בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים
עם יד על הלב, עד כמה אנחנו באמת סובלניים ומקבלים את האחר? שוק העבודה מתקשה לקבל אנשים עם מוגבלויות למשרות משמעותיות, אך מיזם חדש מבקש לחולל מהפכה בתחום – ומצליח. מיזם "שווים בתעסוקה" המשותף למפעל הפיס, עמותת שווים וקבוצת "ידיעות אחרונות" שם לו למטרה לעשות שינוי בעולם התעסוקה וליצור שינוי חברתי משמעותי, כמו גם בסיס לחברות פרטיות וגופים עסקיים בכל המדינה להגדלת מספר האנשים עם המוגבלויות שמועסקים אצלם.
פגשנו את שרה מלסה (29) מפרדס חנה- כרכור, אחת מבוגרות המיזם, שמתמודדת מגיל שלוש עם גמגום "וחיה עם זה בשלום", כפי שהיא מעידה על עצמה, ששיתפה אותנו על הדרך שעשתה עד לקבלת המשרה עליה חלמה.
1 צפייה בגלריה
שרה מלסה
שרה מלסה
שרה מלסה
(צילום: אלבום פרטי)
לאחר שסיימה תואר ראשון במנהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר, שרה עבדה בעבודות בק-אופיס ואדמיניסטרציה בחברות תוכנה ובבית השקעות, אך היא הרגישה שאלה לא התחומים שמאתגרים אותה. "מהר מאד הבנתי שאני מסוגלת ליותר", משתפת שרה, "שאני ראויה לעבודה מאתגרת ומספקת", היא מוסיפה.
למרות העלייה במודעות כלפי שילוב אנשים עם מוגבלות בחברה, עדיין רבים מהם מספרים על הקירות והמחסומים בהם נתקלים כאשר הם מחפשים עבודה. ובדיוק מהסיבה הזו נולד המיזם "שווים בתעסוקה".
עבור שרה, ששיחה רנדומלית עם אדם ברחוב או ניהול שיחת טלפון יכולים להוות אתגר רציני, להתקבל לעבודה בעולם העיתונאות, הדוברות ויחסי הציבור זה אינו דבר של מה בכך.
שרה מספרת: "זכיתי להתקבל לקורס ההכשרה בעיתונות ויחסי ציבור של פרויקט 'שווים בתעסוקה' ומשם לשמחתי נפתחו לי דלתות". כעשרים משתתפים צעירים ומבטיחים השתתפו בקורס ולמדו תחומים שונים מעולם העיתונאות, הדוברות והיח"צ: מה נדרש מעובד במערכת העיתון או באתר האינטרנט, איך לראיין, לערוך ולכתוב כתבות ועוד מגוון נושאים. והתוצאות לא מאחרות להגיע – שרה וחברים נוספים לקורס השתלבו בשבועות האחרונים בהצלחה בתעשייה וכיום רואים תוצרים שלהם כעיתונאים מהמניין.
לאחר שסיימה בהצלחה את הקורס, שרה התקבלה לעבודה בתחום אליו שאפה והשתלבה באגף דוברות ותדמית במפעל הפיס. "זכיתי לעבוד בארגון ששם לו למטרה לפעול למען קידום ופיתוח החברה והקהילה בישראל", היא אומרת בגאווה, " אני עובדת בתפקיד שנתפר בדיוק למידותיי בזכות נבחרת של מקצוענים שרואה אנשים דרך ומעבר למגבלה", היא משתפת, "הגדרת התפקיד שלי הוא רכזת תוכן. זאת אומר שאני מכינה הודעות לעיתונות, ניסוח מכתבים, ביצוע ראיונות, הכנת כתבות ועוד".
שרה מספרת על ההתרגשות בקבלה לעבודה. "אחזה בי התרגשות כל כך עמוקה כשהודיעו שהתקבלתי לעבודה", היא משתפת, "לצד גאווה אדירה ויותר מכל נפלה בי ההבנה כי אני הולכת להגשים את עצמי מבחינה מקצועית, אני הולכת לממש את היכולות והכישורים שלי על הצד הטוב ביותר".
איך היה ביום הראשון בעבודה?
"היום הראשון לעבודה עבר בצורה טובה יחסית, בכל זאת מקום חדש אנשים חדשים אך לאט-לאט החששות האלה התפוגגו. העבודה החדשה רק מחדדת לי את ההבנה שהמגבלה קשה ככל שתהיה היא צל קטן על עולם של יכולות, ואין דבר שאני לא יכולה לעשות או להשיג. אני מאמינה שבעזרת נחישות התמדה וכוח רצון ניתן להשיג הכול. אמנם זו קלישאה אבל מבחינתי הכול אפשרי".
מה בעיניך חשוב לעשות כדי לקדם אנשים עם מוגבלות?
"לדעתי חשוב להגביר את המודעות בתועלת שבהעסקת אנשים עם מוגבלות על ידי פרויקטים נוספים כמו 'פרויקט שווים בתעסוקה'. רק בעזרת ייצוג גבוה של אנשים עם מוגבלות בעולם התעסוקה ובעולם התקשורת בפרט, נוכל ליצור חברה טובה רגישה ומכילה, שמקבלת כל אדם באשר הוא. חברה שלא מודדת אנשים על סמך המגבלה שלהם, אלא חברה שנותנת הזדמנות שווה לכולם. כולנו מוגבלים בדרך זו או אחרת, כל אחד בתחומו".
מה החלום שלך?
"החלום שלי זה שלכולם יהיה מקום בשוק התעסוקה הישראלי, בכל תחום שהוא, בכל מקום שהוא. כי כולנו שווים".
בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים