בשיתוף האיחוד האירופי למדינת ישראל
נדמה שכבר מזמן התרגלנו לכך שהזמנת טיסה היא עניין פשוט ונגיש וכשמדובר בטיסות ליעדים באירופה נוסף גם הרגל של הזמנת כרטיס במחיר שווה לכל נפש. אלא שמה שנראה לנו טבעי הוא תוצאה של הסכם "שמיים פתוחים", שחתמה ישראל רק ב-2013 עם האיחוד האירופי. היוזמה החלה עוד ב-2006, כשפנה האיחוד האירופי אל ממשלת ישראל. כעבור 7 שנים, באפריל 2013 אישרה הממשלה את ההסכם, שקיבל את החותמת הסופית שלו בפרלמנט האירופי.
4 צפייה בגלריה
 לשימוש כתבה שיווקית
 לשימוש כתבה שיווקית
עשור להסכם השמיים הפתוחים בין אירופה לישראל
"ההסכם הוזיל מחירים, ובעקבותיו היצע הטיסות גדל"
ישי דון יחיא הוא מנהל אגף כלכלה וקשרי תעופה ברשות התעופה האזרחית, והיה שותף להסכם החל מיוזמתו הראשונית ועד חתימתו. גם היום הוא שותף בהסכמים שנולדו במסגרת "שמיים פתוחים", ומקדמים את התעופה האזרחית בין האיחוד האירופי וישראל. "האיחוד האירופי פנה לישראל בתחילת שנות ה-2000, לאחר שפתחו את השמיים האירופים כיחידה אחת בשנות ה-90 של המאה הקודמת" , הוא נזכר, "פתיחת השמיים הפכה את האיחוד ליחידה אחת, כמו מדינה אחת, מבחינות תעופתיות רבות - היכולת לטוס, החלת הרגולציה והחוקים ועוד, באופן אחיד. המשמעות הטכנית בפועל הייתה שכל חברת תעופה אירופית יכולה להמריא ולנחות בכל יעד באיחוד האירופי. כשנחתם ההסכם מול ישראל הוא איפשר, באופן דומה, כניסה של חברות תעופה מכל מדינות האיחוד. הסכמים כאלה, חשוב לדעת, עשה האיחוד עם עוד מדינות, שאינן באיחוד אך קרובות אליו גיאוגרפית כמו מרוקו, ירדן ועוד".
אבל ההסכם ההדדי הזה הועיל כלכלית לא רק לאירופים אלא גם לישראל. "זה איפשר למובילים ישראלים לטוס מכל מקום באיחוד לישראל, והכל על בסיס שוק חופשי", מוסיף דון יחיא, "תוך שמירה על רגולציית טייס עם דינים אירופאים שישראל קיבלה על עצמה. תנאי התחרות הקיימים חופשיים יחסית, הזכויות שוות והתחרות שווה. אנחנו, הישראלים, טסים הרבה וזה משתלם לאירופאים, השוק הישראלי מאד קרץ להם ולנו, הישראלים, זה הוזיל מחירים והיצע הטיסות גדל".
4 צפייה בגלריה
 לשימוש כתבה שיווקית
 לשימוש כתבה שיווקית
"ההסכם הגדיל את התעופה בין ישראל לאיחוד האירופי בעשרות אחוזים"
כניסה הדרגתית והצלחה גדולה
במדינת ישראל חששו מלחץ חברות התעופה הישראליות, ולכן רשות התעופה האזרחית הביאה בזמן המשא ומתן חוות דעת מקצועית, שהראתה שהחברות יוכלו לעמוד בתנאי השוק החופשי. במקביל, הכניסה של ההסכם בפועל הייתה הדרגתית, כדי לאפשר לחברות הישראליות להצטייד ולהיערך בהתאם. בנוסף, במסגרת ההסכם הן יכלו גם להמשיך לקבל השתתפות בהוצאות ביטחון, והטבות נוספות מהמדינה. ההסכם יצא לדרך.
"ההצלחה של ההסכם הזה היא כבירה לכולם", מסביר דון יחיא, "זה הסכם שהגדיל את התעופה בין ישראל לאיחוד האירופי בעשרות אחוזים. אלה קצבי גידול חסרי תקדים. זה גם הגדיל את מספר היעדים כי חברות הלואוקוסט הגדולות נכנסו בצורה חזקה והורידו את המחירים בשוק".
על אף ההתרסקות של עולם התעופה לאור משבר הקורונה ב-2020, ב-2022 היה גידול משמעותי בטיסות בין ישראל לאיחוד האירופי. השנה, ב-2023, המספרים מתקרבים לכמות הטיסות של טרום תקופת הקורונה. כך הראו הנתונים הרשמיים שהוצגו בוועידה השנתית האחרונה, שהתקיימה בין ישראל לאיחוד האירופי בנושא.
