה היא המועצה האזורית דרום השרון המקימה בימים אלו חווה חקלאית חדשה, ראשונה באזור ללימודי מדעים, ביולוגיה וחקלאות. החווה שתחל לפעול עוד השנה תהווה עבור הקהילה מרכז ידע לחקלאות, טבע, סביבה וגינון, תוך שבפעילותה ישתלבו תושבים ותיקים וילדי גנים, בני נוער, בעלי צרכים מיוחדים ומתנדבים.
החווה מוקמת על אדמות המועצה האזורית דרום השרון בסמוך לנחל הירקון ומושב נווה ירק, ובין שאר הענפים שיפעלו בה ניתן לציין את "גן הירק"- גן שיכלול גידולי שדה עונתיים בכ-50 ערוגות, מתחילת שנת הלימודים ועד סיומה לפי חודשי השנה, "גן פרחי קטיף" - גן שיתחיל בתהליך של זריעה במנבטת שדה-העתקה-גידול הצמח- קטיף ואיסוף זרעים לשנה הבאה, על גבי 15 ערוגות וחממות, ו"בית רשת" - ללימוד מדעי ומחקרי אשר יכלול חממת ירקות, חממת ריבוי וחממת צמחי בית. כמו כן החווה תכלול פינת חי וכן בוסתן אקולוגי, בו יהיה אזור לינת שטח, התכנסות ולימוד שיכלול מרכז קיימות ואזור תצפית ציפורים.
כיתה של אלופים
כיתה ייחודית שנפתחה ממש השנה היא הכיתה האולימפית שבבית הספר העל יסודי "שמיר" בשכונת תל-ברוך, צפון תל אביב. הכיתה האולימפית פועלת בתמיכת הוועד האולימפי ולומדים בה תלמידים מוכשרים בענפי ספורט אולימפיים, שמתאמנים שעות רבות וזקוקים למעטפת רגשית ולימודית בשל העיסוק האינטנסיבי שלהם בספורט. חלק מהאימונים ייערכו כחלק מתוכנית הלימודים של בית הספר. הכיתה האולימפית צפויה לספק לתלמידים כלים חשובים להתפתחותם גם בפן התיאורטי ובמעטפת תומכת ספורטאים (תזונה, חיזוק מנטלי ועוד).
אחד הענפים בכיתה הוא רכיבה על אופניים כאשר הקרבה הגיאוגרפית לוולודרום, המתקן החדש והיחיד בארץ שנבנה בתל אביב מאפשר הזדמנות לשיתוף פעולה משמעותי עם תלמידי הכיתה ותלמידי בית הספר כולו. ספורטאי האופניים יקבלו בשנה הקרובה 4 יחידות אימון, מתוכן 2 בשעות הבוקר במתקן הוולודרום. במהלך השנה יקבלו הספורטאים שהתקבלו לכיתה גם אימוני כביש ואימוני שטח, ומיועדים להתחרות במסגרות בתי הספר ובמסגרות התחרותיות של איגוד האופניים בישראל. בכיתה ילמדו כמו כן ספורטאים מענף הג'ודו בהובלת אריק זאבי ומענף האתלטיקה בהובלת נחום רוגל.
"הקורונה רק זירזה את מה שכולנו יודעים. צריך להתקדם בחשיבה ובתכניות הלימוד כדי לתת לתלמידים שלנו כלים אמיתיים להצלחה בחיים", אומר חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. "אנחנו עדים בשנים האחרונות לתהליכים משמעותיים בחינוך שמלמדים את הילדים לצאת מחוץ לקופסה, ליזום ולשאוף קדימה בין אם בתכנון מבנים, בלמידה בקבוצות, בהכנסת תכנים מעולמות שונים. אף מערך שיעור שנקבע בירושלים לא יוכל להחליף את הפרויקטים המדהימים והחדשניים בחינוך שמובילות הרשויות המקומיות".
בשיתוף השלטון המקומי