קורס מיוחד ומעורר השראה - תקליטנות עבור בני 25-50 עם מוגבלויות מתקיים ביוזמת עיריית ירושלים. התכנית החלה במוקד צמי"ד (צרכים מיוחדים) שבשכונת רמות בבירה, ולאור ההצלחה החליטה העירייה ירושלים לפתוח בית ספר לתקליטנות עבור אנשים עם מוגבלויות, שמפעיל כיום חמש קבוצות ברחבי העיר.
יוזמת הרעיון היא טליה שוורץ (29), תושבת ירושלים, רכזת צמי"ד במינהל קהילתי רמות אלון. הרעיון של שוורץ למיזם הגיע מחניכה עם מוגבלויות שרצתה להיות די ג'יי ולעסוק בתחום כמקור פרנסה. מתוקף תפקידה כרכזת צמי"ד, פנתה שוורץ למחלקת צמי"ד בעירייה ולחבר המועצה יהודה פרוידיגר, מחזיק תיק צמי"ד, שהרימו את הכפפה ונעתרו ברצון לקיים ולסבסד תכנית מסוג זה.
צפו בסרטון המציג את קורס הדיג'אים המיוחד:
סרטון תדמית קורס די ג׳יים לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים
וכך, מחוג קטן המתנהל במינהל הקהילתי, הפך המיזם לבית ספר של ממש, שמונה כעשרים משתתפים בגילאי 20 ומעלה. מטרתו המרכזית של המיזם, היא לשלב כמה שיותר בעלי מוגבלויות במעגל העבודה, כך שאלה יתרמו מכישרונם לקהילה ויוכלו במקביל להתפרנס כראוי במסגרת עבודתם כתקליטנים. חלק מבוגרי המיזם כבר עוסקים בתחום ומתקלטים באירועים קהילתיים, פסטיבלים שכונתיים, אירועי צמי"ד ואף אירועים פרטיים ברחבי הבירה.
נועם יומטוביאן (27) משכונת קרית משה בירושלים, מתמודד עם תסמונת דאון, נשוי טרי ועובד כסייע בגן ילדים ב"שלווה" בעיר, משתף: "אני אוהב מוזיקה כבר מגיל קטן. במתנ"ס בקרית משה אמרו לנו, שבמתנ"ס בשכונת רמות, יש מדריכה בשם טליה שמרכזת קורס די ג'יים, הצטרפתי ושם לימדו והסבירו לנו על המערכות של הדיג'יי, על העמדה. הם קידמו אותנו להיעזר אחד בשני ולהיות המורים של עצמנו, ושנלמד לבדנו בעזרת המערכות".
3 צפייה בגלריה
די ג'אים מיוחדים
די ג'אים מיוחדים
נועם יומטוביאן על העמדה
(צילום: טליה שוורץ)
"אני מתקלט בעיקר מוזיקה מזרחית, ישראלית, ומזרח תיכוני", מסביר יומטוביאן. "לפני שהשיר מגיע עד הסוף, אני כבר מחבר את השיר הבא. אני יודע מה מתאים לפי המוזיקה המתנגנת והסגנון חיבור של השירים".
חבר לקבוצה של יומטוביאן, משה גוטליב (35), המתגורר בשכונת הר נוף בעיר ומתמודד כמוהו עם תסמונת דאון מוסיף. "הגעתי לקורס דרך ההורים שלי ששמעו על הקורס הזה מרכזת הקורס, והחלטתי להצטרף אליו. אני כבר תקופה ארוכה מתקלט ומשתתף בו מדי יום רביעי"
"לאחרונה תקלטתי בחתונה של חבר, בת מצוות, ולפני כשנתיים במשאית במה בתקופת הקורונה, בת מצוות ועוד מגוון אירועים. אני מאוד אוהב את זה, ומתחבר לתקליטנות, יש בזה משהו מקפיץ עם אנרגיות טובות לעשות כיף לאנשים. בעיקר אני אוהב לנגן סגנון ים-תיכוני מזרחית מקפיץ, יש איתי בקבוצה עוד חמישה חבר'ה ואנחנו מתחלקים בינינו כל פעם", מוסיף גוטליב.
3 צפייה בגלריה
די ג'אים מיוחדים
די ג'אים מיוחדים
משה גוטליב מתכונן לתקלוט
(צילום: טליה שוורץ)
הצלחנו לשמח אנשים חולי קורונה בכל רחבי העיר
גוטליב ויומטוביאן משתפים על הקשיים שעברו בתחום התיקלוט בתקופת הקורונה. "לא היו אירועים והופעות. הכל היו מושבת בשל המגפה. הוזמנו למלונית קורונה לתקלט מבחוץ מטעם עיריית ירושלים, והיה מורכב מכיוון שלא היה קשר קרוב לקהל, הם היו רחוקים בשל הבידוד וסכנת ההדבקה, אז באמת זה היה מאתגר לתקלט כל-כך מרחוק", משחזר יומטוביאן, וגוטליב מוסיף "אחת החוויות העיקריות שזכורות לי לטובה היא 'משאית הקורונה' שחלפה ברחבי העיר ירושלים, בתקופת הקורונה ניגנו במשאית שנוסעת, זו הייתה חוויה טובה מאוד והצלחנו לשמח אנשים חולי קורונה בכל רחבי העיר".
משה גוטליב וחברים בעמדת התקליטן:
משה גוטליב, מתמודד עם תסמונת דאון מתקלט
גם בחגיגות הנישואים של נועם וחן יומטוביאן עמדת התיקלוט הייתה מרגשת במיוחד: "באירוסין ובחתונה של חן ושלי החברים של קבוצת הדי ג'יי היו על העמדה ותיקלטו לקהל וזה היה מרגש מאד. ראיתי שהחברים עודדו אותי והרימו לי, וכל הקהל שמח ורקד עם המוזיקה שנוגנה", נרגש יוסיפיאן ומסכם: "אני מאד אוהב לתקלט, אני מודה למדריכים שקידמו אותנו ועודדו שנצליח. אני אוהב לשמח אנשים עם המוזיקה שאני מנגן". גם גוטליב מסכים: "אני ממליץ לכל מי שרוצה לצבור ניסיון בתחום וללמוד להירשם לקורס הזה, זה מאוד כיף וגורם להנאה רבה".
3 צפייה בגלריה
די ג'אים מיוחדים
די ג'אים מיוחדים
משה גוטליב ונועם יומטוביאן מתקלטים "בק טו בק".
(צילום: טליה שוורץ)
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, מוסר: "מדובר בעוד יוזמה מבורכת שצמחה מהשטח ומובלת על-ידי עיריית ירושלים. קורס התקליטנות לאנשים עם מוגבלויות מאפשר להם להשתלב במעגל העבודה ובקהילה בצורה טבעית, להתפרנס בכבוד ולהביא לידי ביטוי את כשרונם הנהדר בתחום. הערבות ההדדית והדאגה לכלל האוכלוסיות הם נקודת החוזק של כל חברה ושל ירושלים במיוחד. נמשיך להשקיע, לפתח, לתמוך באוכלוסיית צמי"ד בעיר ולשלבם בקהילה".