4 צפייה בגלריה
 לשימוש כתבה שיווקית
 לשימוש כתבה שיווקית
בעקבות ההסכם, עלה מספר היציאות לחו"ל של ישראלים ב-50%
לא רק טיסות מוזלות
ניתוח בחטיבת המחקר של בנק ישראל בחן את השפעות הרפורמה על ענף התיירות ועל הצרכן הישראלי וב-2021 פורסם שמספר היציאות לחו"ל של ישראלים מעשירונים שונים בחברה, גדל מאד. גם מספר הטיסות והנוסעים בחברות התעופה הישראליות, שהושפעו באופן ישיר מהרפורמה, המשיך לגדול בתקופת הרפורמה, מה שהפיג חששות רבים.
ניתוח הנתונים מלמד, שהודות לרפורמה עלה מספר היציאות לחו"ל של ישראלים בכ-50% והם מגיעים משכבות שונות של האוכלוסייה, שבעבר לא יכלו להרשות לעצמם לצאת מהארץ ולבלות בחו"ל.
למרות הגידול העצום בטיסות, התיירות הנכנסת לישראל עדיין לא גדלה באותו הקצב. "ב-2018-2019 היו גידולים יפים אבל היום אפשר לומר, ש-70% מהטסים זו תיירות יוצאת, ורק 30% תיירות נכנסת שמביאה לכאן תיירים", אומר דון יחיא.
אבל יש הרבה הישגים בהיבטים אחרים. "היחסים עם האיחוד האירופי מאד קרובים", הוא משתף, "וזה מאד מועיל לנו ונותן לנו מידע מצוין, שעוזר לנו בפיקוח, בביטחון טוב יותר לנוסע הישראלי, תורם ליעילות התעופתית שלנו ומקצר את זמני הטיסות".
4 צפייה בגלריה
 לשימוש כתבה שיווקית
 לשימוש כתבה שיווקית
"גאים לחגוג את ציון הדרך ההיסטורי הזה"
"תרם לחיזוק קשרי האיחוד האירופי ומדינת ישראל"
ניכר שהסכם "שמיים פתוחים" נחשב להצלחה בעייני כל הצדדים. משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל מסרה מטעמה: "הסכם התחבורה האווירית של האיחוד האירופי-ישראל (הסכם "שמיים פתוחים") הביא לעלייה ניכרת של הקישוריות בין ישראל לערי אירופה. בעת חתימת ההסכם, ב-2013, היו 41 צמדי ערים ביניהן היה קשר תעופתי, כמו תל אביב-פריז, תל אביב-רומא וכדומה. שש שנים מאוחר יותר, ב-2019, כבר היו 107 צמדי ערים שמחוברות בקשרי תעופה.
"הסכם זה, יותר מכל הסכם אחר, תרם לחיזוק קשרי האיחוד האירופי ישראל על בסיס של קשר בין אנשים. הנסיעה לישראל וממנה הפכה למשתלמת יותר. עסקים, תיירות, לימודים, טיולים או קניות, ביקורי משפחות באירופה - כל זה קל יותר היום, מאשר לפני 10 שנים.
"אם רק נזכיר את התיירות, ההסכם תרם להגדלת מספר הטסים, בין ישראל למדינות האיחוד האירופי, מ-6.7 מיליון נוסעים ב-2013 ליותר מ-13 מיליון , עשר שנים מאוחר יותר. אנו גאים לחגוג יחד את ציון הדרך ההיסטורי הזה."

זה הזמן של כל נוסע לאירופה להכיר את ETIAS

בשנה הקרובה, תושק באירופה אשרת כניסה אלקטרונית ETIAS למבקרים ממדינות הפטורות מוויזה, לבאים בשערי היבשת, שנועדה להגן ולחזק את גבולותיו של האיחוד האירופי. כל נושא דרכון ישראלי, ממש כמו אזרחי כ-60 מדינות נוספות בעולם, יצטרך להנפיק אונליין לפני טיסתו, תמורת אירו בודדים, אשרת כניסה לכ-30 מדינות באירופה. האשרה תונפק באינטרנט ע"י מילוי טופס קצר לכל מבקר ביבשת, ותשלום עבור כל מי שעבר את גיל 18. האישור מאפשר שהייה של עד 90 יום למטרות עסקים או פנאי, ותקף לשלוש שנים.
בשיתוף האיחוד האירופי למדינת ישראל