יום המתנדב הבין-לאומי מצוין מדי שנה ברחבי הגלובוס ב-5 בדצמבר. לכבוד היום החשוב הזה ריכזנו נתונים מהסקר החברתי בנושא התנדבות שנערך ב-2021 על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

התנדבות בקרב בני 20 ומעלה

בשנת 2021 התנדבו כ-1.255 מיליון ישראלים, שהם כ-21% מבני 20 ומעלה באוכלוסייה הקבועה בישראל.
20% מהנשים ו-23% מהגברים התנדבו, כך גם 25% מהיהודים ו-7% מהערבים, 23% מבני 64-20 ו-14% מבני 65 ומעלה.
38% מהמתנדבים עשו זאת במסגרת ארגון או כמה ארגונים, 44% התנדבו באופן פרטי ו-18% נוספים התנדבו הן במסגרת ארגון והן באופן פרטי.
46% מהמתנדבים פעלו בתחום העזרה לנזקקים (כגון קשישים, נכים, מעוטי יכולת, נוער במצוקה), 14% התנדבו בתחום החינוך ו-8.4% בתחום הבריאות (כגון מד"א, בתי חולים).
8 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד!
לשימוש הכתבה בלבד!
תרשים 1 - בני 20 ומעלה שהתנדבו, לפי תחום הפעילות, אחוזים, הסקר החברתי 2021
35% מהמתנדבים עוסקים בפעילות זו עד תשע שעות בחודש, 31% מתנדבים עשר שעות ויותר בחודש, 25% מתנדבים מספר שעות לא קבוע ו-5.9% התנדבו באופן חד-פעמי במהלך השנה האחרונה. בקרב היהודים, 25% התנדבו – 40% מהחרדים, 32% מהדתיים, 18% מהמסורתיים ו-25% מהחילוניים.
95% מהמתנדבים מדווחים כי הם מרוצים מחייהם: 53% מדווחים כי הם 'מרוצים מאוד' (לעומת 38% מאלה שאינם מתנדבים) ו-42% נוספים מדווחים כי הם 'מרוצים'. כמו כן, אנשים שמתנדבים הם אופטימיים יותר – 68% מהם מעריכים כי חייהם יהיו טובים יותר בשנים הקרובות, לעומת 55% מאלה שאינם מתנדבים.
במסגרת הסקר רואיינו 7,416 איש בני 20 ומעלה, המייצגים כ-9.5 מיליון איש בגילים אלו, מהם 1.1 מיליון בני 65 ומעלה. בחלק מהמדדים קיימת השפעה של משבר הקורונה שהחל במרץ 2020.

