בשיתוף ההסתדרות הציונית העולמית ומוזאיק
כבר 7 שנים שלימור עובד, בת 50 ואמא לשני ילדים מתגוררת באתונה. בנה עילאי, הוא חייל בצה"ל, ונמצא בימים אלה בחזית. בימי השגרה היא מנהלת עסק לניהול דירות וייעוץ נדלן בבירת יוון, וכחלק מההתנדבות שלה בשלוחה של ICE של מוזאיק, היא מבשלת פעמיים בחודש לשבת, לכ-30 אנשים. אבל מאז שפרצה המלחמה היא כל כולה מוקדשת לעזרה לקהילה, ומה שהתחיל כהתנדבות הפך למבצע של ממש.
ליווינו את לימור בהכנות לשבת. צפו:
ההתסתדרות הציונית אתונה

העובדה שאתונה היא אחד היעדים הבולטים שאליו וממנו יוצאות טיסות לישראל, הפכה את העיר למוקד שהרבה ישראלים הגיעו אליו. ביום שישי הקרוב היא מבשלת ל-60 איש, שחלקם תושבי קבע, וחלקם הגיעו בעקבות המלחמה, ומחפשים מקום מוכר וחם להתקבץ בו. ״ליבי איתכם", היא אומרת, "הבן שלי גם שם בישראל. הבישול וההתארגנות פה זה משהו שבהחלט מחזק אותי בימים קשים כאלה״.
״קהילת מאזי באתונה מבית קהילות (ICE (Israel Europe community פועלת לחיזוק הקשר עם ישראל", אומרת מיטב טסלר, מנהלת תחום ישראלים בחו״ל, במוזאיק. "המטרה היא לתת לכל הישראלים שבחרו לחיות באתונה, בית. בית שמאפשר להם להמשיך לתת עורף וגב לישראל. בימים אלו ,שהמלחמה חצתה את גבולות ישראל, הישראלים מהווים שגרירים הכרחיים במלחמה. אנחנו רואים אותם מארגנים עצרות, מכוונים את התקשורת הבינלאומית, מובילים הפגנות ומהווים עוד יד ארוכה של מדינת ישראל בעולם״.
מיזם הקהילות הישראליות של מוזאיק ומשרד התפוצות, מתקיים ברחבי אירופה וארה״ב.

1 צפייה בגלריה
לימור עובד בהפגנה באתונה
לימור עובד בהפגנה באתונה
מבשלים, מפגינים, מתפללים. לימור עובד בהפגנה באתונה
(צילום עצמי)
"אפשר לראות שינוי דרמטי בתחושות בקרב הקהילות הישראליות מפרוץ המלחמה ועד היום", מספרת גוסטי יהושע, ראשת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, "אם אחרי השבת השחורה אפשר היה לראות תחושות אבל עמוקות, וקושי לשלב בין הזהויות השונות שלהם, עכשיו מתמודדים גם עם עלייה גדולה באנטישמיות, שמחוללת פחד מאוד גדול. גם אנחנו, כגוף שתומך בקהילות הישראליות, עברנו מלתת כלים ותמיכה להתמודדות עם אובדן, ואיך להתחבר יחד כדי להתאבל, לתמיכה באנשים שממש חוששים לבטחונם".
תחושות שכאלה עלו במפגש שנערך השבוע עם כ-100 חברים בקהילה הישראלית באוסטרליה, שסיפרו על גילויי אנטשימיות קשים – סימון הבתים שלהם, חשש להראות סממנים יהודיים, החלטה להחביא את המזוזות ועוד ועוד. "עד כדי כך", מוסיפה גוסטי, "שהתחיל דיבור בחלק מהקהילות על הקמת כיתות כוננות". חלק מהתמיכה שנותנים ההסתדרות הציונית, מוזאיק והסוכנות היהודית (כל אחת בתחומה) כוללת מפגש עם נציגים רשמיים שמספקים הסברה, תמיכה בתיווך לילדים ועוד. המצב הקשה והמורכב מייצר גם ניצנים של גידול בפתיחת תיקי עלייה לישראל. בהקשר זה מסמנת גוסטי מגמה חדשה שמגיעה דווקא מכיוון בני הנוער הצעירים, שמביעים רצון להגיע ארצה ולהתגייס כשיגיעו לגיל 18.

בשיתוף ההסתדרות הציונית העולמית ומוזאיק
פורסם לראשונה: 11:59, 03.11.23