בין הפעולות האזרחיות הרבות למען לוחמי צה"ל בלטו בשבועות האחרונים יוזמות עצמאיות של עולים חדשים מאוקראינה, שצברו ידע וניסיון בארץ מוצאם במסגרת צבא המתנדבים של אוקראינה ורותמים את הניסיון שצברו שם לטובת סיוע ללוחמי צה"ל.
הכינוי "צבא המתנדבים" הוצמד לאלפי האזרחים האוקראינים שעזבו ב-2015 את עבודתם ואת משפחותיהם, ויצאו לחזיתות שבהן לחמו חיילי אוקראינה בכוחות הבדלנים הפרו-רוסיים במזרח המדינה כדי לספק להם ציוד ומזון. בדומה למראות שנראים היום בארץ - המתנדבים ההם העמיסו מזון, בגדים וציוד לחימה על רכבי שטח, ונסעו תוך סיכון חייהם בין עיירות רפאים ובתוך התקפות טילים, כדי להביא אספקה חיונית ללוחמים ביחידות הצבא. הפעילות הזו החלה עוד בשנים שקדמו לפלישה הרוסית לאוקראינה ורק הלכה והתעצמה מאז.
כמה עולים צעירים מאוקראינה, שהספיקו להתנדב במשימות האלה, בחרו בימים אלה לפעול באותה רוח כדי לסייע ללוחמי צה"ל בדרום ובצפון.
לוגו קבוצת פסגה בזההלוגו של קבוצת מתנדבי פסגה-בזהפרטי
לאוניד ברץ בפרלמנט האוקראינילאוניד ברץ נואם בפרלמנט האוקראיניפרטי
"בבוקר השבת השחורה של שמחת תורה, כשמטח טילים כבד הגיע אלינו לירושלים, הבנתי מייד שצריך לפעול", מספר לאוניד ברץ, בן 29, שעלה מאוקראינה ב-2019 ומתגורר כיום בפסגת זאב. ברץ סיפק בעבר ציוד לחבריו בצבא אוקראינה, והביא תרומות וציוד מקהילת חב"ד בקייב ליהודים ששירתו שם בצבא.
"מייד הבנתי שצה"ל עלול לא להתגבר על הצרכים האפסנאיים הרבים, בגלל ההיקף הגדול של הגיוס בצו 8", הוא אומר. "נפגשתי עם חברים בשכונה בפסגת זאב, ושתי חברות יוצאות רוסיה, אונה סקונדה ואוולין שטורמן הצטרפו מייד ליוזמה. כבר למחרת, ב-8 באוקטובר, התחלנו לשלוח חולצות ותחתונים לחברים שלנו שגויסו למילואים, ולאט ובהדרגה הסיוע שלנו גדל והפך למשלוחים של ציוד לגדודים שלמים.
"יש לנו מחסן בפסגת זאב וכ-50 מתנדבים שעוזרים כל הזמן - כולנו שכנים וכולנו שונים: שמאלנים וימנים, חרדים וחילונים, עולים וצברים, יוצאי אוקראינה ויוצאי מדינות אחרות. מה שמשותף לנו ומחבר אותנו: כולנו אוהבים את ישראל"
5 צפייה בגלריה
קבוצת פסגה בזה בעבודה
קבוצת פסגה בזה בעבודה
"הנחנו ארגזים מתחת לבניינים שלנו ומהר מאוד צברנו כמות גדולה של פריטי ביגוד". הפעילות של פסגה-בזה
(פרטי)
5 צפייה בגלריה
קבוצת פסגה בזה בעבודה
קבוצת פסגה בזה בעבודה
"כולם תורמים, כל אחד כפי יכולתו". המזון והציוד שאוספים חברי פסגה-בזה
(פרטי)
"קראנו לכל השכנים להירתם למשימה. הנחנו ארגזים מתחת לבניינים שלנו ומהר מאוד צברנו כמות גדולה של פריטי ביגוד. יש לנו מחסן בפסגת זאב וכ-50 מתנדבים שעוזרים כל הזמן - כולנו שכנים וכולנו שונים: שמאלנים וימנים, חרדים וחילונים, עולים וצברים, יוצאי אוקראינה ויוצאי מדינות אחרות. מה שמשותף לנו ומחבר אותנו: כולנו אוהבים את ישראל וכולנו תורמים, כל אחד כפי יכולתו. אם יש בחיפה אדם שמוכן לתרום 50 חולצות או יותר - מייד נשלח לשם רכב.
"את הציוד הזה אנחנו יוצאים לחלק בחזיתות. החברים שלנו ביחידות השונות מאפשרים לנו להיכנס גם לאזורים שנחשבים שטח צבאי סגור, כדי שנוכל להביא ללוחמים שלנו את הציוד שאספנו", מספר לאוניד.
יהונתן, חייל מילואים בן 31 ומפקד באיזור צומת הגוש בגזרת יהודה מספר: "אנחנו שומרים על היישובים היהודים על כביש ירושלים חברון. הוקפצנו, ובתוך שעתיים התייצבנו בבסיס. היו חסרים לנו דברים בסיסיים כמו תחתונים, גרביים. מלכתחילה האפסנאות נתנה עדיפות לחיילים בעוטף ובצפון. אבל בהרי יהודה הלילות מאוד קרים, ובעניין הזה פסגה-בזה, ואוולין בפרט, ממש הצילו אותנו. קיבלנו גטקעס, בגדים תרמיים, נשנושים, ועוד. הם גרמו לנו להרגיש את הבית, ועל הבית צריך להגן".