ברוח טובה

עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, מחברת בין מתנדבים לעמותות באמצעות אתר אינטרנט ובו מנוע החיפוש הגדול בישראל לחיפוש אחר התנדבות. רוח טובה מחברת בין מתנדבים פרטיים ומתנדבים מחברות עסקיות - לעמותות, וגם נמצאת בקשר שוטף עם הרשויות המקומיות בישראל במטרה לקדם את ההתנדבות.
מנתוני אתר רוח טובה: מתחילת 2022 היו 306,826 משתמשים באתר, ומעל ל-100,000 מתנדבים פעילים. למעלה מ-300,000 שעות התנדבות יצאו לפועל דרך האתר.
ההתנדבויות שהתעניינו בהן הכי הרבה אנשים היו התנדבות עם בעלי חיים, התנדבות לעסקים, והתנדבות עם קשישים. הגיל המוביל בחיפוש התנדבות הוא 35-44 (25% מכלל המשתמשים).
עידו לוטן, מנכ"ל עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, מספר: "לצד ההתנדבויות המסורתיות שכולם מכירים אנחנו מפתחים תוכניות התנדבות מיוחדות ומעניינות, וגם שם אנו רואים את ההיענות המרשימה של הציבור לכך".
8 צפייה בגלריה
התנדבות ממבט ראשון
התנדבות ממבט ראשון
הזדמנות לפגוש ולהתנדב עם פנויים ופנויות בעלי ערכים דומים
(צילום: רוח טובה מקבוצת אריסון)
תוכניות ההתנדבות המיוחדות של עמותת רוח טובה כוללות בין השאר גם את "התנדבות ממבט ראשון". "הדרך הטובה ביותר להכיר אנשים טובים היא באמצעות מעשים טובים", חשבו אנשי העמותה ויצרו את פרוייקט 'התנדבות ממבט ראשון'. מטרת המיזם היא לתת לרווקים ורווקות הזדמנות להתנדב ולעשות טוב ועל הדרך לפגוש מתנדבים באותו הסטטוס, עם ערכים דומים.
הפרויקט הראשון התקיים בט"ו באב האחרון. הרווקים והרווקות הגיעו לבית אבות 'בית קשת', העבירו הפעלה משמחת לקשישים ולאחריה עברו למפגש מוצלח שאפשר יצירת חיבורים בין המתנדבים עצמם. "אנחנו מרחיבים כעת את הפרויקט לפריסה ארצית ועמותות ומתנדבים שרוצים לקחת חלק יכולים לפנות אלינו במייל: shiri@ruachtova.org.il", מסביר לוטן.
8 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד!
לשימוש הכתבה בלבד!
בפעילות להעלאת מודעות וקידום קבלה של אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה הערבית.
התנדבות מעניינת נוספת נמצאת בחברה הערבית בה עמותת רוח טובה פועלת לקידום ההתנדבות בשיתוף פעולה עם כל הרשויות המקומיות והיישובים הלא מוכרים.
אחד מפרויקטי ההתנדבות המובילים הוא פרויקט להעלאת מודעות ולקידום קבלה של אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה הערבית, במסגרתו מתנדבים מבשלים ועורכים ארוחות לאנשים עם צרכים מיוחדים במטרה להגביר את המודעות אליהם, את הקבלה שלהם בחברה, ובמטרה להעמיק את הקשר ואת המעורבות החברתית שלהם בקהילה.
הפרויקט מתקיים זו השנה החמישית ויתקיים ביישובים הדרוזים ב-19-20 לדצמבר, וגם בחודש הרמאדן בכלל היישובים של החברה הערבית ב-28.3.
8 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד!
לשימוש הכתבה בלבד!
עובדי "מרכנתיל" בהתנדבות באמצעות רוח טובה
פרויקט מעניין נוסף שהוא חלק משיתוף הפעולה עם חברות עסקיות נעשה בשכונת ג'סי כהן בחולון, שם פועלת עמותת ג'סי כהן למען השכונה. העמותה מחלקת מדי יום חמישי לכ-350 אנשים ירקות ופירות שנתרמים מארגון "לקט ישראל". עובדי בנק "מרכנתיל" רצו להקל על המתנדבים ולגרום למקבלי הסיוע להרגיש יותר בנוח, "במסגרת פעילות מגבשת של התנדבות עובדים הם בנו ביחד עגלות עץ שישמשו את המתנדבים להעביר את הפירות והירקות עד לבתי מקבלי הסיוע במקום שהם יצטרכו לעמוד בתור, ולהרגיש לא בנוח", מספר לוטן.
"מחלקת רשויות בעמותת רוח פועלת לקידום ההתנדבות באמצעות שותפות שנתית הדוקה עם הרשויות המקומיות", הוא מרחיב. "למשל במסגרת מיזם 'העתק הדבק' יועתקו יוזמות התנדבות מוצלחות מרשות אחת לשנייה. לדוגמא "שישי משפחתי" שיזמה מועצת אזור, שבמסגרתו מארחות משפחות הישוב קשישים המתמודדים עם בדידות לארוחת שבת. או 'להלך קסם' שיזמה עיריית הוד השרון במסגרתה מעבירים קורס קוסמים לוותיקים בני הגיל השלישי שמצטרפים כמפעילים מן המניין למערך ההתנדבות ברשות,ללא ספק יוזמה מעצימה ומקורית".
"כולם מוזמנים להיכנס לאתר 'רוח טובה' ולמצוא את ההתנדבות המתאימה להם מתוך מאות אפשרויות התנדבות מגוונות בכל הארץ", מסכם לוטן.

