בשיתוף הסתדרות החלוצה וקק"ל
מאז מתקפת ה-7 באוקטובר, תנועות הבוגרים ממלאות תפקיד חיוני בשיקום, סיוע ותמיכה במפונים ובקהילות שנעקרו מבתיהם בדרום ובצפון. היום, הם מתכנסים לדון בדרכי ההמשך לסיוע לקהילות שנפגעו במלחמה, ובבניית החוסן של החברה הישראלית. זאת, במסגרת כנס "זורעים עתיד" שמתקיים בבנייני האומה בירושלים.
תנועות הבוגרים: מחויבות ארוכת טווח לחוסן החברתי
תנועות הבוגרים המאוגדות תחת הסתדרות החלוצה וכוללות את קבוצות הבחירה של המחנות העולים, השומר הצעיר, תנועת תרבות ותנועת דרור-ישראל, היו בין הראשונים שהגיעו למוקדי הפינוי עם פרוץ המלחמה ויהיו גם בין האחרונים לעזוב. הן יצרו מסגרות חינוכיות פורמליות ובלתי פורמליות עבור קהילות המפונים, תוך מחויבות לסיוע בתוך מצב מתמשך של עקירה מהבתים.
4 צפייה בגלריה
שמוצ מחבקים את הדרום ים המלח
שמוצ מחבקים את הדרום ים המלח
השומר הצעיר מחבק את תושבי הדרום בים המלח
(קרדיט: השומר הצעיר)
"ברגע שפרצה המלחמה המחנכים מהתנועות התגייסו," אומר עומר ברט, מתנועת דרור-ישראל. "חלקם הוקפצו לשירות קרבי במילואים בצו 8 ומי שלא, קפץ ביוזמתו למוקדי המפונים. תוך יממה הוקמו המסגרות החינוכיות הראשונות שנתנו אוויר לנשימה לקהילות שנפגעו".
"קבוצות המחנכים היו אלה שפעלו בחזית החינוכית ועסקו בהצלת נפשות, לא פחות", הוא מוסיף. "עכשיו, יותר מחצי שנה בתוך המלחמה האיומה, צריך להסתכל קדימה ולהגיד מה המשימות הבאות כדי לחזק את החוסן של החברה הישראלית ואת יכולתה לעמוד מול הימשכות המצב הקשה שהפך לשגרת חיינו".
4 צפייה בגלריה
תנועת תרבות - הצגות למפונים
תנועת תרבות - הצגות למפונים
הצגות למען המשפחות המפונות
(קרדיט - תנועת תרבות)
קרן קיימת לישראל מחויבת לתמיכה במפונים
קק"ל, כחלק מפעילות ענפה בתחום החינוך ותרומותיה הרבות למאמץ המלחמתי בעורף ובחזית, תומכת בפעילות הממושכת של תנועות הבוגרים (המאוגדים תחת 'הסתדרות החלוצה') לסיוע במאמצי השיקום והחינוך של מפונים.
יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה לוסקי, מדגישה את החשיבות של סיוע זה. "מאז פרוץ המלחמה קרן קימת לישראל פועלת רבות למען התמיכה בעורף האזרחי. אנו רואים בכך משימה ציונית ולאומית חשובה מאין כמוה. קק"ל גאה לקחת חלק במיזם, המעמיד מסגרות חינוכיות (פורמליות ובלתי פורמליות) במוקדי המפונים לאורך כל התקופה האחרונה. בחודשים האחרונים, חברי תנועות הבוגרים הקימו מסגרות חינוך החל מהגיל הרך ועד לגיל השלישי. קק"ל תמשיך לסייע למשפחות המפונים מהעוטף ומהצפון ותעשה ככל שיידרש על מנת להחזירם הביתה במהרה".
4 צפייה בגלריה
דרור ישראל פעילות חירום לילדי העובדים החיוניים בברזילי, אשקלון
דרור ישראל פעילות חירום לילדי העובדים החיוניים בברזילי, אשקלון
פעילות חירום לילדי העובדים החיוניים בבית החולים ברזילי
(קרדיט: דרור ישראל)
בונים חוסן באמצעות פעילות חינוכית
תנועות הבוגרים התמודדו עם האתגר של סיוע לחוסן הקהילות שנעקרו מבתיהן, באמצעות פעילויות חינוכיות ותרבותיות ייחודיות שיצרו תחושת ביחד וביטחון בעיקר בקרב ילדים ובני נוער.
לדברי אסף שנער, רכז פעילות החירום במחנות העולים, "בני הנוער המפונים נמצאים בשעתם הקשה. רבים איבדו חברים, קרובים, מכרים, וכולם נעקרו מבתיהם.
"גילינו כוחות אדירים בכל מקום שהיינו בו – ילדים ובני נוער שחוזרים ומגלים שיש כוח לביחד. מארגנים טורניר כדורגל, בונים מתחם לנעורים כדי שיוכלו להיות יחד, מצלמים סרטים על החיים במלון והרצון לחזור הביתה, מעלים מופע על החוויות שלהם".
עוד מוסיף שנער, כי "מספיק מפגש פשוט והקשבה, על מנת להניע אותם לפעולה. המפגש הקבוצתי הבלתי פורמלי, עם כלים חינוכיים ייחודיים של פעולה בחירום, יוצר חוסן ויכולת לכל מי שלוקח חלק בפעילות".
4 צפייה בגלריה
המחנות העולים - פעילות במלון בטבריה
המחנות העולים - פעילות במלון בטבריה
פעילות במלון בטבריה
(קרדיט - המחנות העולים)
"לא באנו להחליף את אנשי החינוך של הקהילה ולא את המדינה", מדגיש ברט. "אנחנו היינו סוג של קביים, כמו כיתת כוננות חינוכית עד שמשרדי הממשלה והקהילות הצליחו להעמיד את המסגרות החינוכיות. בהמשך, השתלבו המחנכים מתנועות הבוגרים במסגרות המפונים לתקופות ארוכות ונמצאים איפה שצריך גם עכשיו".
לאחר יותר מחצי שנה של פעילות אינטנסיבית עם קהילות המפונים, כנס "זורעים עתיד" המתקיים היום, נועד לדון בדרכי ההמשך של הפעילות עם הקהילות שנעקרו ב-7 באוקטובר, עם החזרה של חלק לביתם ובחיזוק החוסן של החברה הישראלית אל מול האתגרים שלפנינו. כעת זה הזמן לתכנן את השימור והפיתוח של רוח ההתנדבות והסולידריות שהתעוררה בחברה הישראלית עם תחילת המלחמה. בכנס יוצגו היעדים מבחינת התיישבות, ויעדים בהיבט החינוכי. המסר המרכזי של הכנס הוא כי במיוחד במצב של קיטוב פוליטי ובצל מלחמת קיום קשה, נדרשות פעולות כמו אלו שתנועות הבוגרים עושות, הבונות את האמון בין חלקי החברה.
בשיתוף הסתדרות החלוצה וקק"ל
פורסם לראשונה: 13:25, 15.05.24