מחדר הפיקוד בעיר העתיקה בבאר שבע יוצאים בשבועות האחרונים ארבעה צעירים נועזים למשימות חילוץ והצלה של פריטים בעלי ערך מתוך הבתים והיישובים הנטושים בעוטף עזה. את האוצרות הקטנים האלה הם משיבים לידי בעליהם, הדיירים ותושבי היישובים, שאולצו להשאיר מאחוריהם את ביתם המגלם את כל חייהם, ולהתפנות.
1 צפייה בגלריה
יונתן רויטבלנט חמל סוזנה בבאר שבע
יונתן רויטבלנט חמל סוזנה בבאר שבע
יונתן רויטבלנט. מי ששומע אותו בחמ"ל יתקשה להאמין שעד לפני שלושה שבועות רגלו לא דרכה בחדר פיקוד צבאי
(פרטי)
הצוות הוקם כבר בימי הלחימה הראשונים בידי ארגון 'לב אחד', בעקבות הצורך שעלה מתושבי הקיבוצים והיישובים שפונו. הצוות נענה לכל בקשה: לחלץ חיית מחמד, לאתר צעצוע אהוב של ילד, לחפש מסמכים או לאבטח תכשיטים ופריטים יקרי ערך כספי או סנטימנטלי. מעבר להתמודדות הרגשית המורכבת, מדובר במשימה מסוכנת, פיזית, ועל כן בכל נקודת זמן אחד מחברי הצוות מאבטח כל צעד, וכל כניסה ליישוב נעשית בתיאום מלא עם רשויות הצבא. הצוות נע במדי ב' של צה"ל, ועוטה אפוד קרמי דרך קבע, גם כדי לסמן לכוחות בשטח הצבאי הסגור שמדובר בקבוצה ישראלית. בכניסה לחמ"ל ממתין ג'יפ בהיכון לכל תרחיש.
בתוך החמ"ל מנהל את המבצעים יונתן רויטבלנט, בן 23, תושב העיר וסטודנט להנדסה באוניברסיטה הפתוחה. רויטבלנט מתנהל ומתנייד בעזרת זוג קביים, נוכח מוגבלותו הפיזית, שפטרה אותו מחובת הגיוס לצבא, אבל מבחינתו, "מוגבלות זה רק בראש. אם יש קושי - מתמודדים. אני תמיד עומד במשימה". את המוטו הזה הוא אכן מיישם באופן שהוא מנהל את החמ"ל, כאיש צבא לכל דבר: מתאם פעולות עם כוחות צה"ל, משוחח עם קצינים בכירים בשטח, ומקפיד על חשאיות של מבצע עד סיומו. מי ששומע אותו בחמ"ל יתקשה להאמין שעד לפני שלושה שבועות רגלו לא דרכה מעולם בחדר פיקוד צבאי.
"עם כל משימה התגבשנו יותר והפכנו חברים. אנחנו רואים בזה משימה חשובה. כל דבר קטן במכלול ההתנדבות הגדול חשוב לעם, לאזרחים, לתושבים שנפגעו. הביטוי לעולם לא עוד – זה עכשיו"

המון כלבים אבודים שהם בני משפחה

"הצוות הוקם כשהארגון גייס מתנדבים למשימה. אני הצטרפתי מעט אחר כך, כשהיה צורך באדם שינהל את החפ"ק מהמשרד, כאחראי לתיאום המבצעים עם צה"ל, ובהמשך גם מול התושבים שפנו לעזרתנו. "לקח לנו המון זמן לרכוש את אמון המשפחות, שאת חלקן אנחנו עדיין מלווים. לחלק מהן, אנחנו בין הגורמים היחידים שהם בוטחים בו מאז ה-7 באוקטובר. הפרטיות חשובה לאנשים, במיוחד במצבים רגישים כאלה. לכל אורך המשימה הצוות עומד בקשר עם התושבים ומעדכן אותם, או את האחראים ביישוב, בדבר הפריטים והציוד שהצלחנו לאתר ולאסוף".
מטעמי פרטיות התושבים רויטבלנט מעדיף לא להביא דוגמאות לפריטים ייחודיים שחולצו בידי הצוות, אבל מודה שרוב מבצעי האיסוף היו מאוד מרגשים. "אדם אחד, שנלקח מביתו בלי כלום, ביקש שנביא את הרכב של בנו מכפר עזה והודה לנו בהתרגשות. המון כלבים אבודים שאנשים ביקשו לאתר כי הם חלק מהמשפחות שלהם. זה מרגש ונוגע ללב".
צוות החמ"ל פועל בהתנדבות מלאה. "עם כל משימה התגבשנו יותר והפכנו חברים. אנחנו רואים בזה משימה חשובה. כל דבר קטן במכלול ההתנדבות הגדול חשוב לעם, לאזרחים, לתושבים שנפגעו. הביטוי לעולם לא עוד – זה עכשיו".
פורסם לראשונה: 15:38, 01.11.23