"אנחנו עובדים במרץ כדי לתת מענה לביקוש המטורף של חבילות מזון לכ-140,000 ישראלים", מספרת תשובה כברה, מנהלת מחלקת הרווחה בעמותת "חסדי נעמי", המסייעת במהלך השנה כולה למשפחות וקשישים נזקקים. "מדובר בעלייה של 40% מאז הקורונה ומסתמן שהשפעת הקורונה עדיין מורגשת".
כברה התראיינה לאולפן ynet יחד עם נחום מאיה, שסיפר בפנים גלויות על הצורך שלו בסיוע מהעמותה עבור בני משפחתו.
צפו בריאיון באולפן ynet:
ביקוש גבוה לסלי מזון: ריאיון עם נחום מאיה, שמקבל סיוע לקראת החגים
(צילום: משי בן עמי, נויל האריס)
נחום וטלי מאיה הם זוג הורים לארבעה ילדים, אחד מהילדים מאובחן באוטיזם 100 אחוז נכות. עד הקורונה היה מדובר משפחה נורמטיבית, נחום היה מסעדן וטלי עבדה באוניברסיטה. בקורונה טלי חלתה קשה מאוד וזה הפך את כל הבית. נוצרו חובות עתק, משברים, ואי יכולת לשלם שכירות או טיפולים לילדים, כיום הם רשומים ב"חסדי נעמי" לקבלת סלי מזון, וחיים בקושי רב.
תשובה כברה, מנהלת מחלקת הרווחה בחסדי נעמי, זו לא פעם ראשונה שאנחנו משוחחים איתך והשנה, לפחות לפי הנתונים שלכם, אתם בביקוש שיא. אנחנו מדברים על ביקוש ליותר מ-130 אלף ישראלים, זו כמות פשוט מטורפת. כברה: "נכון, זו כמות מטורפת שצריכים להיערך לה תמיד מבעוד מועד, כי הפניות הרגילות הן פניות גדולות תמיד. הסיוע לכלל האוכלוסייה הוא על בסיס חודשי, בתקופת החגים זה 40 אחוז יותר פניות. אנחנו נערכים עם הרבה טלפניות, קשובות, שיקשיבו וייתנו מענה הולם לכל מי שפונה, וכמו שאמרת, הפניות הן גדולות ואנחנו בינתיים עומדים ביעד, מקוה שנמשיך עד הסוף ככה, עד החג".
פעם כשדמיינו חלוקת סלי מזון, דמיינו אנשים מהשכבות הסוציואקונומיות הנמוכות, אבל הסיפור שלך נחום, אחר לגמרי, לא האמנת עד לפני כמה שנים שתהיה במקום הזה, אבל הקורונה ומשברים וילדים, וזה פשוט יכול לקרות לכל אחד. מאיה: "כן, לא פשוט, מי שמכיר אותנו, אנחנו תמיד היינו בצד הנותן, הייתה לנו מסעדה שנים, היינו, נתנו, תרמנו, עזרנו. משפחה נורמטיבית, ארבעה ילדים, שני ילדים עם צרכים מיוחדים. עד הקורונה הכל תפקד ותקתק כמו שצריך ואז הגיעה הקורונה ואובדן המסעדה ואשתי חלה בפיברומיאלגיה ומחסור בטיפולים לילדים, ואתה לאט לאט מוצא את עצמך מסיים את הרזרבות ונגמר ומסיים ואין מאיפה להביא וזה או טיפול או לשלם חשמל, או לשלם שכירות או אוכל, ואתה כן, מגיע למצב שבהמון מצוקה פונה לעמותות מזון".
כברה: "זה משהו שהוא לא קל, לאדם שהיה נותן, תמיד נותן לאחרים, שהיום הוא מגיע עם ראש למטה, לנסות לבקש סיוע מינימלי, הוא לא מבקש עכשיו דברים גדולים, הוא מדבר מינימום שיהיה לילדים, שלא יזרקו אותו מהדירה, שלא ינתקו אותו מחשמל. היינו בבית אצלו, הוא גר בתת תנאים ממש.
