בשיתוף ארגון ידידים ופז yellow
ידידים - יחידת הג'יפים
(צילום: ירון שרון | כתב: גיא פוקס)
צילום: ירון שרון | כתבים: גיא פוקס וניצן כהן
במתקפת הפתע על ישראל, יחידת הג'יפים של ארגון ידידים מצאה עצמה בלב האירוע. מיד עם הישמע על הזוועות בקיבוצים ובמסיבת הנובה, מתנדבי היחידה קפצו לשטח ונאלצו להתמודד עם זירה של הרס וחורבן ומציאות בלתי נתפסת. מאז ה-7 באוקטובר הפך חניון רעים למוקד עלייה לרגל ואלפים מגיעים לשם בכל יום לזכור את הנרצחים. הגענו לשם יחד עם מתנדבי היחידה ונחשפנו למה שעברו.
"זו הפעם הראשונה שאני שב לכאן מאז", מספר בכאב עידו פארי, מפקד מרחב לכיש ביחידת איתור וחילוץ הנעדרים בארגון ידידים. "לראות את האנדרטאות והתמונות של האנשים - מחזיר אותי למראות הקשים שראינו, לגופות, לרכבים השרופים".
4 צפייה בגלריה
יחידת הג'יפים של ידידים
יחידת הג'יפים של ידידים
מתנדבי יחידת הג'יפים של ארגון ידידים
(צילום: ירון שרון)
לצד הזעזוע הגדול ואי הוודאות, חברי יחידת הג'יפים הגיעו להיות העוגן האזרחי של מדינת ישראל ולעמוד במשימות המורכבות שהוטלו עליהם. כמו תמיד, המטרה של ארגון ידידים הייתה ברורה: להציל חיי אדם, לחלץ את כל מי שניתן ולהיות עוגן אזרחי בשעת מצוקה. נווה כהן, מפקד יחידות הג'יפים של מחוז דרום בידידים, מפרט על העשייה בלב האסון. "היינו שם כדי לפנות גופות, לשנע לוחמים וציוד ולאבטח שיירות".
כבר בקריאה הראשונה, בזמן שאזעקות נשמעות ללא הרף ומטחים כבדים של רקטות נופלים בשטחים נרחבים בישראל, הבין פארי שלא מדובר בקריאות שגרתיות. בעקבות הכמות הגדולה של הפניות, הוא פעל לגייס כוחות של מתנדבי יחידות הג'יפים של ידידים מכל הארץ: "קיבלנו קריאה לעזור בפינוי של מסיבת הנובה והיינו צריכים כוחות גדולים".
עידו, נווה ובן חוו יחד עם שאר חברי היחידה את אחת המשימות הקשות ביותר, לא רק פיזית, אלא גם מנטלית. עידו מספר "להלך פה בשביעי באוקטובר בלילה היה להרגיש שאתה הולך עם מלאך המוות יד ביד - זו הרגשה שאי אפשר לתאר. אבל זו הייתה המשימה, ואתה ממשיך קדימה".
עם הגעתם לאזור קיבוץ רעים, נחשפו מתנדבי יחידת הג'יפים לזוועות הרבות. "אפילו הצבא לא הבין כמה גופות יש פה", נזכר בן זוביב, מפקד יחידת הג'יפים של אזור לכיש בידידים. "היינו צריכים להעמיס את הגופות בטנדרים ובעגלות נגררות כדי להוציא אותן החוצה". לאורך הלילה, הם פינו את הגופות והובילו ניצולים לחוף מבטחים.
4 צפייה בגלריה
יחידת הג'יפים של ידידים
יחידת הג'יפים של ידידים
"היינו צריכים להעמיס את הגופות בטנדרים". בן זוביב
(צילום: ירון שרון)
"הרגעים האלה יישארו לנצח"
ההתמודדות עם ההרס והחשיפה למראות הקשים שראו גבו מחיר נפשי על המתנדבים, שמצאו כוחות להמשיך ולפעול גם בצל התחושות הקשות. "היו רגעים שבהם פשוט התפרקנו", משתף פארי. "אנשים התחילו לבכות כשהם מרימים גופות. אבל אתה מחבק את החבר שלך, ואיכשהו זה מה שמרים אותך".
התחושה של האחדות והחיבור בין חברי היחידה היא זו שעזרה להם להמשיך. "זה משהו שאתה לא שוכח, הרגעים האלה יישארו איתך לנצח. השאלה האמיתית היא איך ממשיכים מכאן. אנחנו לא יכולים לשקוע בזה, אנחנו צריכים להסתכל קדימה".

4 צפייה בגלריה
יחידת הג'יפים של ידידים
יחידת הג'יפים של ידידים
"המסר פשוט: לאהוב את כולם ולעזור אחד לשני". עידו פארי
(צילום: ירון שרון)
"אנחנו עוזרים לכל אחד. ללא תנאים ושאלות"
האתגר הגדול מולו עמדה יחידת הג'יפים היה גם פיזי: המשימות המשיכו להיערם, לצד החשיפה למראות קשים. היחידה לא עצרה לרגע: "היינו שם כדי לשנע ציוד ללוחמים, לאבטח שיירות, ולעשות כל מה שנדרש," מסביר נווה.
באחת המשימות, הצוות סרק את האזור ממנו נמלטו רגלית הניצולים ממסיבת הנובה. "היינו שמונים וחמישה כוננים מרחבי הארץ," נזכר בן. "קיבלנו משימה לעשות יישור קו, לסרוק כל שטח שבו ייתכן שנותרו נעדרים".
השליחות של ארגון ידידים כפי שעידו מדגיש, היא לסייע כמה שניתן, לכל מי שזקוק לכך. "אנחנו עובדים ברמה של חסד, לעזור לכל אחד, ללא תנאים וללא שאלות", הוא מסביר. "המסר שלנו הוא פשוט: לאהוב את כולם ולעזור אחד לשני. זה מסר של אחדות, וזה מה שארגון ידידים מייצג״.
4 צפייה בגלריה
יחידת הג'יפים של ידידים
יחידת הג'יפים של ידידים
"אנחנו ערוכים לכל מלחמה אפשרית בצפון או בדרום". נווה כהן
(צילום: ירון שרון)
"כשאתה מחלץ מישהו החיוך שלו אומר הכל"
בעקבות האירועים הקשים, יחידת הג'יפים של ידידים התכוננה להתמודד עם כל תרחיש אפשרי בעתיד. "היום אנחנו ערוכים לכל מלחמה אפשרית בצפון או בדרום", מציין נווה כהן. "הארגון מוכן עם יחידות הג'יפים שיכולות לפעול במהירות ולהגיב למצבים מורכבים״.
החיוכים של האנשים שקיבלו עזרה מיחידת הג'יפים הם מה שממלא את הלב של מתנדבי היחידה. "כשאתה מחלץ מישהו או עוזר לאדם במצוקה, החיוך שלו אומר הכול," אומר עידו. "זה מה שמניע אותנו להמשיך״.
נתקעתם עם הרכב? צריכים חילוץ? פז וארגון ידידים מסייעים לכם. הקליקו על לחצן החילוץ של ידידים במסך הבית באפליקציית yellow, בעזרתו ניתן לפתוח קריאת חילוץ או להתקשר למוקד, מתנדבי הארגון יגיעו אליכם בכל רחבי הארץ. האפליקציה זמינה להורדה ללא עלות. פז תרמה למתנדבי הארגון אלפי ערכות חילוץ ילדים, ערכות חילוץ לדרך וערכות ליחידת הג'יפים.
בשיתוף ארגון ידידים ופז yellow
פורסם לראשונה: 12:00, 09.09.24