גבוה, עם עניבה, לייזרים בשתי הידיים ורמקולים גדולים על ראשו, שמהם בוקעים רעשים חזקים שמבריחים כל אויב. כך דמיין ליאו נס-כהן (8 וחצי) את גיבור-העל שלו.
כשפרצה המלחמה עזבו ליאו ומשפחתו את ביתם באשדוד ועברו להתארח אצל הדודה עינב, בגדרה. "זו הייתה תקופה מאוד אינטנסיבית, קשה ומפחידה לכולנו, ילדים ומבוגרים", מספרת מיטל חלוצי, אמו של ליאו.
4 צפייה בגלריה
ליאו נס-כהן עם גיבור העל המצויר והמוחשי
ליאו נס-כהן עם גיבור העל המצויר והמוחשי
ליאו נס-כהן עם גיבור-העל המצויר וזה שהודפס בתלת-ממד. "רציתי לייצר דמות שתגן עליי ועל משפחתי מטילים"
(צילום: מיטל חלוצי)
לדבריה, דווקא עינב הייתה זו שזיהתה את הקושי של ליאו להתמודד עם המצב. "כשליאו היה שומע את האזעקה, הוא היה רץ להתחבא מתחת לשמיכה בממ"ד. עינב ראתה איך הוא מגיב לסיטואציה וכמה הוא פוחד".
עינב, שעובדת בחברת "סטרטסיס" ומתנדבת במיזם "גיבורי התקווה" של החברה, החליטה לנסות לסייע לאחיינה. יחד עם הילה דשא ונדיה זינגר-ווגשל, שתי עובדות החברה, צייר ליאו את גיבור-העל שעליו חשב, והוא הודפס עבורו במדפסת תלת-ממד.
4 צפייה בגלריה
ליאו נס-כהן עם גיבור העל המצויר והמוחשי
ליאו נס-כהן עם גיבור העל המצויר והמוחשי
כשהדמיון הופך למציאות. גיבור-העל של ליאו
(צילום: מיטל חלוצי)
כשהדמיון הפך למציאות וליאו אחז בידו את גיבור-העל שלו, להתלהבותו לא הייתה סוף. "קוראים לגיבור שלי סקיפרמן. רציתי שיהיה לו משגר כדי להגן על המשפחה שלי ועליי מטילים", מספר ליאו בגאווה. "הדמות הזו מבטאת את החששות והפחדים שלו, והמוחשיות שלה מאפשרת לרגשות האלו לצאת ומעניקה לליאו תחושת ביטחון", מוסיפה אמו.

"חזק, גבוה ואמיץ"

חברת "סטרטסיס" היא חברה ישראלית מובילה בעולם בתחום מדפסות התלת-ממד, שמייצרת פתרונות חדשניים לענפי תעשייה מגוונים כמו חלל ותעופה, שירותי רפואה, אופנה, חינוך ועוד.
"ההדפסה שלנו מאפשרת להפוך רעיון למוצר מוחשי", מסבירה רוזה קובלנס, סמנכ"לית תקשורת וקיימות בחברה. "במקום הדפסה בדיו, מדפיסים עם פולימרים ויוצרים שכבות עד יצירת מודל תלת-ממדי. כך למשל אנחנו יכולים לסייע לרופא להתכונן לניתוח הסרת גידול סרטני באמצעות הדפסת האיבר של המטופל, או לייצר חלקי חילוף למטוסים ורכבות".
מיזם "גיבורי התקווה" שמפעילה החברה יצא לפועל פעמיים בעבר - עבור ילדים חולים בסרטן בזמן שהם עברו טיפולים כימותרפיים, ובתקופת הקורונה. בעקבות התלהבותו הרבה של ליאו, החליטו להקדיש את המיזם לילדים שפונו מקיבוץ זיקים.
4 צפייה בגלריה
מימין: איתי מוסקוביץ' מצייר את גיבור העל שלו. משמאל: גיבור העל המצויר
מימין: איתי מוסקוביץ' מצייר את גיבור העל שלו. משמאל: גיבור העל המצויר
מימין: איתי מוסקוביץ' בזמן הפעילות. משמאל: גיבור-העל שצייר
(צילום: עידו יושוביץ)
ואכן, ביום חווייתי שערכה החברה לתשעה ילדים וילדות שפונו מזיקים ומשתכנים כיום בקיבוץ שדות ים, הודפס לכל אחר מהם גיבור-העל הייחודי שהוא חלם עליו. לכל אחד מהילדים הוצמד מתנדב מטעם החברה, שליווה אותו במהלך הפעילות, וכן פסיכולוגית ילדים שנרתמה לסייע לאורך כל היום. "הילדים תיארו את הקושי שלהם דרך גיבורי העל שציירו, וכשהגיבורים הללו קמו לתחייה - הקושי הפך לעוצמה", מוסיפה קובלנס.
איתי מוסקוביץ' (8), תלמיד כיתה ב' בבית ספר "חופים" בקיבוץ יד מרדכי, הוא אחד מהילדים שהגיעו ליום המיוחד. "חזק, גבוה ואמיץ", תיאר את גיבור-העל שיצר. "עם הרבה שרירים, כדי שתמיד יוכל לנצח".
"איתי בחר לצייר אותו גבוה עם המון שרירים, כדי שיוכל לראות את כל מי שמגיע ויהיה מספיק חזק להילחם ברעים, לדבריו", הוסיפה אימו, רעות, שליוותה אותו ליום המיוחד בחברה. "לצערי הם יודעים עכשיו הרבה דברים שילדים לא צריכים להתמודד איתם".
4 צפייה בגלריה
מימין: עמליה אלוביץ' מציירת את גיבורת העל שלה. משמאל: גיבורת העל המצוירת
מימין: עמליה אלוביץ' מציירת את גיבורת העל שלה. משמאל: גיבורת העל המצוירת
מימין: עמליה אלוביץ' מציירת את גיבורת-העל שלה. משמאל: גיבורת העל המצוירת
(צילום: עידו יושוביץ)
גם עמליה אלוביץ' (7) חברתו של איתי לכיתה, הגיעה ליום החווייתי. "עמליה חזרה בעננים מאותו יום", מספרת אמה מיטל. "הצמידו לה שם חונך שעזר לה ליצור, שלב אחר שלב, את גיבורת-העל שהיא דמיינה שמזכירה אותה - ילדה רגישה עם המון אמפתיה לסביבה. יצא תוצר מקסים".
עמליה בחרה ליצור את "נסיכת הלבבות", וכתבה יחד עם המנחה את ההסבר הבא: "כשילד פוחד או מרגיש עצוב, היא נכנסת לו ללב, מרפאת אותו והכוח שלה זה לב ואהבה". "היה לי חשוב שבכוחות שלה יהיו לבבות - כי זה מה שאני הכי אוהבת", הסבירה עמליה. "אם מישהו עצוב, כועס, או שלא טוב לו - הגיבורה שלי מרגישה מה צריך לעשות, ופותרת את זה".