בשיתוף השלטון המקומי
רשויות מקומיות - חדשנות עירונית
(צילום: ירון שרון)
הפקה ותוכן: ניצן כהן, מור גורן, גיא פוקס | צילום: ירון שרון | עריכה: גיא פוקס
בשבוע שעבר, בעיצומה של המלחמה ולראשונה מאז הבחירות המקומיות - התקיימה ועידת השלטון המקומי ה-7, MUNI-EXPO, במתחם אקספו בתל-אביב. עשרות אלפי מבקרים הגיעו לשמוע על האתגרים שניצבים בפתחן של הרשויות בעת המורכבת הזו וביקרו בתערוכת החדשנות בה הציגו למעלה מ-100 חברות וגופים שמספקים פתרונות חכמים לאתגרי השגרה והחירום של המרחב העירוני. האם תאורה חכמה היא תאורה שבסופו של דבר אכן חוסכת כסף? האם המוקד העירוני מאפשר לתושבים לקבל מענה מיטבי לפניות ומה לגבי מצלמות במרחב הציבורי?
4 צפייה בגלריה
חיים ברוידא
חיים ברוידא
"אני גרופי של התחדשות": ראש העיר רעננה, חיים ברוידא
(צילום: אלי דסה)
"אני גרופי של התחדשות", אומר חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה בזמן שבחן טכנולוגיות חדשניות שהוצגו בתערוכת החדשנות העוצמתית של ועידת השלטון המקומי - טכנולוגיות שמספקות פתרונות חדשניים בתחומי ביטחון אישי, חירום, תקשורת, למידה מרחוק, ניהול דאטה, ניהול פרויקטים ובניית תשתיות במציאות שבה ערים שלמות נדרשות לפנות את תושביהן – ואחרות מתבקשות לקלוט אוכלוסייה חדשה בצורה מהירה ויעילה ולעתים אף להכפיל את מספר תושביהן.
ברוידא מספר שבעיר רעננה השקיעו למעלה מ-20 מיליון שקלים כדי שרעננה תהפוך לעיר חכמה. "זה אומר שהעיר מרושתת היום במצלמות עם טכנולוגיה של בינה מלאכותית ויש לנו יכולות מדהימות", הוא מסביר ומוסיף: "אנחנו עושים את כל זה כדי שידעו אלו שנכנסים לעיר ומתכננים לעשות עבירות – שאנחנו רואים אותם. היו מקרים רבים של חשיפה של שיטות עבודה של עברייני רכוש שהצלחנו לאחר מכן לתפוס אותם".
4 צפייה בגלריה
יחיאל לסרי
יחיאל לסרי
"השלטון המקומי - מרכיב מרכזי של החוסן הלאומי": ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד
(צילום: שרון גבאי)
ברשויות המקומיות עוברים בין שגרה לחירום - בקליק אחד
ולא רק רעננה. יותר ויותר רשויות מטמיעות טכנולוגיות חדשניות כדי להפוך את העיר לחכמה יותר ובטוחה יותר. ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד, מסביר: "מלחמת חרבות ברזל ומגיפת הקורונה הוכיחו שוב את חשיבות השלטון המקומי כמרכיב מרכזי של החוסן הלאומי. במובן הזה רעיון "העיר החכמה" מהווה מכפלת כוח ליכולת של הרשות המקומית במצבי חירום שונים; מצב חירום ביטחוני, אקלימי או פגעי טבע. ב"עיר חכמה" אנחנו מצליחים להטמיע בשגרה טכנולוגיות מתקדמות לייעול ושיפור השירות לתושבים תוך ניצול מושכל יותר של משאבי הרשות, גם הכלכליים וגם ההון האנושי. הקצנו משאבים והשקענו בחדשנות טכנולוגית בדגש על מצבי חירום ביטחוניים עם למעלה מאלף מצלמות שפזורות בכל רחבי העיר – מה שמאפשר לנו מענה למצבי חירום בזמן אמת".
גם ליזי דלריצ'ה, ראש עיריית גני תקווה, מוסיפה שניהול הרשות בחירום משמעותו לנהל שגרה מתפקדת. "יש לנו מערכת שיכולה לנתב שיחות, לראות מאיפה התושבים מתקשרים ובנוסף, לראות את המגמות שעולות ולדעת להחליף הודעות. מה זה חירום? חירום זה שריפה? הפסקות חשמל? בעיות מזג אוויר? אנחנו מנהלים כל הזמן מצבי חירום ואנחנו עוברים בין שגרה לחירום בקליק אחד".
4 צפייה בגלריה
"אנחנו עוברים בין שגרה לחירום בקליק": ליזי דלריצ'ה, ראש עיריית גני תקווה
"אנחנו עוברים בין שגרה לחירום בקליק": ליזי דלריצ'ה, ראש עיריית גני תקווה
"אנחנו עוברים בין שגרה לחירום בקליק": ליזי דלריצ'ה, ראש עיריית גני תקווה
(צילום: סטודיו דן לב)
"אנחנו עמוד השדרה של החברה הישראלית"
"השלטון המקומי הוכיח בחמש השנים האחרונות שהוא זה שהצעיד את המדינה", מדגיש ברוידא, "אנחנו עמוד השדרה של החברה הישראלית ואני מקווה ומייחל שהשלטון המרכזי יתן לנו יותר סמכויות. אנחנו יודעים לנהל, הוכחנו את עצמנו ואנחנו לא צריכים בייביסיטר".
4 צפייה בגלריה
לירון דורון לוי
לירון דורון לוי
לירון דורון לוי, מנכ"לית השלטון המקומי: "אנחנו הכתובית הראשונה לכל אזרח"
(צילום: מוטי קמחי)
לירון דורון לוי, מנכ"לית השלטון המקומי, מסכמת ואומרת: "השלטון המקומי הוא הכתובת הראשונה לכל אזרח במדינת ישראל בכל תחום. במשבר הנוכחי רואים שהשלטון המקומי הוא זה שהחזיר את הביטחון האישי של התושבים על ידי סיירות ביטחון, טכנולוגיה, שמירה במוסדות החינוך והוא זה שהחזיר את המשק לפעול ונתן את התחושה לתושבים שהם יכולים לחזור לשגרה. "עיר חכמה" זו האפשרות לגשר באמצעות טכנולוגיה על פערים תפקודיים, פערים שנוגעים לתקציבים באמצעות קבלת החלטות נכונות, קבלת נתונים לחדרי החמ"ל ועל-ידי הנתונים שנותנים אפשרות למדוד בצורה אמפירית. השלטון המקומי הוא השלטון היציב היחיד במדינת ישראל אבל כשאין תוכנית ממשלתית זה אתגר גדול. זה פוגע ביכולת התפקודית וביכולת התקציבית ופוגע בביטחון האישי של התושבים – וזה האתגר שצריך להתגבר עליו ולהתחיל לתכנן תוכניות כך שתושבי מדינת ישראל יבינו שיש להם עתיד פה".
בשיתוף השלטון המקומי
פורסם לראשונה: 08:53, 17.06.24