בשיתוף האיחוד האירופי
מגפה עולמית, מלחמת רוסיה-אוקראינה, טלטלות גיאופוליטיות ומלחמה אחת שהחלה ב-7 באוקטובר כאן בישראל – עבור מקבלי ההחלטות ברחבי העולם, השנים האחרונות היו רוויות בדילמות ומשברים. גם אם אלה לא קורים בחצר הקדמית של מדינות רבות, הרי שהעמדה שלהן ביחס לישראל בפרט וביחד לסטטוס הכלכלי, חברתי ופוליטי בעולם, הוא משמעותי מאוד. העתיד שלנו, כמו של מדינות רבות, תלוי במידה רבה במנהיגים שיושבים בעמדות מפתח, בגופים ובארגונים גדולים. אחד השחקנים המשמעותיים ביותר בזירה העולמית, וזה המשפיע על אותן החלטות גורליות – הוא האיחוד האירופי. מדי חמש שנים, בחודש יוני מתקיימות בחירות לפרלמנט האיחוד האירופי ובו נבחרים למעלה מ-700 חברות וחברים לפרלמנט בו חברות 27 מדינות.
בתור ישראלים, נדמה לנו לא פעם שההשפעה שלנו על העולם היא קטנה עד כדי בלתי אפשרית. בוודאי בכל הקשור להשפעה על מקבלי ההחלטות במדינות אחרות. אבל עבור ישראלים רבים שמחזיקים באזרחות אירופאית (כמו גם אזרחים אירופיים שחיים בישראל), נפתחת בקרוב אפשרות משמעותית להשפעה ושינוי. ב-6-9 ליוני יתקיימו הבחירות לפרלמנט האירופי, ודווקא בתקופה המורכבת הזו - חשוב לצאת להצביע ולבחור את הנציגים לאחד מבתי הפרלמנט המשפיעים והחשובים בעולם. מי יכול להצביע ואיך עושים את זה? עשינו עבורכם סדר בפרטים החשובים.

2 צפייה בגלריה
דגלי אוקראינה והאיחוד האירופי ליד בניין הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל
דגלי אוקראינה והאיחוד האירופי ליד בניין הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל
דגלי אוקראינה והאיחוד האירופי ליד בניין הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל
(צילום: רויטרס)

לפי הנתונים, בישראל גרים למעלה מחצי מיליון אזרחים אירופאים. לישראל והאיחוד האירופי קשר חשוב שמתבסס על ערכים תרבותיים משותפים ושיתוף פעולה ותיק. כך למשל, בשנת 2023 עמד היקף הסחר בין ישראל למדינות האיחוד האירופי על 41.56 מיליארד יורו, מה שמציב את האיחוד האירופי כשותף הסחר הגדול ביותר של ישראל. האיחוד פועל גם בזירות של קיימות ושמירה על הסביבה, דרך תמיכה בפרויקטים ובעסקים ירוקים בישראל. ולצד אלה האיחוד מקדם סוגיות בריאות, תרבות, שוויון וזכויות האדם בכל רחבי היבשת.
"שותפות אסטרטגית"
"זאת הפעם הראשונה שאני מצביע בבחירות לאיחוד האירופי", מספר איתי גור (42) מהרצליה, בעל אזרחות פורטוגלית. "אני חושב שדווקא עכשיו, כשלאירופה יש השפעה מאוד גדולה על המתרחש כאן, יש חשיבות להשפיע על חיזוק הקשר הזה – בין האיחוד לבין ישראל. אנחנו צריכים את התמיכה מהעולם, ובעיני חשוב לתת תמיכה, בתוך האיחוד, למי שתומך בישראל. בסופו של דבר האיחוד האירופי הוא בין התומכים והשותפים החזקים במסחר ובאקדמיה למשל והשותפות היא אסטרטגית".
רות (76), שהיא ובעלה הם אזרחים שוודים, מקפידים להצביע בכל בחירות. לפני כחמש שנים החליטו השניים לעשות עלייה, ולהגיע לגור בישראל. עבורה, הבחירות לאיחוד האירופי הן חשובות ומשמעותיות – וצריך שיותר אזרחי אירופה שגרים בישראל יכירו ידעו שזו אופציה. "בעלי ואני מתעניינים בפוליטיקה ומאז ומתמיד היינו מעורבים", היא משתפת. "אנחנו רואים את ההצבעה ואת האפשרות לממש את זכותנו הדמוקרטית כהתחייבות של להיות חלק מדמוקרטיה. מהפרספקטיבה הישראלית, אנחנו חושבים שיש בין האיחוד האירופי לישראל קשר חשוב, ואנחנו לא יכולים להתעלם מהאיחוד האירופי כאן בישראל". הקשר הזה, ממשיכה רות להסביר, הוא לא עניין אמורפי. "אם אנשים נורמליים לא יצביעו בבחירות לאיחוד האירופי המפלגות הקיצוניות יתחזקו יותר ויותר", היא מסכמת.

