בישראל חיים כ-1.5 מיליון אנשים עם מוגבלות מסוגים שונים. אמש (ה') צוין יום המודעות לזכויות אנשים עם מוגבלויות ובכל כלי התקשרות נתנו במה, לשם שינוי, לקבוצה זו באוכלוסיה.
כדי להשמיע את קולם של אנשים אלו (עם מוגבלות ולא בעלי מוגבלות - המוגבלות היא לא משהו שהם ה"בעלים" שלה), הוקם אתר תקשורתי בשם "שווים", הפועל במסגרת עמותת "שווים" – עמותה ללא כוונות רווח.
האתר, בו כותבים אנשים עם מוגבלות, נועד בראש ובראשונה להילחם באפליה נגד אנשים עם מוגבלות בישראל ולדרוש ממקבלי ההחלטות לתקן את הדרוש תיקון, ויש לא מעט. מפורסמים בו סיפורים חדשותיים הנוגעים לקהילה, מדריכים, ראיונות, מאמרים, סיפורים מעוררי השראה וגם סיקור בתחומי ספורט, טכנולוגיה, תרבות, תיירות וצרכנות.
8 צפייה בגלריה
חומות ירושלים מוארות בסגול
חומות ירושלים מוארות בסגול
חומות ירושלים מוארות בסגול
(צילום: משה מילנר)
מקימי האתר הם העיתונאי הוותיק עידן מוטולה שבנו הבכור אוהד, הוא אוטיסט, והיזם ירון פרוסט, גם הוא עיתונאי בעברו, המשמשים עורכים משותפים של "שווים".

לילה סגול

אחת מפעולות השיא של אתר "שווים" היא שיתוף הפעולה עם מפעל הפיס השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות בפרויקט "לילה סגול".
החל משעות הערב של אתמול (ה') ועד לאור הבוקר של היום (ו'), מדינת ישראל הוארה בסגול מקריית שמונה ועד אילת לצורך העלאת המודעות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
בין המבנים שהוארו: בית הנשיא בירושלים, בסיס הקריה בתל אביב, גשר המיתרים בירושלים, תחנת הכוח רידינג, הגלגל הענק בלונה פארק ת"א, 150 דוכני מפעל הפיס ועשרות בנייני עיריות ומועצות בכל הארץ, שחברו לערים רבות שנצבעו סגול בעולם.
8 צפייה בגלריה
גשר המיתרים בירושלים מואר בסגול
גשר המיתרים בירושלים מואר בסגול
גשר המיתרים בירושלים מואר בסגול
(צילום: משה מילנר)
במסגרת הפרויקט קיימו רשויות רבות בארץ פעילויות הקשורות לזכויות אנשים עם מוגבלות, וגם תנועות הנוער, ובהן הצופים, מועצת תנועות הנוער וכנפיים של קרמבו (תנועת נוער המשלבת בני נוער עם ובלי מוגבלות), הצטרפו למיזם והעבירו לחניכים פעולות ותכנים בנושא.
בשנים האחרונות החלה להתפשט ביותר ויותר מדינות (בהן ארה"ב, קנדה, בריטניה, יפן ועוד) יוזמה לשלב במסגרת יום המודעות הבינלאומי גם הארת מאות מבני ציבור ובניינים פרטיים באור סגול – הצבע המזוהה עם אנשים עם מוגבלויות.
הפרויקט מפנה זרקור חיובי אל חברי הקהילה ומכיר בתרומתם העצומה לחברה, ביכולותיהם ובהישגיהם האישיים והציבוריים – וכן בצורך לקדם שוויון זכויות מלא בכל תחומי החיים. מאחורי היוזמה עומד הארגון הבריטי Purple Space.
כך נראים מבנים מרכזיים בעולם כשהם צבועים באור סגול:
"לראשונה מדינת ישראל מצטרפת למסורת עולמית נפלאה של הארת בניינים בסגול לכבוד אנשים עם מוגבלויות", מסביר מוטולה. "האור הסגול נועד להזכיר לכולנו שאנשים עם מוגבלויות ראויים לשוויון, לכבוד, לשילוב בחברה, לקבלת השונות שבהם, להדגשת החוזקות שלהם ולהוקרת ההישגים הנהדרים שהם משיגים במאמץ גדול מדי יום. אנחנו גאים באתר 'שווים' להיות שותפים לפרויקט המרגש הזה יחד עם מפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי. כולנו זכינו".
8 צפייה בגלריה
רידינג ת"א מואר בסגול
רידינג ת"א מואר בסגול
תחנת הכוח רידינג ת"א מוארת בסגול
(צילום: משה מילנר)