1 צפייה בגלריה
תשובה כברה ומנחם מאיה מחסדי נעמי בריאיון
תשובה כברה ומנחם מאיה מחסדי נעמי בריאיון
"באמת הגעתי למצב שבעל הדירה רצה להוציא אותי וזה היה או לעשות קניות לשבת או לתת לו את ה-400-300 שקלים האחרונים".
אני מניחה שהמצב בלתי נתפס בעיניך ומבחינת המשפחה שלך. מאיה: "אני יכול להגיד לך, כמו שתשובה אמרה, היא ראתה, אנחנו משפחה מלוכדת, חמה, הילדים ילדים אוהבים, אין להם הרבה בקשות, אין להם הרבה דרישות, לא מכיר הרבה ילדים שבקושי ניידים יש להם, או ישנים שלא מתפקדים. הילדים שלי ילדים טובים, אבל אתה עושה הכל כדי לא להגיע למצב הזה, שלא יראו, שלא יזהו. אתה רוצה להעלים את הבושה בפניהם, כשלפעמים אתה לא יודע איך אתה עובר את השבת בכלל או איך אתה מתגלגל".
"אני יכול להגיד לך שהמצב במדינה כל כך קשה שיש חלק מהעמותות מזון שאתה נרשם ומחכה בתור ואין בכלל, אין מקום. אני פניתי ל'חסדי נעמי' ותשובה במענה מהיר ומדהים הגיעה אליי הביתה עם כמות שהחזיקה לי לשבועיים שלושה של אוכל, ואחרי זה תיקים לילדים ותמיד שואלת, 'מה נשמע ואיך עובר השבוע ואיך אתה מסתדר ומה שלומכם'. אני חושב שהדבר הכי גדול שהיא עשתה זה בכלל לא המזון, זה להעלים לי את הבושה, זה לתת לי דלת פתוחה והרגשה נוחה שאני יכול מתי שאני רוצה לשלוח הודעה ולהתקשר, ולמעשה אובדן הבושה בנושא של 'חסדי נעמי' זה הדבר הכי גדול שקרה לי, כי באמת הגעתי למצב שבעל הדירה רצה להוציא אותי וזה היה או לעשות קניות לשבת או לתת לו את ה-400-300 שקלים האחרונים, מקומות חשוכים מאוד".
תשובה, דיברנו על יוקר המחיה אבל גם הקורונה תדלקה את הסיטואציה הזאת, ומגיעים אנשים שכל השנים היו רגילים לתת, ויש להם ילדים, וכמו שהוא אמר: הבושה. וזה אחד הרבדים הכי חשובים שלכם. כברה: "אני חייבת לומר שעם הבושה, אנשים שבאמת בעבר תרמו דרך הארגון כמויות של כסף למשפחות מסוימות, אם זה קמפיינים או בכלל תרומה, אני לא יכולה להסתכל להם בעיניים, הם באים עם ראש מורכן וממש בבושה, לבקש, וזה הכי הכי קשה. ויש כאלה לאלפים, לצערי לאלפים, שאנחנו צריכים גם את הכוחות נפש לדעת איך להתמודד איתם ולתת להם את התחושה הטובה שהעולם הוא גלגל, עוד יום אחד הם יחזרו, אבל באמת המצב מאוד קשה, לכן באמת אני מנסה לפנות דרככם, כמו נחום יש לנו המון משפחות, תעזרו לנו, אני ממש אומרת את זה בתחינה, תעזרו לנו לעזור להם, שהם לא יגיעו למצב שהם צריכים להגיע לתקשורת כדי שיהיה להם משהו לאכול בבית".
  • לתרומות ל"חסדי נעמי" התקשרו לטלפון 03-6777777 או הכנסו לאתר.
פורסם לראשונה: 09:08, 14.09.22