ההתארגנות של קבוצת השכנים, שהפכה למיזם אזרחי רחב, זכתה גם בשם ולוגו - פסגה-בזה, כלומר "בסיס בפסגה", בשכונת פסגת זאב, אבל יש לו גם משמעות שובבה יותר, המובנת בעיקר לדוברי רוסית. הם מפעילים ערוץ טלגרם ומזמינים את הציבור לתרום ציוד וגם כסף, שיוקדש כולו לרכישת ציוד ללוחמים בטלפון או בוואטסאפ 050-9123447.
5 צפייה בגלריה
בוהדן עם חיילים אוקראינים במזרח אוקראינה
בוהדן עם חיילים אוקראינים במזרח אוקראינה
דן (בוהדן) עם חיילים במזרח אוקראינה להם הביא ציוד, מזון וציורי ילדים
(פרטי)
5 צפייה בגלריה
בוהדן עם חיילי צה״ל היום
בוהדן עם חיילי צה״ל היום
ומביא ציוד ומזון לחיילי צה"ל בשטח היערכות. "החטיפים והשימורים תמיד מתקבלים בשמחה"
(פרטי)

מבחמוט לצאלים

גם דן (בוהדן במקור) שצ'רבקוב, בונה בריכות בן 40 מראשון לציון, שעלה לפני תשע שנים ממזרח אוקראינה, המשיך לסייע לצבא אוקראינה גם אחרי שהפך להיות אזרח ישראל. בוהדן הגיע לחזיתות הנפיצות ביותר, ושפע הציוד ששלח הגיע לנקודות חיכוך קשות, כמו העיר בחמוט.
בוהדן מראשון לציוןדן (בוהדן) שצ'רבקובפרטי
"יש לי נסיון רב באספקה לצבא" הוא אומר. "כבר ב-8 באוקטובר הצבנו מתנדבים עם עגלות-סופר בחנויות הגדולות בראשון לציון. בהתחלה אלה היו העובדים שלי והחברים, ובהמשך מנהלת המשרד שלנו התקשרה לאנשים שעזרנו להם פעם, לשכנים, למכרים וככה גייסנו בהדרגה עשרות אנשים. הצבנו אותם במשמרות ב"קשת טעמים", ב"טיב טעם" ובחנות "בום", והם ביקשו מהאזרחים שהגיעו לחנויות להוסיף לקנייה שלהם צ'ופר או פריטים שדרושים לחיילים, ולהניח בעגלות שלנו. מהר מאוד אספנו עשר עגלות עמוסות. את הנסיעות הראשונות לחלוקת הצ'ופרים והציוד עשיתי ברכב הפרטי ליחידות של חברים שלי שגויסו למילואים, אי שם בצפון ואי שם בדרום, כולל בצאלים. אספנו בהתחלה 136 ארגזים של מזון ועוד 140 מארזים של שישיות מים. הבאנו גם שמפו וג'ל למקלחת ואבקות נגד פטריות ושפשפת, בגדים תרמיים ועוד".
"אתה לא מתאר לעצמך כמה הלוחמים שמחים כשאני מביא להם את הדברים. ממש מוכנים לנשק אותי. 'רק בעזרכם אנחנו שורדים' הם אומרים לי לפעמים. המילים האלה ממש מחממות לנו את הלב. החבר'ה נמצאים בתנאי שדה תקופה ממושכת, והם מקבלים רק כריכים, לכן החטיפים והשימורים שאנחנו מביאים תמיד מתקבלים בשמחה.
5 צפייה בגלריה
בוהדן עם חיילי צה״ל היום
בוהדן עם חיילי צה״ל היום
"20% מדיום, 30% לארג' והיתר אקסטרה-לארג' ומעלה. בבחמוט החיילים גדולים יותר". דן (בוהדן) ולוחמי צה"ל
(פרטי)
איך ידעתם באיזה מידות?
"חלוקה פשוטה: בערך 20% מדיום, 30% לארג' ו-50% אקסטרה לארג' ומעלה. אגב, בבחמוט החיילים היו גדולים יותר, שם לא שלחנו בגדים במידה מדיום בכלל.
"בסיוע של תורמים קניתי מטענים לטלפונים, גרביים תרמיות, כובעים, והרבה שימורים. על הדברים האלה הוצאנו כ-50-60 אלף שקל. התרומות של הקונים בסופרים נאמדות בעוד אלפים רבים".
הסיוע הזה באמת נחוץ לחיילים? אין מספיק מזון וציוד לצה"ל?
"אתה לא מתאר לעצמך כמה הלוחמים שמחים כשאני מביא להם את הדברים. ממש מוכנים לנשק אותי. 'רק בעזרכם אנחנו שורדים' הם אומרים לי לפעמים. המילים האלה ממש מחממות לנו את הלב. החבר'ה נמצאים בתנאי שדה תקופה ממושכת, והם מקבלים רק כריכים, לכן החטיפים והשימורים שאנחנו מביאים תמיד מתקבלים בשמחה".
יכול להיות שבגלל שאתם מסייעים כעת ללוחמים של צה"ל צבא אוקראינה מקבל פחות סיוע מכרגיל?
"זאת אמת. אבל כמו שאומרים 'אתה לא יכול להציל את השכן כשהבית שלך בוער'".
דן מזמין אזרחים שרוצים להצטרף ליוזמה, ללקט תרומות בעגלות בסופרים בראשל"צ ובערים אחרות לפנות לטלפון האישי שלו 053-3351023.