כתבים שווים במיוחד:

אתר "שווים" פועל תחת כללי עיתונות מקצועית והוגנת, ומחויב לבצע עבודה איכותית, רצינית ואחראית, הכפופה לכללי האתיקה העיתונאית. "שווים" נולד מתוך רצון לקדם את קהילת האנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם ולהעלות את הנושאים הקרובים ללבם על סדר היום.
ב"שווים" שמונה כתבים עם מוגבלויות שונות, הכירו את חלקם:

אורי יצחקי:

בן 26, רווק, מתגורר בתל אביב. ערך ראיונות מצולמים עם שלל ידוענים, ובראשם גל גדות. הראיון המפורסם שודר בתוכנית "הצינור". ראיין גם את רונאלדיניו, ליהיא לפיד, מירי מסיקה ועוד. עובד ב"שווים" וגם מתחזק עמוד יוטיוב תוסס. מאובחן על הרצף.
צפו בריאיון עם אורי יצחקי באולפן ynet:
(צילום: אבי חי)
"אני פעיל חזק ברשתות החברתיות. כל יום כותב על מנת להביע את הרגשות שלי, להביע מה זה מוח של אוטיסט, איך הוא מרגיש ואיך הוא מצפה שהחברה תתייחס אליו"', מסביר יצחקי, שראיין בימים האחרונים גם את נשיא המדינה.
אתה מרגיש שאתה מקבל את הבמה שאתה זקוק לה ורוצה אותה?
"אני מרגיש שאני מקבל את הבמה שאני מצפה לה ורוצה אותה, אבל אני רוצה יותר עבודה בתחום התקשורת, שזו תהיה עבודה שלי, שזו תהיה שיגרה. שאני אוכל לעבוד יותר. יש ימים שאני מסתכל על הקירות, והרבה אנשים עם מוגבלויות מסתכלים על הקירות. במיוחד בתקופת הקורונה".
מהי החשיבות של אתר כמו "שווים" לדעתך?
8 צפייה בגלריה
אורי יצחקי
אורי יצחקי
"הייתי מאוד רוצה שאתר 'שווים' יהיה פלטפורמה להשתלבות בתקשורת, מקפצה". אורי יצחקי עם רונלדיניו
"החשיבות של אתר כמו 'שווים' זה לתת במה לאנשים כמוני. האתר הזה רק בחיתוליו, רק בהתחלה שלו, הוא עוד יצמח בעזרת השם עם השנים. הייתי מאוד רוצה שאתר 'שווים' יהיה פלטפורמה להשתלבות בתקשורת, מקפצה".

