שיחה עם אילי ורון לב, הוריו של עומר לב ז"ל, שמת בגיל 25 ממנת יתר
( צילום: ירון ברנר)

חלפו ארבע שנים מאז שאילי וד"ר רון לב איבדו את בנם עומר, שנפטר בגיל 25 כתוצאה ממנת יתר. בעקבות מותו, הקימו ההורים השכולים את המיזם "להאיר את עומר" - משט ימי שייערך בחופי תל אביב, אשדוד וראשון לציון, במטרה להעלות מודעות בקרב בני נוער לסכנות האורבות להם בעקבות שימוש בסמים ובאלכוהול.
"כשהבנו את חומרת הבעיה ועד כמה כמות הסמים שעומר השתמש בהם הייתה גדולה - הוא כבר היה עמוק בתוך מחלת ההתמכרות, והבנו שלא תפסנו את זה בזמן", הם מספרים. "עומר נסע לחו"ל וחזר, ניסה לעבוד, לעשות פסיכומטרי וללמוד וחווה כישלונות רבים ותסכול, ואנחנו היינו בשוק שזה קרה לו, כי עומר תמיד היה כל כך חכם ומוצלח".
2 צפייה בגלריה
אילי עם עומר ז"ל
אילי עם עומר ז"ל
עומר ז"ל עם הוריו, אילי ורון לב. "היה ילד נורמטיבי, חכם ואהוד"
(צילום: אוסף פרטי)
מתי התחילה ההתמכרות של עומר? אילי: "הכול התחיל בתיכון, אז הוא התנסה לראשונה באלכוהול ובקנאביס, אבל חשבנו שיהיה בסדר ושכמו כולם - גם לו זה יעבור והוא יפסיק עם זה. לצערנו, כשהבנו עד כמה חמור המצב - כבר היה מאוחר מדי, ובסוף הלך לנו הילד.
"אם היינו יודעים אז את מה שאנחנו יודעים היום – עומר אולי היה עדיין בחיים", היא מוסיפה, "וזו גם הסיבה שהחלטנו להקים את המיזם כדי לספר על הסיפור שלנו, לעורר שיח ציבורי בנושא, ולהעלות את המודעות לסכנת ההתמכרות שאורבת לכולם".
רון: "עומר היה ילד מקסים ונורמטיבי לחלוטין שמת ממנת יתר של מדבקת הפנטה, שזו למעשה מדבקה חזקה מאוד לשיכוך כאבים, הסם אולי הכי חזק שיש שרושמים בקופות החולים. במקור שלה היא מיועדת לחולים סופניים, אבל לצערנו רושמים אותה גם לאנשים שסובלים ממחלת ההתמכרות".

הימור מסוכן

מחלת ההתמכרות, כפי שמגדירים אותה במשרד הבריאות, היא מחלה מוחית כרונית הבאה לידי ביטוי בשינויים נירו-פלסטיים ברמה העצבית וברמה המולקולרית במוח - חלק מהשינויים הפיכים וחלקם בלתי הפיכים.
"זו מחלה שבה המוח דורש את אותו חומר שיעניק לו את האפקט הממכר, המרגיע, זה שישכך את הכאב הפנימי שאותו אדם חש, הרבה פעמים בגלל שהחומרים הממכרים פגעו ביכולת ההנאה של המוח", מסביר רון. "ההתמכרות יכולה להיות לכל סם, אצל עומר היא התחילה התחילה בכלל עם אלכוהול כשהיה בכיתה י'. היום, אחרי שהוא נפטר, אנחנו יודעים שאלכוהול הוא אחד מהסמים הכי ממכרים שיש, ובין אלו שהכי קשה להיגמל מהם".
רון: "יש פה הרבה עניין של גנטיקה, ולכן קשה לדעת האם שימוש בחומרים ממכרים יעורר את המחלה או לא. בגדול, זה לקחת הימור מסוכן שייתכן שאתה, לעומת החברים שלך, כשתתנסה באלכוהול או בסמים - תהפוך למכור"
כל אחד יכול להפוך למכור, גם מי שלא סובל ממחלת ההתמכרות? אילי: "קודם כל כן, כל אחד עלול למצוא את עצמו כשהוא מכור לסמים. הבן שלנו, כפי שסיפרנו קודם, היה חכם, עם בגרות טובה, אהוד בחברה, שירת כתומך לחימה ביחידת 669 ועל פניו הכול התקדם לפי הספר, אבל אחרי הפעם הראשונה שבה הוא התנסה בחומר ממכר - הוא לא הצליח להפסיק יותר והפך למכור.
רון: "יש פה הרבה עניין של גנטיקה, ולכן קשה לדעת האם שימוש בחומרים ממכרים יעורר אצלך את המחלה או לא. בגדול, זה לקחת הימור מסוכן שייתכן שאתה, לעומת החברים שלך, כשתתנסה באלכוהול או בסמים - תהפוך למכור. אנחנו, כאמור, לא היינו מודעים למחלה הזאת, ולכן גם לא תפסנו אותה בזמן, והמטרה שלנו במיזם הזה היא לגרום לבני נוער ולהורים שלהם, להיות מודעים אליה ולהשלכות המסוכנות שלה. אנחנו לא רוצים שעוד צעירים ימותו ועוד הורים יאבדו את ילדיהם בגלל משהו שאפשר היה למנוע".