עיין ערך התנדבות

במסגרת קמפיין ההתנדבות שיוזמת פלטפורמת ההתנדבות לחברות ועסקים Helpi ויצא לדרך היום (ב'), יום המתנדב הבינלאומי, נעשתה פנייה לאנשי ונשות משאבי אנוש בחברות השונות עם מגוון הצעות לקידום התנדבות והעלאת מודעות העובדים למנעד רחב של נושאים חברתיים, כלכליים וסביבתיים, ביניהם: מיגור העוני, חיסול הרעב, שוויון מגדרי, צמצום אי-השוויון התמודדות עם שינויי אקלים ועוד.
8 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד!
לשימוש הכתבה בלבד!
פעילות לרגל יום המתנדב שיזמה "הלפי".
למשל בחברת "קורנית דיגיטל" ימיינו ויארזו תוצרת חקלאית למען אוכלוסיות מוחלשות, עובדי חברת "אירונאוטיקס" יבנו ספסלים למען מתמודדי נפש. עובדי חברת התרופות אסטרהזניקה בחרו להתנדב בבישול ארוחות חמות בבית תמחוי באור עקיבא, תוך התמקדות בחשיבות תחום מיגור הרעב בקרב אוכלוסיות מוחלשות ועוד.
"הוא לא האמין שאישה ועוד ערביה ועוד מטירה, מגיעה ומחלצת בחור חרדי מבני-ברק מאמצע השטח בחורף ובשעות הלילה, הוא היה המום".

