(צילום: ירון ברנר)

תנועת הנוער השומר הצעיר מזהירה מפני השלכות חמורות של קיצוץ מתוכנן בתקציב תכנית השינשינים (שנת שירות - א"ל). הקיצוץ, שעומד על 25% מתקציב התמיכה של משרד החינוך, עלול לפגוע משמעותית ביכולת הארגון לקלוט מתנדבים חדשים ולהמשיך את פעילותו.
"בתחילת שנת התקציב הנוכחית, קיבלנו הבטחה משר החינוך וממשרד האוצר שהקיצוץ לא יקרה ואין לנו מה לחשוש", אומרת רונית שניר, מנכ"לית התנועה. "לצערנו, אנחנו מגיעים לסוף השנה עם ההבנה שאלו היו אמירות באוויר".
2 צפייה בגלריה
"עבור המדינה מדובר בכסף קטן". שינשינים של השומר הצעיר מפגינים
"עבור המדינה מדובר בכסף קטן". שינשינים של השומר הצעיר מפגינים
"עבור המדינה מדובר בכסף קטן". שינשינים של השומר הצעיר מפגינים
(צילום: באדיבות תנועת השומר הצעיר)
לדברי שניר, מדובר בסכום של 17 מיליון שקלים בלבד מתוך תקציב ענק של מיליארדים. "עבור המדינה מדובר בכסף קטן, כשעבורנו מדובר בהון. זה דבר שהוא פשוט מקומם", היא מוסיפה, "המתנדבים שלנו הם חבר'ה מדהימים, שבתוך תקופה באמת קשה של מדינת ישראל חשוב להם לתת ולתרום למדינה. עבורה מדובר בכסף קטן, אבל בשבילנו זה סכום עצום".
השינשינים, צעירים המתנדבים לשנת שירות לאחר סיום התיכון וטרם גיוסם לצה"ל, מתקיימים בתנאים צנועים במיוחד. "המתנדבים שלנו באמת חיים בשנה הזאת באופן הכי צנוע שיש", מתארת שניר, "הם מתגוררים יחד בדירה אחת, ומתקיימים מ'אש"ל' שמשמש אותם לצרכים בסיסיים בלבד כמו קניית מזון ותחבורה ציבורית".
רונית שניר, מנכ"לית התנועה: "בתחילת שנת התקציב הנוכחית, קיבלנו הבטחה משר החינוך וממשרד האוצר שהקיצוץ לא יקרה ואין לנו מה לחשוש. לצערנו, אנחנו מגיעים לסוף השנה עם ההבנה שאלו היו אמירות באוויר"
תוכלו להמשיך להתקיים בלי השינשינים? "כל אחד מהמתנדבים הצעירים האלה הוא כמו אח גדול עבור הילדים ובני הנוער. השנה, יותר מתמיד, הילדים והנוער זקוקים ל'אח גדול' כזה לצידם. אני מקווה מאוד שלא נגיע למצב שנצטרך לוותר על ההתנדבות המדהימה הזו, כי זה נראה לי ממש לא הגיוני.
"הארגון שלנו וארגונים אחרים הם מלכ"רים (מוסדות ללא כוונת רווח - א"ל), ואין לנו הכנסות נוספות. כן חשוב לציין שעדיין לא ראינו את כל התקציב, ואני חוששת מאוד שלא יהיה לנו כסף לממן אפילו את התנאים הבסיסיים שאנחנו נותנים למתנדבים שלנו".

"אנחנו השיקום של העורף"

על רקע ההחלטה לקצץ בתקציב התנועה, המתנדבים בתנועה קוראים לממשלה להכיר בחשיבות פעילותם ולהבטיח את המשך התמיכה בתוכניות שנת השירות, במיוחד בתקופה מאתגרת זו עבור החברה הישראלית. "שנת השירות שלנו חיונית למדינה. אנחנו תורמים שנה מחיינו כדי לסייע ולהשפיע. אנחנו השיקום של העורף - המשמעות של קיצוץ התקציב שלנו היא פגיעה בשיקום המדינה", אומרת רותם קורא, שינשינית בשומר הצעיר.
לדבריה, המתנדבים הם גורם משמעותי ביותר בחיי בני הנוער: "אנחנו האוזן הקשבת שלהם. עוזרים להם בפתרון בעיות, בלימודים, ובארגון זמנם. במהלך השנה הזאת אנחנו עסוקים רק בהתנדבות ובתרומה - אנחנו פותחים את היום בהתנדבויות בבתי ספר ובפרויקטים קהילתיים, וממשיכים בפעילויות שאנחנו מעבירים בקנים עצמם, יחד עם החניכים".
2 צפייה בגלריה
"שנת השירות שלנו חיונית למדינה"
"שנת השירות שלנו חיונית למדינה"
"שנת השירות שלנו חיונית למדינה"
(צילום: באדיבות תנועת השומר הצעיר)
בשנה האחרונה, על רקע המשבר הביטחוני, המתנדבים אף הרחיבו את פעילותם. "הקמנו מסגרות חינוכיות לילדים שנותרו ללא מסגרת", מספרת קורא. "אנחנו נמצאים בפריסה ארצית ומגיעים לכל מקום שצריך אותנו, כולל אזורים מוחלשים ואוכלוסיות מפונות".
בתגובה לדברים, נמסר ממשרד החינוך כי המשרד "רואה חשיבות עצומה בשנת התנדבות למען הקהילה" וכי "בסוף שנת התקציב 2024, התקציב המיועד לשינשינים יהיה דומה לתקציב שהיה בשנת 2023".