בת אל מור

פרסומאית, אשת תוכן ושיווק ופעילה חברתית לקויית ראייה, מפיקה באירועי "לילה סגול".
"'שווים' מבחינתי היא במה שמחברת בין האג'נדות שלי והנושאים שמעניין אותי לכתוב עליהם, לבין הבמה שניתנת לי לכתוב עליהם. להביע את דעתי, לנסות להשפיע בדרכי, להעביר מחשבות ודעות דומות של חברי הקהילה שלי. לטעמי יש ערך מוסף בהעברת המסרים דרך האנשים עצמם ולא דרך מישהו אחר שמסקר חייהם ואת תחומם".
8 צפייה בגלריה
בת אל מור
בת אל מור
"יש ערך מוסף בהעברת המסרים דרך האנשים עצמם ולא דרך מישהו אחר שמסקר חייהם ואת תחומם". בת אל מור
"'שווים' ללא ספק מעלה למודעות את קהילת האנשים עם מוגבלות – אתר שזה מה שהוא מסקר. מציף בעיות, מקדם נושאים, ויחד עם זאת מעניק במה ראויה לעיתונאים מקצועיים בעלי יכולות מעולות, שיתכן והיה להם קשה להיקלט במערכות הרגילות, ואני מקווה שהם יהיו בדרך לשם בקרוב מאוד".
"כתבה שלי שאני אוהבת במיוחד היא ריאיון מיוחד שקיימתי עם אימרי כהן, יוצר עם מחלת ניוון שרירים שהוציא את אלבום הבכורה שלו. זו הייתה שיחה מזווית מאוד מיוחדת".
"כמפיקת לילה סגול, מבחינתי הוא נקודת השיא בפעילות היומיומית של האתר ותרומתו להעלאת המודעות. מודה על חלקי בעשייה ובהפקה של לילה סגול לצד אנשי צוות מופלאים, מגוייסים ומחוייבים למטרה, מ'שווים' וממפעל הפיס".
איל שחל
בן 19 מתל אביב. סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה. פרסם מאמרים בבמות שונות, כולל טור ב-ynet מעורבות. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות) קשה, שפוגעת בדיבור. משתמש בתקשורת תומכת חלופית מגיל צעיר.
טורים פרי עטו של איל שחל:
"כאוטיסט, 'שווים' הוא בית הספר הכי טוב שלמדתי בו. בית ספר לעיתונאות ולחיים - וההיפך", מספר שחל. "'הלילה הסגול' הוא תמצית כל התורה על רגל אחת. הוא פרי עשייה של אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם בשביל אותו ציבור בדיוק. הוא מסמל מגדלור של אור שסביבו מתלכדת קהילה שהיא יותר ממשפחה לפעמים: בטוב, ברע, בשמחה, בעצב. המערכת שלנו מחבקת את כולם באהבה, בדאגה, באיכפתיות ובמקצועיות".
8 צפייה בגלריה
"ליישם שינוי בשטח, דרוש קמפיין שלם של מודעות לנו, לקיומנו, למאפיינינו, לצרכים שלנו, לפתרונות אפשריים, ולכך שיש לנו כוח כקהילה". איל שחל
"ליישם שינוי בשטח, דרוש קמפיין שלם של מודעות לנו, לקיומנו, למאפיינינו, לצרכים שלנו, לפתרונות אפשריים, ולכך שיש לנו כוח כקהילה". איל שחל
"ליישם שינוי בשטח, דרוש קמפיין שלם של מודעות לנו, לקיומנו, למאפיינינו, לצרכים שלנו, לפתרונות אפשריים, ולכך שיש לנו כוח כקהילה". איל שחל
"זו הכתבה שלי שאני הכי אוהב, סבא שלי, סבא מיכאל, הלום קרב" משתף שחל, "כתבתי אותה לפני שידעתי ש'שווים', כאג'נדה, נאבק את מאבקם של הלומי קרב".
"מה אני עונה למי ששואל למה צריך את כל האור הסגול הזה?" שואל שחל בטור דעה ב'שווים' - "במילים פשוטות, בשביל לחוקק, לתקן תקנות, ליישם שינוי בשטח, דרוש קמפיין שלם של מודעות לנו, לקיומנו, למאפיינינו, לצרכים שלנו, לפתרונות אפשריים, ולכך שיש לנו כוח כקהילה. מרגע שמבינים את המנגנון הדי-פשוט הזה, גם השאר ברור כאור סגול שמאיר תקווה בלילה. אתה רוכב עם מי שמוכן לרכוב איתך וכוונותיו טובות".
אביחי חיים
בן 29, נשוי. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one. במקביל לעבודתו ב"שווים" עובד ב"יפעת" תקשורת, מגיש תכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט". נולד עם שיתוק מוחין קל.
8 צפייה בגלריה
בת אל מור
בת אל מור
"אני קם כל בוקר בשליחות אמיתית כדי לעזור לאנשים שצריכים את העזרה והתייאשו מהמערכות הביורוקרטיות שלנו". אביחי חיים
"הכתבה שאני הכי שמח שסיקרתי היא סיפורו של אמיר חן שמציגה כיצד הפך לוחם גבעתי שלחם בעזה להלום קרב חסר כל", מסביר חיים.
"ב'שווים' אני מרגיש בבית. אחרי שעבדתי בעשרות מקומות כעיתונאי בתחומים שונים ומגוונים אני מרגיש כעת שמצאתי את מקומי", אומר חיים.
"אני קם כל בוקר בשליחות אמיתית כדי לעזור לאנשים שצריכים את העזרה והתייאשו מהמערכות הביורוקרטיות שלנו. התחושה הכי טובה היא שחוזרים אליי ואומרים שהבעיה נפתרה, אז אין מאושר ממני. 'לעולם לא להיכנע' זה המוטו שלי בחיים ואני מיישם אותו בכל יום".
8 צפייה בגלריה
לונדון מוארת בסגול
לונדון מוארת בסגול
משרד החוץ בלונדון מואר בסגול
"אתר 'שווים' קיים כדי להילחם באפליה נגד אנשים עם מוגבלות בישראל, ולדרוש ממקבלי ההחלטות לתקן אותה", מסכם מוטולה. "עם זאת, חשוב להדגיש - האתר לא מתבונן על הקהילה מתוך תחושה של קורבנות ומסכנות, אלא מנסה להעצים אותה באמצעות המנוף שנקרא תקשורת ולהוות עבורה בית עיתונאי אמיתי".