היה לי ידיד היה לי אח

ארגון "ידידים" הוקם בשנת 2006 והוא המעניק עזרה ראשונה שאינה רפואית בכל הארץ, 24 שעות ביממה למעט שבתות וחגים. הארגון מונה כיום כ-40,000 מתנדבים ומתנדבות בכל הארץ ומספק סיוע בשלל תחומים, ביניהם: סיוע בפנצ'ר התנעת רכבים, מילוי מים/שמן/דלק, פתיחת רכבים נעולים, חילוצי שטח, חילוץ תינוקות שננעלו ברכבים ועוד.
8 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד!
לשימוש הכתבה בלבד!
"זה משפיע עליך ברמה היומיומית לדוגמא לא לעקוף או לצפור כשאתה ברכב, כי יש עליו מדבקות של הארגון".
הכירו את המתנדבים:
שם: נתי טויטו גיל: 33 מקום מגורים: אילת עיסוק: מנהל חנות בייבי סטאר
זמן חברות בארגון וכמות קריאות אליהן יצאת? טויטו: "לפני כשנה הצטרפתי בכל הכוח, יצאתי לכמאה קריאות".
מה הסיבה שבגללה הצטרפת לארגון? טויטו: "יש לי שלושה ילדים ועברתי תהליך גירושים קשה, כשאתה פתאום לבד עם עצמך זה או שאתה יורד או שלוקח את עצמך בידיים. כמובן שהעדפתי לקחת את עצמי בידיים והכי מאושר בעולם שזה דרך ארגון 'ידידים'".
קריאה שאותה לא תשכח? טויטו: "קריאת חירום ראשונה של כלב נעול ברכב בריף הדולפינים ביום שישי שעה וחצי לפני כניסת שבת. סגן מנהל המחוז התקשר לעדכן אותי קיבלתי אדרנלין מטורף, שמתי חולצה ועפתי לרכב תוך חמש דקות הגעתי למקום וחילצתי את הכלב.. זו הייתה הרגשת סיפוק מטורפת".
כיצד ההתנדבות במסגרת ארגון ידידים משפיעה על החיים הפרטיים שלך? טויטו: "עושה אותי בן אדם טוב יותר, אתה מתאהב בהרגשה של לעזור לאנשים. זה משפיע עליך ברמה היומיומית לדוגמא לא לעקוף או לצפור כשאתה ברכב, כי יש עליו מדבקות של הארגון".
מה ה'אני מאמין' שלך? "אני מאמין שאם אתה עושה טוב אתה תקבל טוב בחזרה! תהיו טובים".
8 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד!
לשימוש הכתבה בלבד!
נתי טויטו: "הרגשת סיפוק מטורפת".
שם: כמילה סמארה, אחראית מתנדבים יחידת דוכיפת בג׳יפים. גיל: 40 מצב משפחתי: אמא חד הורית לילדה קטנה. מקום מגורים: טירה שבמשולש עיסוק: מנהלת מחלקה בבנק הפועלים
זמן חברות בארגון וכמות קריאות אליהן יצאת? סמארה: "שנה וחצי, יצאתי לכמה עשרות קריאות".
מדוע הצטרפת לארגון? סמארה: "קודם כל הרעיון של נתינה ועזרת הזולת ועשיית מצווה".
קריאה שלא תשכחי? סמארה: "קריאה שהייתה על רכב תקוע בשטח בשנה שעברה בחורף ליד הירקון. הגעתי לבחור והתחלנו בשיחת חולין הצטבר שהוא מבני-ברק דתי חרדי הסתכל אליי עם פנים מבוהלות אמר לי 'מאיפה את?' כשעניתי לו 'מטירה ליד כפר סבא', הוא היה בשוק. הוא לא האמין שאישה ועוד ערביה ועוד מטירה, מגיעה ומחלצת בחור חרדי מבני-ברק מאמצע השטח בחורף ובשעות הלילה, הוא היה המום. הסיטואציה הייתה מאוד מרגשת לי באופן אישי, זה אומר שאין לנתינה ולעזרת הזולת חוקים אין קשר לא לדת ולא למין ולא לגזע".
כיצד ההתנדבות משפיעה על החיים הפרטיים שלך? סמארה: "כשנותנים מכל הלב ומקבלים תודה וחיוך וברכות עושה אותי הכי מאושרת בעולם, וגם בחיים היומיומיים נותן לי סיפוק עצמי".
מה ה'אני מאמין' שלך? סמארה: "תעשה טוב תקבל טוב".
8 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד!
לשימוש הכתבה בלבד!
כמילה סמארה: "אין לנתינה ולעזרת הזולת חוקים אין קשר לא לדת ולא למין ולא לגזע".
שם: יעקב שנרב. גיל: 54 מקום מגורים: בית אל. עיסוק: משנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
זמן חברות בארגון וכמות קריאות אליהן יצאת? שנרב: "כשבע שנים, אבל מי סופר בכלל את השנים כשכל-כך טוב ונעים. גם את הארועים אין לי דרך לספור כי זה עוד היה הרבה לפני שהייתה לנו אפליקציה. אני מעריך שמדובר בעשרות, אם לא מאות ארועים".
למה הצטרפת לארגון? שנרב: "הצטרפתי בזכות ישראל אלמסי מנכ"ל הארגון, הוא ידיד טוב שלי הרבה שנים. כשרואים את העשייה שלו המטורפת להרמת והצלחת הארגון, אי אפשר שלא ליטול חלק".
קריאה שאותה לא תשכח?
שנרב: "כל ארוע וכל הקפצה לחסד, נותנת לנותן יותר מאשר למקבל. כשאתה נותן למישהו, אתה ממלא את עצמך. ובכל זאת יש אירוע אחד שזכור לי לטוב".
"זה היה אירוע של סיוע בדלק ממש כמה דקות לפני כניסת השבת. האירוע היה בכביש ראשי ובלעדיי, הם לא היו מספיקים להגיע. מה שיפה היה, שהם היו בדרך לשבת גיבוש, או משהו מעין זה, והם פשוט הזמינו אותי לבוא איתם. זכרונות".
כיצד ההתנדבות במסגרת הארגון משפיעה על החיים הפרטיים שלך?
שנרב: "רוב החיים שלי מבוססים על התנדבות. אני חש שאין לי חיים פרטיים, החיים שלי הם חלק מעולם שלם של התנדבות. כל רגע ורגע חושבים על אפשרות נוספת לעזור ולסייע".
מה ה'אני מאמין' שלך? שנרב: "אמונה בקדוש ברוך הוא שהכל לטובה, ואמונה באנשים טובים, כי עוד יש כאן אנשים טובים, והרבה".
  • למציאת מקומות התנדבות בהתאמה אישית על פי תחומי עניין, מקום מגורים ושעות פנאי היכנסו לאתר רוח טובה.