בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים
פודקאסט שווים בתעסוקה עם עו"ד סיגלית פורת גורנשטיין
האם החוק מסייע לשילוב העסקת אנשים עם מוגבלויות או פוגע בהם? ההערכות מדברות על כ-800 אלף אנשים עם מוגבלויות בגיל התעסוקה בישראל. כרגע, רק 50% מהם מועסקים. שילובם עשוי לעזור למשק אבל לבטח יעזור להם, בשילובם בחברה. אם כך, נשאלת השאלה, מה תמיכת החוק בכך.
במסגרת פודקאסט "שווים בתעסוקה", הפרויקט המשותף למפעל הפיס, "ידיעות אחרונות", ynet ואתר שווים, שוחח שי רלר, שהפך נכה לאחר תאונה בטיול אחרי צבא בנפאל, עם עו"ד סיגלית פורת גורנשטיין מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות בעבודה ומה מצבם בשוק התעסוקה בישראל.
2 צפייה בגלריה
שי רלר ועו"ד סיגלית פורת גורנשטיין בפודקאסט "שווים בתעסוקה" על ייצוגי אנשים עם מוגבלות במדיה
שי רלר ועו"ד סיגלית פורת גורנשטיין בפודקאסט "שווים בתעסוקה" על ייצוגי אנשים עם מוגבלות במדיה
שי רלר ועו"ד סיגלית פורת גורנשטיין בפודקאסט "שווים בתעסוקה" על ייצוגי אנשים עם מוגבלות במדיה

מחויבות להעסקת אנשים עם מוגבלויות

לא מפתיע לשמוע שארגונים וחברות מצהירים כמה הם בעד אנשים עם מוגבלויות אך בפועל מתאמצים פחות כדי לבדוק את התאמתם לתפקיד המוצע. "אנחנו נלחמים", אומרת עו"ד פורת גורנשטיין, "כדי שאם בא אדם עם מוגבלות, שרוצה לעבוד, המעסיק הפוטנציאלי לא יראה רק את המוגבלות אלא יישם את החוק. אנחנו אומרים לו: תן צ'אנס אמיתי כמעסיק, תפוס אותם כשווים ולפעמים, תן העדפה מתקנת כי אנחנו, עם המוגבלויות, סוחבים איתנו אפליה של שנים". החוק היום, היא מסבירה, מחייב את מקום העבודה לבצע התאמות או להסביר למה המוגבלות אינה מאפשרת את עבודת מבקש העבודה.
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
עו"ד פורת גורנשטיין מסבירה, שמצד שני, העסקת אנשים עם מוגבלויות אינה אוטומטית אלא דורשת בחינת התאמה לתפקיד, בכל מקרה. יחד עם זאת, היא מספרת, שבית המשפט העליון קבע, שאם מגיעים למעסיק שני מועמדים שפחות או יותר דומים, המעסיק יידרש לתת העדפה מתקנת. עוד קובע החוק שמעסיקים ממשלתיים ומעסיקים ציבוריים, נדרשים להעסקה של 5% ייצוג של בעלי מוגבלויות ובשוק הפרטי של 3%. האכיפה לכך מוטלת על נציבות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות.

מכשלת הפיטורים

מעסיקים רבים, אומר לרר, חוששים להעסיק אנשים עם מוגבלויות מחשש שאם יפטרו אותם בעתיד, אפילו מסיבות אובייקטיביות, הרי שיצטרכו להסביר את הפיטורים או שיתבעו.
"אנחנו אף פעם לא באים להגן על אנשים עובדים, גם עם מוגבלות, שאינם עובדים טובים", מדגישה עו"ד פורת גורנשטיין. "אף אחד לא יתבע על עובד שאינו בסדר". בפועל, היא מסבירה, עובדים עם מוגבלויות מעוניינים להוכיח את עצמם יותר והם עובדים מסורים ומשתדלים יותר.

משמעותו של חוק לרון

"חוק לרון" הוא כינוי לתיקון משנת 2009 לחוק הביטוח הלאומי, שצמצם את הפגיעה בקצבת הנכות של מקבלי קצבת נכות היוצאים לעבוד, ובכך עודד נכים להשתלב בשוק העבודה. האם החוק חוסם חלק מאלה עם המוגבלויות לצאת לעבודה?
"הקצבה עם השכר מהעבודה יהיו תמיד גבוהים יותר מרק לקבל קצבה", אומרת עו"ד פורת גורנשטיין ומציעה לאנשים עם מוגבלויות שונות להיכנס לאתר נציבות השוויון ולבדוק את זכויותיהם. עו"ד המייצגים, כמו עו"ד פורת גורנשטיין, משולמים על ידי המדינה והתובעים אינם נושאים בשום עלות, מלבד אגרת בית משפט.
בסוף הפודקאסט פונה עו"ד פורת גורנשטיין למאזינים ולצופים ומבקשת: "תפנו בזמן אמת. אם את או אתה מוזמנים לשימוע ואתם חושבים שזה קשור למוגבלות או אם אתם מוזמנים לשימוע בגלל פיטורי צמצומים, לא בגלל המוגבלות אבל אתם עם מוגבלות ואתם רוצים שיתנו לכם עדיפות, ואפילו אם הייתם בראיון עבודה ומשהו מוזר שקשור למוגבלות עלה, תפנו בזמן אמת. זה חשוב".
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים