בימים האחרונים, בכניסה למאות מרכזים קהילתיים ועסקים ברחבי הארץ, הופיעו קירות מעוטרים בלב צבעוני ומרשים, המזמין את העוברים והשבים לשתף בדרכם על התמודדותם עם קושי נפשי שהם חווים.
מטרת המיזם הייחודי, שנקרא "קירות מדברים נפש" והוקם ביוזמת תוכנית "עמיתים" של החברה הארצית למתנ"סים, היא להדגיש את תפקידה החשוב של הקהילה בתמיכה בחבריה המתמודדים עם קשיים נפשיים, ואת היכולת של כל פרט לסייע לכלל. בנוסף, מספק המיזם פלטפורמה מעשית למתן טיפים אישיים להתמודדות נפשית ומנגיש מידע פשוט ואפקטיבי על הנושא לקהל הרחב.
3 צפייה בגלריה
השנה המודעות להתמודדות נפשית חשובה מתמיד
השנה המודעות להתמודדות נפשית חשובה מתמיד
השנה המודעות להתמודדות נפשית חשובה מתמיד
(צילום: באדיבות החברה למתנ"סים)
המיזם, שנערך במסגרת יום המודעות הבינלאומי לבריאות הנפש החל מדי שנה ב-10 באוקטובר, מתקיים הפעם לראשונה במקביל ליום בריאות הנפש הישראלי. השנה, בחסות המלחמה, המודעות למתמודדי נפש והצורך בהכלה של פוסט-טראומה וקשיים נפשיים נוספים - חשובות מתמיד.

טיול בטבע, פסק זמן ונשימות

בכל אחד ממאות המרכזים הקהילתיים, המתנ"סים והעסקים המשתתפים בפרויקט, הוצב קיר מיוחד ובמרכזו לב גדול. לצד הלב הוצבה עמדת פתקים צבעוניים, כשלכל צבע יש משמעות ייחודית משלו. הציבור, כאמור, מוזמן לכתוב את הדרך האישית שלו להתמודדות נפשית, להדביק את הפתק ללב הגדול ולשתף את דרכי ההתמודדות שלו עם הקהילה.
מתחילת המיזם, עשרות אנשים כבר נענו להזמנה ושיתפו את דרכי ההתמודדות האישיות שלהם על הפתקים הצבעוניים. ביניהם גם אורית, בת 40 מנוף הגליל, שהסכימה לשתף בעצות שכתבה בפתק שלה: "כתבתי שם שאני לוקחת לעצמי הפסקות קצרות במהלך היום כדי לנשום ולהתמקד ברגע. למדתי שהרגעים הקטנים האלה עוזרים לי להרגיש יותר רגועה ומחוברת לעצמי, במיוחד כשאני מרגישה לחץ בעבודה".
3 צפייה בגלריה
נוף הגליל
נוף הגליל
עשרות אנשים כבר לקחו חלק במיזם. "קיר מדבר" בנוף הגליל
(צילום: באדיבות החברה למתנ"סים)
3 צפייה בגלריה
נתניה
נתניה
"קיר מדבר" בנתניה
(צילום: באדיבות החברה למתנ"סים)
לדבריה, ההזדמנות לכתוב את הפתק ולתלות אותו על הקיר הקהילתי גרמה לה להרגיש שהיא תורמת משהו מעצמה עבור אחרים, ושאולי העצה הקטנה שלה תוכל לסייע לאדם אחד או יותר שכמוה, באמצע היום, מרגישים שהעומס והלחץ סוגרים עליהם - ומחפשים דרך להירגע.
דני, בן 34 מבאר שבע, כתב על הפתק ש"כשאני מרגיש שקשה לי, אני הולך לטיול קצר בטבע. אפילו רבע שעה מחוץ לבית, עם האוויר הפתוח והשקט מסביב, מעניקים לי כוחות מחודשים ומזכירים לי שהכול זמני, וגם הקושי הזה יחלוף". לדבריו, הצבת הקירות במרכזים הקהילתיים גרמה לו להרגיש שיש מקום בו הוא יכול לשתף ולפרוק את התמודדותו, ולהיות חלק מקהילה רחבה יותר שמבינה ותומכת.
טליה קריים, מנהלת המחלקה לאנשים עם מוגבלות בחברה למתנ"סים: "עיצוב הקיר מתבסס על מודל החוסן הרב ממדי להתמודדות עם מצבי לחץ, טראומה ומשבר, שפותח על ידי פרופסור מולי להד, מומחה ישראלי בעל שם עולמי בתחום הפסיכו-טראומה. המיזם כולו משקף את האמונה בכוחה של הקהילה לתמוך ולחזק אחד את השני בתקופות קשות"
טליה קריים, מנהלת המחלקה לאנשים עם מוגבלות בחברה למתנ"סים, מציינת כי, "בנוסף לפתקים הצבעוניים וללב הגדול, עמדות QR המוצבות לצד הקירות יפנו את הציבור למידע נוסף על דרכי התמודדות עם משברים נפשיים וזיהוי מצבי חירום.
"עיצוב הקיר מתבסס על מודל החוסן הרב ממדי להתמודדות עם מצבי לחץ, טראומה ומשבר, שפותח על ידי פרופסור מולי להד, מומחה ישראלי בעל שם עולמי בתחום הפסיכו-טראומה", היא מוסיפה, "והמיזם כולו משקף את האמונה בכוחה של הקהילה לתמוך ולחזק אחד את השני בתקופות קשות".
טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים, מוסיף כי, "התקווה שלנו היא שה'קיר המדבר' והאינטראקטיבי יאפשר לאנשים לשתף את הטיפים שלהם ולהיעזר בטיפים של אחרים, וכך נוכל לחזק את תחושת השייכות והסיוע ההדדי בתוך הקהילה".
מעוניינים גם לשתף ולתרום את הטיפ שלכם להתמודדות עם קושי נפשי? היכנסו לאתר הפרויקט