החרם על ישראל והקשר לזכויות אנשים עם מוגבלות של האו"ם: ריאיון עם אודליה פיטוסי, המנהלת המקצועית של עמותת "שמחה לילד"
( צילום: ירון ברנר)

החרם על ישראל לא פוסח גם על בעלי מוגבלויות: לאחר תקופה מוצלחת בה כיהנה כמנהלת המקצועית של עמותת "שמחה לילד" וכסגנית יו"ר ועדת המומחים לזכויות אנשים עם מוגבלות של האו"ם (CRPD), אודליה פיטוסי הייתה מועמדת לכהונה שנייה, ואף נחשבה לאחת מהמועמדות המובילות הודות לניסיונה הרב והמעורבות שלה בתחום.
אולם, למרות הציפיות הגבוהות ואחרי שמדינות רבות שאישרו קודם לכן את תמיכתן בה ברגע האחרון החליטו למשוך את תמיכתן במועמדותה, פיטוסי לא נבחרה בסוף ובסיום השנה הנוכחית היא תיאלץ לסיים את תפקידה.
2 צפייה בגלריה
פיטוסי באו"ם. "האו"ם צריך להילחם בארגוני הטרור, לא בישראל"
פיטוסי באו"ם. "האו"ם צריך להילחם בארגוני הטרור, לא בישראל"
פיטוסי באו"ם. "האו"ם צריך להילחם בארגוני הטרור, לא בישראל"
(צילום: אוסף פרטי)
"התפקיד שלי הוא חלק מוועדת גופים בלתי תלויה, שבה חברים 18 פעילים, העוסקת אך ורק בזכויות של אנשים עם מוגבלות ללא קשר למדינה כזו או אחרת", היא מסבירה. "קדנציה אחת נמשכת ארבע שנים, וכעת ניסיתי להיבחר לארבע שנים נוספות.
"כישראלית, גם בימים שבשגרה לא קל להיבחר לתפקיד באו"ם, אז על אחת כמה וכמה בזמן מלחמה. עשינו מאמצים אדירים להיבחר באמצעות הצעות ועבודה לא פשוטה שביצענו, וכל זה תוך כדי שאנחנו, כמו גם שאר המשלחות הישראליות שמגיעות לאו"ם, נאלצים להתמודד עם הטפות אינסופיות וביקורת בלתי פוסקת מצד לא מעט נציגים ממדינות שונות".
לא ייאמן שאפילו כלפייך, כמי שאינה מייצגת מדינה ובעצמה מתמודדת עם מוגבלות, הם מטיחים ביקורת. "הביקורת שלהם לא מופנית כלפי הגורם הנכון: יש חשיבות רבה לדאגה ולמחשבה על אנשים עם מוגבלויות בעזה, אבל אם באו"ם באמת רוצים לסייע לעזתים שמתמודדים עם מוגבלויות - עליהם להבין שהמלחמה צריכה להיות מול גורמי הטרור, ואף להצהיר שחמאס ושאר הארגונים שם הם הבעיה והם אלו שפוגעים באותם אנשים, ולא מדינת ישראל. ההתמקדות שלהם בנו במקום לנסות למגר את הטרור, לא משרתת את האנשים עם המוגבלויות שחיים ברצועה".
2 צפייה בגלריה
פיטוסי (שורה ראשונה משמאל) עם חברי ועדת המומחים לזכויות אנשים עם מוגבלות של האו"ם
פיטוסי (שורה ראשונה משמאל) עם חברי ועדת המומחים לזכויות אנשים עם מוגבלות של האו"ם
פיטוסי (שורה ראשונה משמאל) עם חברי ועדת המומחים לזכויות אנשים עם מוגבלות של האו"ם
(צילום: אוסף פרטי)
מה גורם לך להניח שלא נבחרת לכהונה נוספת רק בגלל שאת ישראלית? "זה ברור לי, ולא רק לי, שהיה לובי של מדינות ערביות שהשפיע מאוד על מדינות אחרות ועל הבחירה שלהן למשוך את התמיכה בי ברגע האמת. ההצבעה היא אנונימית כך שאי אפשר לדעת מי מהמדינות תמכה ומי לא, אבל בדרך כלל, וכך קרה גם במקרה שלי, המדינות שתומכות בך שולחות איגרת לפני ההצבעה.
"ישנם גם הסכמים בין מדינות - אני אצביע לך, ואתה תצביע לי. ולמרות שאנחנו מילאנו את חלקנו בהסכם, המדינות שתמכנו בהן לא שלחו את אישור התמיכה שלהן בחזרה, רבות מהן הן כאלו שתמכו בנו עד פרוץ המלחמה.
"היו 123 מדינות שהצהירו בעל פה שהן יתמכו בבחירה בי, כשבפועל קיבלתי רק 103 קולות. כמובן שתמיד יש סטיית תקן כזו או אחרת, אבל לרוב מדובר בסטייה של 10 אחוזים והפעם היא סטתה ב-16 אחוזים, וזה בהחלט מצביע על שינוי עמדות ברגע האחרון".
זה מצער מאוד שאיבדנו אותך בלובי, אבל אנחנו בטוחים שתמשיכי להשפיע לטובה כאן בארץ. "כמובן ובהקשר לזה, חשוב לי לומר שהעמותה הישראלית שבה אני שותפה, 'שמחה לילד', שפועלת ועושה המון לטובת אנשים עם מוגבלויות, תקיים מופע התרמה בהאנגר בתל אביב ביום ראשון הקרוב (23 ביוני), ואנחנו מאוד נשמח שכמה שיותר אנשים יגיעו וייקחו חלק, כדי שלפחות במציאות הישראלית נוכל לייצר מקום טוב יותר עבור אנשים עם מוגבלויות".