הבושה הורגת

על פי נתוני "המרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש", מאז אירועי 7 באוקטובר ניכרת עלייה חדה בשימוש בחומרים ממכרים. נכון לדצמבר 2023 - אחד מתוך ארבעה ישראלים מדווח על שימוש בסיכון מוגבר בחומרים ממכרים.
בדומה, גם "האגודה לבריאות הציבור" מדווחת כי מאז פרוץ המלחמה חלה עליה של 50 אחוז בכמות המטופלים בהתמכרויות לתרופות מרשם, אלכוהול וסמים. לדברי עו"ד יסמין נחום, מנכ"לית האגודה: "בשמונת החודשים האחרונים אנחנו רואים עלייה משמעותית של מאות אחוזים בפניות חדשות של מכורים שחלקם מוכרים לנו וחלקם חדשים, שפונים בבקשת סיוע בסניפים ובמרכזים השונים שלנו הפזורים ברחבי המדינה".
2 צפייה בגלריה
אילי עם עומר ז"ל
אילי עם עומר ז"ל
עומר ז"ל. מנסים להילחם בסטיגמה
(צילום: אוסף פרטי)
"חשוב לנו להילחם בסטיגמה הקשה שיש על התמכרויות. החברה מאוד שיפוטית כלפי מכורים, מה שמוביל לכך שאנשים זקוקים לעזרה אבל מתביישים וחוששים לשתף אחרים במחלת ההתמכרות שלהם. ההסתרה הזו מסוכנת מאוד עבור החברה שלנו", אומרת אילי.
"ככל שאנחנו נכנסים עמוק יותר לעובי הקורה ולומדים את הנושא - אנחנו מגלים שהמחלה הזו כבר הפכה למגפה בישראל", היא מוסיפה, "במיוחד מאז שפרצה המלחמה ובני נוער רבים כל כך פונו מבתיהם, וחלקם הגדול גם נשרו מהמסגרות החינוכיות והתמכרו לחומרים ממכרים".
למה בחרתם להעלות את המודעות למחלה דווקא באמצעות אירוע ספורטיבי? רון: "כבר הוכח לא פעם שלספורט יש יכולת ממשית למנוע התמכרויות, והיא משמשת אלטרנטיבה בריאה לגוף ולנפש. מלבד המשט, על החוף ייערך גם הפנינג ספורטיבי המיועד לקהל הרחב. לאורך החופים ימוקמו צוותים מקצועיים של פסיכולוגים ועו"סים, שיסבירו לציבור על מחלת ההתמכרות ויספקו כלים להורים למניעת מעורבות ילדיהם עם סמים ואלכוהול".
לפרטים נוספים והרשמה למשט - כנסו לאתר
משט "להאיר את עומר" יתקיים היום (21 ביוני) בחופי אשדוד, ראשון לציון ותל אביב. המיזם נערך בשיתוף עם "המרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש", "האגודה לבריאות הציבור", "מהות" - הרשות העירונית לביטחון וחוסן קהילתי באשדוד, רשות הספורט באשדוד, ובתיאום מלא מול העיריות.