לפגישה המרגשת הזאת לוחמת מג"ב מריה רציץ לא ציפתה: בזמן שחגגה לראשונה בחייה את בת המצווה שלה בכותל, הופיעה לפתע אמה שהגיעה במיוחד מרוסיה, לאחר שהשתיים לא נפגשו יותר משנה.
1 צפייה בגלריה
מריה ואמה בטקס בכותל
מריה ואמה בטקס בכותל
מריה ואימה נטליה בטקס בכותל
(צילום: פבל דובוביק)
מריה עלתה לארץ לבדה ב-2020 כדי להתגייס לצה"ל, ואתמול (יום ג') חגגה יחד עם 13 חיילות וחיילים בודדים את טקס בר/בת המצווה, לראשונה בחייהם, לאחר שהתגיירו בשנה שעברה. בעמותת ׳אח גדול למען חיילים בודדים׳ שיזמה עבורם את הטקס החליטו להפתיע את מריה והטיסו את אימה מרוסיה במיוחד לרגל האירוע.
"היום זכיתי לאחד מהרגעים המרגשים בחיי", היא סיפרה בעודה מתחבקת עם אימה. "אמא שלי הגיעה מרוסיה בהפתעה לעמוד לצידי איתי באירוע כל כך עצמתי ומרגש עבורי כיהודיה. זוהי סגירת מעגל אחרי שהתגיירתי. אין לי מילים להודות לעמותת 'אח גדול' על כך שזכיתי לחגוג איתה את בת המצווה שלי לצד אלבינה 'אחותי הגדולה' המלווה ותומכת בי מטעם העמותה מאז שהתגייסתי לצה"ל".
מריה, כמו מאות בני נוער, אוזרים אומץ מדי שנה ועולים לישראל במטרה להתחיל פה חיים חדשים. הם מתגייסים לצה"ל כחיילים בודדים, חלקם זכאי חוק השבות אך אינם יהודים לפי ההלכה ולכן עוברים את תהליך הגיור במהלך השירות הצבאי. ועדיין, טקס בר או בת המצווה, עוגן כה משמעותי בחייו של כל ילד.ה יהודיים, נותר כחלום נשגב מבחינתם. אתמול הם עשו את זה, ובתום הטקס התארחו כולם בבית הנשיא במעמד רעיית הנשיא.
הקרן למורשת ירושלים המלווה מדי שבוע עשרות משפחות בטקסי בר/ת מצווה ליוותה אותם בשיתוף 'אח גדול'. ראובן שיף, יו"ר אגודת הידידים של עמותת אח גדול לחיילים בודדים, סיפר על ההתגייסות המוחלטת של החברים להטסתה לארץ של אימא של מריה, אירוחה בישראל וטיפול בכלל הפרוצדורות הנובעות מכך, וזו גם "ההוכחה לכך שחיילים בודדים לעולם לא יישארו בודדים".
אלבינה גולושפובה, 'אחותה הגדולה' של מריה המלווה אותה, סיפרה: "עליתי לארץ לפני כתשע שנים מלטביה ואני חלק ממערך המתנדבים בעמותה המלווים חיילים בודדים. הייחודיות של 'אח גדול' באה לידי ביטוי בעובדה שאנחנו המתנדבים שירתנו כחיילים בודדים, כך שאנחנו יכולים לתמוך בהם מהניסיון האישי באתגרים והקשיים שהם מתמודדים איתם בצבא".
דניאל אהרון, מנכ"ל העמותה ומי שייסד אותה לפני 13 שנים, אמר: "הייתי בן 6 כשעליתי עם אימי לארץ, כך שאני מכיר מקרוב את המורכבות ברצון להתאקלם מהר ובצורה טובה. אנחנו שמחים שנפל בחלקנו להיות פה עבורם, וגאים להיות חלק ממעגל הקליטה המתחיל עוד לפני גיוסם ומסתיים הרבה אחריו".