2 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
(צילום: רויטרס)

"הקול שלכם משנה. בבקשה, השתמשו בו!"
"ביוני השנה, אזרחי האיחוד האירופי נקראים להצביע ולבחור את 720 חברי הפרלמנט שייצגו אותם למשך חמש השנים הבאות", מדגיש אנטוניו לופז איסטוריז, חבר הפרלמנט האירופי ויו"ר משלחת הפרלמנט האירופי ליחסים עם ישראל ומוסיף: "כמצביע, זה הרגע שבו אתה יכול לעצב את עתיד אירופה בהחלטות בנושאים כמו מסחר, שינוי אקלים, ביטחון וזכויות אדם. העולם שלנו מתמודד עם אתגרים רבים ובאיחוד האירופי אנחנו חייבים לעבוד עם שותפים כדי למצוא פתרונות ואת הדרכים הטובות ביותר לעתיד".
גם דניאלה גבעון (40), אזרחית פורטוגל ואמא לשתי נערות, מסבירה מדוע היא מתכוונת להצביע - "אנחנו לא חיים באי ולכל דבר יש השפעה עלינו", היא אומרת. "אני חושבת שדווקא בזמן הזה, דווקא עכשיו כשאנחנו צריכים את העולם לצידנו בצד הטוב ביותר, צריך שיהיה שם מישהו שמבין את התמונה בכללותה, שרואה אותי ואת האחרים בפריזמה הכי רחבה שאפשר. כיוון שאני אזרחית פורטוגל אני תופסת את החובות האזרחיות שלי והזכויות שלי כדבר שהוא לא מובן מאליו. זה לא מובן מאליו שיש לי זכות הצבעה ולכן אני רוצה לממש אותה וזה חלק מאזרחות טובה".
בשנה האחרונה, כשמדינות רבות בעולם הפנו עורף לישראל, מערכת היחסים בין האיחוד האירופי למדינה ולנציגיה בכנסת חשובים שבעתיים. "לפרלמנט האיחוד האירופי יש אחריות ייחודית לעבודה עם שותפיה בכנסת ישראל", מוסיף איסטוריז. "אנחנו פרטנרים קרובים ויש לנו מטרות וערכים משותפים. הצבעה בבחירות לפרלמנט האיחוד האירופי תאפשר לכם להשפיע על עתיד האיחוד האירופי וגם על מערכת היחסים בין ישראל לבין האיחוד האירופי. הייתי רוצה להגיד לאזרחי האיחוד שגרים בישראל: הקול שלכם משנה. בבקשה, השתמשו בו!".
מי כן יכולים להצביע מישראל בבחירות הקרובות? אזרחי אוסטריה, אסטוניה, בולגריה, בלגיה, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, יוון, לטביה, ליטא, סלובניה, ספרד, פולין, פורטוגל, פינלנד, צרפת, קרואטיה, רומניה ושוודיה. לפרטים נוספים על הסדרי הצבעה כנסו לאתר האיחוד האירופי
בשיתוף האיחוד האירופי
פורסם לראשונה: 13:51, 29.05.24